Wat is er daar nu eigenlijk aan de hand zeg ?In Buizingen is vanmorgen opnieuw een incident geweest met hetzelfde sein waar een maand geleden het treinongeval plaatsvond.
Het sein had op groen moeten staan, maar stond plots op rood, vermoedelijk door een technische storing.
De bestuurder zag dat het sein op rood sprong en kon op tijd remmen. De veiligheid van de reizigers was op geen enkel moment in gevaar, maar Infrabel neemt het incident wel ernstig.
Vorige donderdag was er al een gelijkaardig incident.
Experts van Infrabel en het parket hebben het sein dit weekend onderzocht, maar vonden de oorzaak niet.
Nu wordt het opnieuw getest en wordt het treinverkeer omgeleid tot er duidelijkheid is.
Opnieuw probleem met sein in Buizingen
Opnieuw probleem met sein in Buizingen
De VRT meldt dat er deze morgen opnieuw een probleem was met het sein in Buizingen:
Re: Opnieuw probleem met sein in Buizingen
Ik dacht dat ze deze reisweg sinds donderdag niet meer mochten gebruiken, of was dit ondertussen al opgeheven?
Het moet wel zijn dat er opnieuw treinen reden langs daar, want ook andere nieuwssites melden dat er vandaag opnieuw een probleem was.Jani schreef:Ik dacht dat ze deze reisweg sinds donderdag niet meer mochten gebruiken, of was dit ondertussen al opgeheven?
Proficiat aan diegenen die verantwoordelijk zijn voor het controleren van "het" sein en de seininrichting daar. Als dit nu al de tweede keer is dan is er iets serieus mis met "dat sein" maar vooral met zij die de veiligheid moeten waarborgen. Men speelt op deze manier nog altijd met vuur, ookal was er niet direct een gevaar (zo wordt gezegd).
Bericht van GvA:
En hoe kan Infrabel beweren dat er geen verband is, als er nog niets bekend is over de resultaten van het onderzoek van de ramp ?
Beweren dat er geen verband is, staat gelijk met beweren dat er toen niets mis was met het sein.
Dus opnieuw een onderzoek door het parket.Voor de derde keer op één maand tijd was er maandag een incident met een lichtsein in Buizingen.
Rond 6 uur moest de trein van Dendermonde naar Geraardsbergen een noodstop maken nadat een sein dat groen had moeten zijn, plots rood werd.
"Bij het naderen van het sein heeft er zich een technische storing voorgedaan", luidt het bij spoorweginfrastructuurbeheerder Infrabel.
"De treinbestuurder merkte het probleem op en kon tijdig remmen. De veiligheid van de reizigers was niet in gevaar."
Volgens Infrabel is er geen verband met het ongeval van een maand geleden.
Afgelopen weekend werd het seinsysteem nog onderzocht.
Deskundigen van het parket en Infrabel gaan het sein nu opnieuw onderzoeken.
Het treinverkeer wordt plaatselijk omgeleid.
Dat kan vertragingen van 5 minuten veroorzaken tussen Bergen en Brussel.
En hoe kan Infrabel beweren dat er geen verband is, als er nog niets bekend is over de resultaten van het onderzoek van de ramp ?
Beweren dat er geen verband is, staat gelijk met beweren dat er toen niets mis was met het sein.
Vanavond op het VTM-nieuws zei Luc Pauwels dat het sein eerst groen was, dan op rood sprong, dan weer groen en dan weer rood.
Frederic Petit sprak over een "klein technisch probleem".
Sorry, maar zoiets noem ik geen klein technisch probleem meer.
-
Op "pravda TV" om 19h00, was het nog ietsje erger met de commentaar van de rode limburgse vakbondsman Brezniev.Adler schreef:Vanavond op het VTM-nieuws zei Luc Pauwels dat het sein eerst groen was, dan op rood sprong, dan weer groen en dan weer rood.
Die zei dat het +/- normaal was dit te hebben na grote herstellingswerken na de ramp aldaar!!
allée je moet maar zelf eens luisteren , moest het jammer genoeg niet zo ernstig zijn , was het om te gieren.
Inderdaad, de breznjev van het ACOD heb ik ook horen spreken op de Vlaamse Rode Televisie. Triestig figuur is dat.
Wat had je anders verwacht van Infrabel? Natuurlijk dat zij gaan beweren dat er niks mis was/is met het sein, anders komt de volledige verantwoordelijkheid op hun nek, en dat is nu toch net wat ze willen vermijden.Adler schreef:Dus opnieuw een onderzoek door het parket.
