Pagina 1 van 2

Nieuwigheid bij het opzoeken van een reisschema

Geplaatst: 05 feb 2010, 22:47
door odul
Ik weet niet of het jullie ook is opgevallen, maar bij het plannen ,of opzoeken van een reisschema op de NMBS site, zie je nu ook op welk "spoor" of perron, de trein aankomt en vertrekt.

Het "spijtige" van de zaak is, dat men niet weet wat men aan het doen is.
Zo vertrekken de L-treinen van Antwerpen naar Essen op spoor "2" terwijl het normale voorziene spoor, spoor "5" is. :roll:

Zoiets begrijp ik echt niet hoor! :?

Re: Nieuwigheid bij het opzoeken van een reisschema

Geplaatst: 07 feb 2010, 09:33
door Fles
ik gebruik NOOIT de NMBS site voor het opzoeken van een reisadvies. Het is de meest waardeloze, onoverzichtelijke, klantonvriendelijke en mis-informerende website die je maar kunt verzinnen, en opzienbarend genoeg wordt het alleen maar erger. Weg met die vuilnis.

Re: Nieuwigheid bij het opzoeken van een reisschema

Geplaatst: 07 feb 2010, 10:15
door Kristofke
Fles schreef:ik gebruik NOOIT de NMBS site voor het opzoeken van een reisadvies. Het is de meest waardeloze, onoverzichtelijke, klantonvriendelijke en mis-informerende website die je maar kunt verzinnen, en opzienbarend genoeg wordt het alleen maar erger. Weg met die vuilnis.
Kan je daar eventueel een concreet voorbeeld van geven dat we nu praktisch ook kunnen opzoeken om de fout te zien?

Ik heb namelijk nog nooit problemen gehad met het reisadvies dat gegeven wordt.

Re: Nieuwigheid bij het opzoeken van een reisschema

Geplaatst: 07 feb 2010, 11:36
door Trammist
Kristofke schreef:Ik heb namelijk nog nooit problemen gehad met het reisadvies dat gegeven wordt.
De NMBS-planner vindt bijvoorbeeld dat er minstens 5 minuten (300 seconden) tussen aansluitingen moeten zitten, zelfs al vertrekt de aansluitende trein aan hetzelfde perron als waar je bent afgestapt.

veel beter is reiseauskunft.bahn.de

Re: Nieuwigheid bij het opzoeken van een reisschema

Geplaatst: 07 feb 2010, 12:00
door Steven
Dat is omdat die planner zo is ingesteld. Zo heb je uw aansluiting altijd, ook als er een spoorverandering zou zijn waardoor de treinen niet meer aan hetzelfde perron zou stoppen. Is jammer voor alle gevallen het misschien wel zo is maar ze hebben ergens een lijn getrokken met dit als gevolg.

Ik heb ook altijd al een degelijk resultaat gevonden voor binnenlandse treinen. Ik zou echt niet willen zeggen dat de site dikke rommel is. Perfect is hij ook niet maar ze leren bij maar blijkbaar zijn er hier mensen die elke poging tot vernieuwen dan ook maar op slag afbreken.

Re: Nieuwigheid bij het opzoeken van een reisschema

Geplaatst: 07 feb 2010, 12:07
door Molenbruch Y.
Dag,

Bepaalde bewuste perronaansluitingen van minder dan 5 minuten zijn wel in de planner opgenomen (bv. P 8308 -> P 8302 te Hasselt), maar met andere toevallige overstaps is men inderdaad voorzichtiger. Misschien zou het wenselijk zijn om het aantal benodigde minuten af te stemmen op de structuur van het overstapstation: in Antwerpen-Centraal zijn 5 minuten onvoldoende als je van niveau -2 naar +1 moet, terwijl je in Antwerpen-Berchem altijd gemakkelijk met 3 minuutjes toekomt.

De reden waarom men zo voorzichtig is met het opnemen van overstaps in de planner, kan zijn dat wanneer men een bepaalde beweging als 'aansluiting' definieert daar een aantal gevolgen aan vasthangen:
- in de statistieken van Infrabel worden alle officiële aansluitingen in de grootste overstapstations bijgehouden, dus zien de resultaten er rooskleuriger uit wanneer men een aansluitingen niet te krap definieert.
- wanneer reizigers een officiële aansluiting missen, kunnen ze bij een vertraging van minstens 60 minuten een compensatie aanvragen, dus is het voordeliger wanneer men ruimere overstaptijden oplegt.
- ...

Dit bewijst nog maar eens de meerwaarde van het papieren spoorboekje: hiermee kan je naargelang het overstapstation, het moment van de dag (en voor de kenners ook naargelang de geschatte vertragingsgevoeligheid van de genomen trein) zélf bepalen hoeveel tijd je voorziet. Een berekende gok, dat is overstappen tegenwoordig geworden, want er wordt jammer genoeg veel minder op aansluiting gewacht dan pakweg 5 jaar geleden.

Groeten,

Re: Nieuwigheid bij het opzoeken van een reisschema

Geplaatst: 07 feb 2010, 12:13
door odul
Steven schreef:Dat is omdat die planner zo is ingesteld. Zo heb je uw aansluiting altijd, ook als er een spoorverandering zou zijn waardoor de treinen niet meer aan hetzelfde perron zou stoppen. Is jammer voor alle gevallen het misschien wel zo is maar ze hebben ergens een lijn getrokken met dit als gevolg.

Ik heb ook altijd al een degelijk resultaat gevonden voor binnenlandse treinen. Ik zou echt niet willen zeggen dat de site dikke rommel is. Perfect is hij ook niet maar ze leren bij maar blijkbaar zijn er hier mensen die elke poging tot vernieuwen dan ook maar op slag afbreken.
Wat wil je daar mee zeggen?

Ten eerste in Nederland vermelden ze het spoor al jaren.
En mijn motto is beter 'geen' info dan 'verkeerde'.

Daarbij op de gele affiches in de stations staat al jaar en dag het voorzien spoor vermeld.
Het is of was gewoon een kwestie om dat over temen en te programmeren op de site.

Re: Nieuwigheid bij het opzoeken van een reisschema

Geplaatst: 07 feb 2010, 12:25
door Steven
Wat ik daarmee wil zeggen is dat als er bepaalde onderwerpen ivm met de NMBS aan bod komen bepaalde mensen totaal niks anders meer kunnen als kritiek geven. De kritiek mag dan wel juist zijn maar het vergroten van zaken vind ik echt niet kunnen. Dat negativisme tov het Belgische spoor zit er bij vele een beetje TE diep ingebakken precies.
Zoals ik zelf zei is het niet altijd perfect maar zelfs een beetje krediet bij het invoeren van nieuwe info kan men hier niet meer geven. Ter info raad ik u niet meer aan om naar Namur te gaan, daar zet men al 4 jaar geen perrons meer op de gele affiches.

Re: Nieuwigheid bij het opzoeken van een reisschema

Geplaatst: 07 feb 2010, 12:40
door eagleheart
hoi,

Wat ook een mogelijkheid is als je moet overstappen. Ge zoekt gewoon eerst de dienstregeling op van station van vertrek tot overstapstation, en erna van overstapstation tot station van bestemming. Duurt wat langer, maar kan wel effectiever zijn.

Re: Nieuwigheid bij het opzoeken van een reisschema

Geplaatst: 07 feb 2010, 12:45
door Fles
Kristofke schreef:
Fles schreef:ik gebruik NOOIT de NMBS site voor het opzoeken van een reisadvies. Het is de meest waardeloze, onoverzichtelijke, klantonvriendelijke en mis-informerende website die je maar kunt verzinnen, en opzienbarend genoeg wordt het alleen maar erger. Weg met die vuilnis.
Kan je daar eventueel een concreet voorbeeld van geven dat we nu praktisch ook kunnen opzoeken om de fout te zien?

Ik heb namelijk nog nooit problemen gehad met het reisadvies dat gegeven wordt.
Het opzoeken van een prijs voor een rit was altijd al een drama, maar dat is nog erger geworden recentelijk. Bovendien kreeg je vroeger na veel omzwervingen nogeens kilometerinformatie, dat is er ook niet meer bij. En uit de openingspost maak ik op dat er op de gegeven spoorinformatie ook geen peil te trekken is. Bovendien heb ik al meerdere keren gehad dat de info van de website niet strookte met de info in het spoorboekje (een L-trein Mechelen - Schaarbeek die ineens een kwartier vroeger (lees drie kwartier later) rijdt etc).

Re: Nieuwigheid bij het opzoeken van een reisschema

Geplaatst: 07 feb 2010, 12:48
door odul
Steven schreef:Wat ik daarmee wil zeggen is dat als er bepaalde onderwerpen ivm met de NMBS aan bod komen bepaalde mensen totaal niks anders meer kunnen als kritiek geven. De kritiek mag dan wel juist zijn maar het vergroten van zaken vind ik echt niet kunnen. Dat negativisme tov het Belgische spoor zit er bij vele een beetje TE diep ingebakken precies.
Zoals ik zelf zei is het niet altijd perfect maar zelfs een beetje krediet bij het invoeren van nieuwe info kan men hier niet meer geven. Ter info raad ik u niet meer aan om naar Namur te gaan, daar zet men al 4 jaar geen perrons meer op de gele affiches.
Ge hebt gelijk waar je zegt dat men het niet moet 'uitvergroten' in de zin dat de opzoekingssite op niks trekt.
Zover wil ik niet gaan.
Maar een verkeerd spoor vermelden, vind ik een ernstige fout die enkel misnoegde klanten zal opbrengen.
Stel je komt aan in Antwerpen op de -2 en volgens uw reisschema moet op de +1 zijn voor uw aansluiting, terwijl het niet klopt, en je uw aansluiting mist. Dan heb je veel meer kwaad gedaan dan gewoon niks te vermelden, en de reiziger zelf te laten kijken op de infoborden aldaar.

En ik weet echt waarover ik spreek hoor.

Re: Nieuwigheid bij het opzoeken van een reisschema

Geplaatst: 07 feb 2010, 12:52
door Fles
odul schreef:Ge hebt gelijk waar je zegt dat men het niet moet 'uitvergroten' in de zin dat de opzoekingssite op niks trekt.
Zover wil ik niet gaan.
Och ieder zijn meug hoor. Ik vind het gewoon een draak van een site, waar veel betere alternatieven voor zijn. Dan ga ik me toch niet willens en wetens lopen ergeren daar? Ik kijk wel uit :)

Re: Nieuwigheid bij het opzoeken van een reisschema

Geplaatst: 07 feb 2010, 12:56
door odul
Fles schreef:
odul schreef:Ge hebt gelijk waar je zegt dat men het niet moet 'uitvergroten' in de zin dat de opzoekingssite op niks trekt.
Zover wil ik niet gaan.
Och ieder zijn meug hoor. Ik vind het gewoon een draak van een site, waar veel betere alternatieven voor zijn. Dan ga ik me toch niet willens en wetens lopen ergeren daar? Ik kijk wel uit :)
Als ja A zegt moet je ook B zeggen.
Geef die veel betere alternatieven, daar doe je zekers niks verkeerd mee. :wink:

Re: Nieuwigheid bij het opzoeken van een reisschema

Geplaatst: 07 feb 2010, 13:08
door rvdborgt
Trammist schreef:
Kristofke schreef:Ik heb namelijk nog nooit problemen gehad met het reisadvies dat gegeven wordt.
De NMBS-planner vindt bijvoorbeeld dat er minstens 5 minuten (300 seconden) tussen aansluitingen moeten zitten, zelfs al vertrekt de aansluitende trein aan hetzelfde perron als waar je bent afgestapt.

veel beter is reiseauskunft.bahn.de
De NMBS-planner heeft korte tijd de verkeerde overstaptijden gehad. Maar volgens mij klopt het op dit moment weer. Stations als Aarschot, Leuven, Berchem en Mechelen hebben een standaardoverstaptijd van 4 minuten en zulke overstaps worden zo te zien ook gegeven.

De DB-planner bevat overigens ook alleen maar gegevens die de NMBS heeft doorgegeven. En sinds enige tijd is de NMBS-planner, ook de binnenlandse, ook op Hafas gebaseerd. De volgende stap is dan dat de NMBS de perrons ook via MERITS doorgeeft aan de rest van de wereld en dat andere zaken (zoals gegevens over fietsvervoer) ook eindelijk worden doorgegeven.

Groetjes,
Rian

Re: Nieuwigheid bij het opzoeken van een reisschema

Geplaatst: 07 feb 2010, 13:29
door KB
Fles schreef: Bovendien kreeg je vroeger na veel omzwervingen nogeens kilometerinformatie, dat is er ook niet meer bij.
Vreemd, ik heb gisteren nog prijsinformatie opgezocht (via http://sefora.b-rail.be/sefora/Sefora/b ... t&langue=1) en daar stond toch de totale afstand bij.