Station Hasselt
Geplaatst: 07 mar 2010, 16:41
Beste mensen,
Om te beginnen zal ik even de situatie uitleggen:
Ik studeer aan de Academie voor Architectuur en Stedenbouw te Tilburg, Nederland. Voor deze opleiding zijn we recent begonnen met een nieuw project, en dit project richt zich op Hasselt (als cultuurstad).
Als insteek voor dit project wil ik onder andere het stationsgebied van Hasselt een facelift geven: met de komst van het nieuwe gerechtsgebouw en de nieuwbouw van het Vlaams Administratief Centrum zijn er al ontwikkelingen gaande. Om hier verder op in te haken ben ik benieuwd naar de mate waarop het spoor in Hasselt gebruikt wordt, en dan specifiek naar het uitgebreide rangeerterrein dat zich "achter het station" bevindt. Is dit in deze tijd nog nodig of is dit deels overbodig geworden? De industrie van Hasselt ligt immers grotendeels aan de nieuwere ringstructuur en aan het water.
Is er iemand die mij kan vertellen hoe intensief het spoor op station Hasselt wordt gebruikt, zowel voor normaal verkeer als voor goederenvervoer? Is er een site waar ik dit soort informatie kan opzoeken?
Daarnaast: ik weet dat er onder andere door het bureau Swarts en Jansma op het stationsgebied Hasselt is gestudeerd (http://www.zwarts.jansma.nl/artefact-1187-nl.html), maar zijn er bij u allen nog andere plannen bekend?
Mocht u wat voor informatie dan ook hebben over het stationsgebied in Hasselt, het station Hasselt, gebruik van het vele spoor in Hasselt of iets dat er mee te maken heeft, dan hoor ik graag van u!
Om te beginnen zal ik even de situatie uitleggen:
Ik studeer aan de Academie voor Architectuur en Stedenbouw te Tilburg, Nederland. Voor deze opleiding zijn we recent begonnen met een nieuw project, en dit project richt zich op Hasselt (als cultuurstad).
Als insteek voor dit project wil ik onder andere het stationsgebied van Hasselt een facelift geven: met de komst van het nieuwe gerechtsgebouw en de nieuwbouw van het Vlaams Administratief Centrum zijn er al ontwikkelingen gaande. Om hier verder op in te haken ben ik benieuwd naar de mate waarop het spoor in Hasselt gebruikt wordt, en dan specifiek naar het uitgebreide rangeerterrein dat zich "achter het station" bevindt. Is dit in deze tijd nog nodig of is dit deels overbodig geworden? De industrie van Hasselt ligt immers grotendeels aan de nieuwere ringstructuur en aan het water.
Is er iemand die mij kan vertellen hoe intensief het spoor op station Hasselt wordt gebruikt, zowel voor normaal verkeer als voor goederenvervoer? Is er een site waar ik dit soort informatie kan opzoeken?
Daarnaast: ik weet dat er onder andere door het bureau Swarts en Jansma op het stationsgebied Hasselt is gestudeerd (http://www.zwarts.jansma.nl/artefact-1187-nl.html), maar zijn er bij u allen nog andere plannen bekend?
Mocht u wat voor informatie dan ook hebben over het stationsgebied in Hasselt, het station Hasselt, gebruik van het vele spoor in Hasselt of iets dat er mee te maken heeft, dan hoor ik graag van u!