Zonder vooruit te lopen op de resultaten van het gerechtelijk onderzoek heb ik persoonlijk héél sterk mijn twijfels bij het 'negeren' van het rode sein op de bewuste 15/02. En ik denk dat dit het zuiverste bewijs kan zijn van een technisch defect!
't wordt stilaan tijd dat INFRABEL stopt met hun verklaringen dat "er op geen enkel ogenblik gevaar is geweest voor de reizigers". Een noodremming is niet zonder risico en daardoor kunnen reizigers zich eventueel wel kwetsen. Het kan ook niet dat INFRABEL de zaak zelf onderzoekt, want uiteindelijk controleren zij dan zichzelf.
Ik heb het nu gehoord.nighttrain schreef:Op "pravda TV" om 19h00, was het nog ietsje erger met de commentaar van de rode limburgse vakbondsman Brezniev.
Die zei dat het +/- normaal was dit te hebben na grote herstellingswerken na de ramp aldaar!!
allée je moet maar zelf eens luisteren , moest het jammer genoeg niet zo ernstig zijn , was het om te gieren.
Belachelijke uitleg inderdaad.
Dus na een installatie of herstelling wordt er niets getest of wat ?
Ik denk dat je toch één en ander moet relativeren.
Het is niet zomaar het knopje op groen drukken en rijden maar.
Er moet er een reisweg aangelegd worden, controle erop, en dan kan men het sein pas 'open' zetten.
Het is trouwens niet abnormaal dat een sein van groen plots naar rood kan springen.
Andersom wel, dan loopt er sowieso iets ernstig mis.
Maar nu, van groen naar rood, kan al voor een klein deffectje.
Stel door bepaalde (weer)omstandigheden is er een vocht insijpeling, waardoor de controle op het sein niet meer voor de 100% kan gegarandeerd worden.
Is het niet normaal dan dat het sein dan 'gevaar' aangeeft?
Zonder dat er reëel gevaar is, omdat de reisweg correct is, en de andere seinen ook correct werken.
Ik zal u een ander voorbeeld geven.
Een zeker niet uit de lucht gegrepen.
Scholieren staan aan een overweg, en gaan voor de 'lol' de slagbomen eens proberen tegen te houden als deze open moeten gaan.
Automatisch gaat die overweg dan een groot alarm krijgen, waardoor het sein dat er aan verbonden is ook op rood komt. Ook al was het voordien groen.
Bij het ongeval in Buizingen, had de TB voordien al een waarschuwingsein gekregen (dubbel geel) wat aangaf dat dus het volgende rood is.
Men kan hier dus niet zomaar spreken van een groen sein dat plots rood viel, zonder meer.
Er moet er een reisweg aangelegd worden, controle erop, en dan kan men het sein pas 'open' zetten.
Het is trouwens niet abnormaal dat een sein van groen plots naar rood kan springen.
Stel door bepaalde (weer)omstandigheden is er een vocht insijpeling, waardoor de controle op het sein niet meer voor de 100% kan gegarandeerd worden.
Zonder dat er reëel gevaar is, omdat de reisweg correct is, en de andere seinen ook correct werken.
Ik zal u een ander voorbeeld geven.
Een zeker niet uit de lucht gegrepen.
Scholieren staan aan een overweg, en gaan voor de 'lol' de slagbomen eens proberen tegen te houden als deze open moeten gaan.
Automatisch gaat die overweg dan een groot alarm krijgen, waardoor het sein dat er aan verbonden is ook op rood komt. Ook al was het voordien groen.
Bij het ongeval in Buizingen, had de TB voordien al een waarschuwingsein gekregen (dubbel geel) wat aangaf dat dus het volgende rood is.
Men kan hier dus niet zomaar spreken van een groen sein dat plots rood viel, zonder meer.
Waarom niet... na de stop in Buizingen kon het rode sein al makkelijk geel of groen getoond hebben.odul schreef:
De flakkering van de seinen de laatste dagen zal de publicatie van het rapport niet versnellen vrees ik....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
En als dat kontakt terug goed wordt door trilling (bv. van trein op nabijgelegen spoor) gaat het sein dan terug naar groen ?odul schreef:Ik denk dat je toch één en ander moet relativeren.
Elk draaistel over een wissel in de buurt zou dan via een flakkerende einderitschakelaar voor flikkerende seinen kunnen zorgen ?
Ik denk van niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Dat klopt, maar zoals ik eerder schreef, een sein dat door een storing van groen naar rood 'valt is een 'lokaal' incident, de reisweg kan dan nog perfect oké zijn, en de andere seinen kunnen dan nog een veilig treinverkeer garanderen.dentheo schreef:Waarom niet... na de stop in Buizingen kon het rode sein al makkelijk geel of groen getoond hebben.odul schreef: