di 30.03.2010

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

di 30.03.2010

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Wie aan Blankenberge denkt, associeert deze kuststad natuurlijk vooral met de zomerse taferelen van duizenden dagjestoeristen in de winkelstraten, honderden meters strand vol zonnekloppers, tientallen drukbezette terrasjes en één grote chaos onderweg. Buiten het toeristisch seizoen ziet dat beeld er enigszins anders uit, maar ook dan is een bezoekje zeker de moeite waard. We volgen vandaag de zogenaamde ‘havenwandeling’, doorheen de historische stadsdelen. Een rijkelijk geïllustreerde gids met een nostalgisch versierde kaft – het boekje dateert nochtans maar uit 1994 – presenteert ons een duidelijk uitgestippelde verkenningstocht, waarvan zowel de lengte als de moeilijkheidsgraad op ons amateuristisch niveau afgestemd zijn. We bezichtigen daarbij onder andere het Leopoldpark, de vuurtoren, het sluizencomplex, de watertoren en de jachthaven. Uiteraard hunkeren ook de winkels en de horecazaken in deze periode naar klanten. Kortom, activiteiten te over om onze vrije dag mee in te vullen. Zelfs de weergoden zijn het daarmee eens, want de regendruppels die al enkele dagen de weerkaarten domineren zijn door een gunstige wind landinwaarts geblazen.

In onderstaande treinen zullen we vandaag een kleine 459 km afleggen:

1531 Bilzen 08:52 – Brugge 11:29
1631 Brugge 11:38 – Blankenberge 11:49

8056 Blankenberge 17:33 – Brugge 17:46
0517 Brugge 17:58 – Liège-Guillemins 20:00
2942 Liège-Guillemins 20:18 – Bilzen 21:03


Een obstructieve printer achter het stationsloket stelt ons geduld meteen aardig op de proef. Terwijl IC E 1531 (Bilzen 08:52 – Brugge 11:29) al in aantocht is, doet de bediende verwoede pogingen om het apparaat weer aan de praat te krijgen. Dat lukt uiteindelijk niet, maar we mogen nog snel een formulier C 853 meegritsen vooraleer de sprint naar spoor 2 in te zetten. Met als titel ‘onmogelijkheid tot verkoop omwille van technische of organisatorische redenen’, geeft dit document het recht om in de trein een gewoon biljet zonder maakloon te kopen, dat vervolgens in een ander station eventueel kan worden ingeruild voor een vervoerbewijs naar keuze (waarbij het prijsverschil uiteraard verrekend wordt). De TBG heeft die procedure echter niet helemaal begrepen, want na vertoon van het formulier hoeven we niet eens te betalen. Blijkbaar gaat hij er zomaar van uit dat we ons na aankomst in Blankenberge alsnog in regel zullen stellen, zonder te beseffen dat we van zo’n naïviteit wel eens misbruik zouden kunnen maken. En ik zal maar meteen toegeven dat het zo ook geschied is. Wat de treinrit zelf betreft, bemerk ik dat er één AM 96 ontbreekt. Gewoonlijk rijdt deze trein met 3 stellen, hetgeen bevestigd wordt door het feit dat de bestuurder aan ieder perron telkens verder dan nodig doorrijdt. Onze AM 566 zit dan ook helemaal vol, maar tot een noemenswaardige overbezetting komt het gelukkig niet. Een tiental wielrenners die in Gent-Sint-Pieters willen opstappen, worden met fiets en al in het bagageruim gedumpt.

Na aankomst in Brugge nemen we plaats in AM 552, dat hier wordt afgekoppeld en onder een ander treinnummer naar Blankenberge doorrijdt. Zo zijn we meteen ook verlost van een uitbundige groep gepensioneerde, hardhorige dames en hun spannende levensverhalen. Het korte ritje naar Blankenberge verloopt probleemloos, zodat IC E 1631 (Brugge 11:38 – Blankenberge 11:49) stipt de statistieken ingaat.

‘s Avonds mikken we op P 8056 (Blankenberge 17:33 – Brugge 17:46), die natuurlijk enkel overleeft omdat het een noodzakelijke afvoerrit is, maar ons tegelijk lanceert voor een enigszins gevarieerde terugreis. Gewoonlijk wordt hiervoor een niet gemoderniseerd tweeledig stel ingezet, maar die nostalgische sfeer wordt vandaag enigszins tenietgedaan: er komt een verdwaald CityRailstel (995) opdagen. Het is toch onbegrijpelijk dat dit materieel, speciaal aangepast aan de noden van het Brusselse voorstadsvervoer, in alle uithoeken van het land belandt. Een kleine twee maanden geleden werd ditzelfde stel nog gespot in Arlon, terwijl rond onze hoofdstad ondertussen nog steeds bordeaux exemplaren uit de oudste reeksen circuleren. Onze rit eindigt trouwens wederom stipt.

De aansluiting met IC A 517 (Brugge 17:58 – Liège-Guillemins 20:00) verloopt voorbeeldig. Het laatste van de twaalf I11-rijtuigen is op deze verbinding stilaan onze vaste stek geworden, al was het maar omdat we dan straks in Liège-Guillemins vlakbij de trap aankomen, omdat ik onmiddellijk het nummer van de loc (HLE 1344) kan noteren, en omdat de garantie op een zitplaats hier meestal net iets groter is. Het blijft trouwens gedurende de hele rit drukker dan gewoonlijk, omdat we vanaf Brussel nog een heel aantal pendelaars met bestemming Ans aan boord hebben. Door een seinstoring op lijn 96 (die de IC F-treinen zwaar parten speelt) hebben zij na lang wachten het advies gekregen om deze trein te nemen, waarvoor een extra stop voorzien zou worden. Onze bestuurder rijdt het station van Ans echter gewoon voorbij, waarop even later de mededeling volgt dat de betrokken reizigers in Liège-Guillemins moeten overstappen op… de vertraagde IC A 542 naar Oostende, die op haar beurt in de andere richting de uitgevallen IC F 1742 vervangt. Wij blijven gelukkig van alle ongemakken gespaard, afgezien van een minuutje vertraging dat nog overblijft van een erg moeizame doortocht in de Brusselse NZV.

Twee AM B’s, waaronder stel 396, zullen ons als IR c 2942 (Liège-Guillemins 20:18 – Bilzen 21:03) huiswaarts voeren. Er zitten nog amper reizigers op de trein, dus houden we het meer dan stipt. Van enige sfeer is er na zonsondergang op deze lijn geen sprake: de stopplaatsen ogen desolaat, zeker in de kletterende regen. Alleen de TBG houdt er fluitend de moed in, onwetend dat er intussen op een bureau in de Hallepoortlaan een zwarte lijst klaarligt, waarop deze rit ongetwijfeld tientallen anderen voorafgaat.

Groeten,
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: di 30.03.2010

Bericht door Molenbruch Y. »

DSCN3160b.jpg
Het CityRailstel 995 komt Blankenberge binnengereden als P 8055. Deze reeks van 40 exemplaren heeft een multifunctioneel compartiment met staanplaatsen, een automatisch omroepssysteem en werkloze displays.
DSCN3161b.jpg
Een detailopname, al vraag ik me af of de modale reiziger enig idee heeft waarvoor dit logo staat.
Plaats reactie