Pagina 1 van 2

Trein staat uur stil na nieuw incident in Lembeek

Geplaatst: 09 apr 2010, 13:13
door Stef
Trein staat uur stil na nieuw incident in Lembeek

Afbeelding
In Lembeek, in de buurt van Buizingen, is vanochtend een sein op rood gesprongen. De trein van Binche naar Louvain-La-Neuve stond meer dan een uur stil en het spoorverkeer tussen Brussel en Henegouwen liep een tijdlang vertraging op.

Om 7.20 uur sprong het sein op rood en moest de trein halt houden. "Volgens de standaard veiligheidsprocedure moet er dan een nieuwe bestuurder worden opgeroepen", zegt Kristien Berckmans van infrastructuurbeheerder Infrabel. Omdat de bestuurder op zich liet wachten, bleef de trein stilstaan tot 8.40 uur. De honderden pendelaars mochten niet uitstappen.

"Het gebeurt zo'n driehonderd keer per jaar dat een sein op rood springt", aldus Berckmans. "Dat kan verschillende oorzaken hebben: een probleem met de communicatie, een stroomonderbreking of een stukje metaal op het spoor."

Dat het incident vlakbij Buizingen plaatsvond, doet Infrabel voorlopig af als toeval.

Re: Trein staat uur stil na nieuw incident in Lembeek

Geplaatst: 09 apr 2010, 13:20
door dentheo
Stef schreef:
Om 7.20 uur sprong het sein op rood en moest de trein halt houden. "Volgens de standaard veiligheidsprocedure moet er dan een nieuwe bestuurder worden opgeroepen", zegt Kristien Berckmans van infrastructuurbeheerder Infrabel.
De bestuurder moet toch niet vervangen als hij stopt VOOR rood, hij is dus waarschijnlijk gestopt NA het sein ??

Re: Trein staat uur stil na nieuw incident in Lembeek

Geplaatst: 09 apr 2010, 13:22
door wooter
Treinbestuurder nadert een groen signaal (wat betekent dat het vorige signaal ook groen was), en dat signaal springt plots op rood. Treinbestuurder doet een remming en de trein beland voorbij het rode signaal.

Re: Trein staat uur stil na nieuw incident in Lembeek

Geplaatst: 09 apr 2010, 13:34
door COCOKEN007
ja jongens a zo een soep.
Ik heb het gevoel dat iedereen verward is en al dat gedoe van de media zodat de TB's op hun toppen van hun vingers lopen.
Het is te begrijpen dat ze alles goed in het oog aan het houden zijn en dat zij de veiligheid op 99% zetten.
Chapeau voor hen.
En dat commentaar van de NMBS is voor te schreeuwen en wat voor onzin ze allemaal uitkramen.
Het wordt tijd dat het onderhoud van de signalisatie en andere infra terug mogen onderhoud doen en niet altijd met hun besparingen
Dat is de grootste oorzaak dat het nu misloopt.
En waar niemand meer moet van hebben is preventief onderhoud. Dat is nog altijd het beste maar het duurste maar ook het meest efficiënt.
Preventief onderhoud werkt het best in alle takken , dan kan niemand ontkennen.
Maar ja we zijn anno 2010 en de filosofie van vroeger is niet meer van toepassingen .
De mens leert niet uit zijn fouten

Re: Trein staat uur stil na nieuw incident in Lembeek

Geplaatst: 09 apr 2010, 13:50
door Adler
Stef schreef:
Dat het incident vlakbij Buizingen plaatsvond, doet Infrabel voorlopig af als toeval.
Hoe lang gaan ze die onzin nu nog volhouden dat alles toeval is en dat er nooit ergens iets aan de hand is ?

Re: Trein staat uur stil na nieuw incident in Lembeek

Geplaatst: 09 apr 2010, 13:58
door Stef
Adler schreef:
Stef schreef:
Dat het incident vlakbij Buizingen plaatsvond, doet Infrabel voorlopig af als toeval.
Hoe lang gaan ze die onzin nu nog volhouden dat alles toeval is en dat er nooit ergens iets aan de hand is ?
Dat vond ik ook het strafste zinnetje in het artikel. Dit noem ik ook geen toeval meer...

Re: Trein staat uur stil na nieuw incident in Lembeek

Geplaatst: 09 apr 2010, 14:42
door RIDCO
..... gewoonlijk voegt Infrabel er nog aan toe : "de reizigers hebben op geen enkel ogenblik gevaar gelopen". Heren van Infrabel, een noodremming is NOOIT zonder risico's.

Re: Trein staat uur stil na nieuw incident in Lembeek

Geplaatst: 09 apr 2010, 14:52
door celtjan
Stef schreef:Trein staat uur stil na nieuw incident in Lembeek

Afbeelding "Volgens de standaard veiligheidsprocedure moet er dan een nieuwe bestuurder worden opgeroepen", zegt Kristien Berckmans van infrastructuurbeheerder Infrabel..
Naar mijn weten is het nog altijd de bestuurder zelf die beslist of hij verder kan/wil rijden, na "het ontijdig dichtvallen" van het sein.
Het is wel altijd verschieten als 'iets' dergelijks voorkomt, men zit met een bang hartje & is meestal niet meer zelfzeker om de dienst verder te doen.
Daarom is het "aangewezen" om zich te laten vervangen.

Eigenlijk zou het wel effectief een standaard procedure moeten zijn.

Re: Trein staat uur stil na nieuw incident in Lembeek

Geplaatst: 09 apr 2010, 15:03
door celtjan
dentheo schreef:
De bestuurder moet toch niet vervangen als hij stopt VOOR rood, hij is dus waarschijnlijk gestopt NA het sein ??
MAG wel vervangen worden. Het is een gevolg van niet voorziene opvolging van seinen. Een dergelijke situatie is zeker niet goed voor je tikker. Dit ALS de bestuurder denkt dat hij 'zijn rit' niet in een behoorlijke conditie kan verderzetten & aangedaan is door het voorval:

vervanging-oproep api-opvanggesprek-...

Re: Trein staat uur stil na nieuw incident in Lembeek

Geplaatst: 09 apr 2010, 15:45
door wooter
Hoe zou je zelf zijn? Welk vertrouwen kan je nog in seinen hebben als ze voor je neus dicht vallen? En wat als ze eens net achter je neus dicht vallen en jij vrolijk jezelf in de baan van een andere aanstormende locomotief stuurt?

Fishy seinen daar...

Re: Trein staat uur stil na nieuw incident in Lembeek

Geplaatst: 09 apr 2010, 17:48
door Jani
wooter schreef:Hoe zou je zelf zijn? Welk vertrouwen kan je nog in seinen hebben als ze voor je neus dicht vallen? En wat als ze eens net achter je neus dicht vallen en jij vrolijk jezelf in de baan van een andere aanstormende locomotief stuurt?

Fishy seinen daar...

Het is te hopen dat het sein dicht zal vallen achter de neus van de bstuurder, dat is de basis van ons spoorwegnet !

Re: Trein staat uur stil na nieuw incident in Lembeek

Geplaatst: 09 apr 2010, 18:35
door seppl
wooter schreef:Treinbestuurder nadert een groen signaal (wat betekent dat het vorige signaal ook groen was)
:roll:
Waarom zou dat moeten betekenen dat het vorige signaal ook groen was?

Re: Trein staat uur stil na nieuw incident in Lembeek

Geplaatst: 09 apr 2010, 18:37
door seppl
Jani schreef:Het is te hopen dat het sein dicht zal vallen achter de neus van de bstuurder, dat is de basis van ons spoorwegnet !
Ja, maar wat als het dichtvalt op het ogenblik dat de TB het al niet meer kan zien, doch nog vóór hij het voorbijrijdt?

Re: Trein staat uur stil na nieuw incident in Lembeek

Geplaatst: 09 apr 2010, 19:48
door overweg13
COCOKEN007 schreef: Het wordt tijd dat het onderhoud van de signalisatie en andere infra terug mogen onderhoud doen en niet altijd met hun besparingen
...
De mens leert niet uit zijn fouten
Wat bedoel je nu eigenlijk? Die eerste zin is complete nonsens. De laatste is waarschijnlijk een conclusie uit de eerste. Wat zegden je leraars altijd? Je tekst nalezen!

Re: Trein staat uur stil na nieuw incident in Lembeek

Geplaatst: 09 apr 2010, 19:49
door overweg13
Adler schreef:
Stef schreef:
Dat het incident vlakbij Buizingen plaatsvond, doet Infrabel voorlopig af als toeval.
Hoe lang gaan ze die onzin nu nog volhouden dat alles toeval is en dat er nooit ergens iets aan de hand is ?
Tussen beide plaatsen ligt er 4 km. Is het dan geen toeval?