Stiptheid verder omlaag in 2010
Geplaatst: 20 apr 2010, 16:02
Treinramp trekt stiptheid verder omlaag
De treinramp in Buizingen en stakingen in het buitenland zorgden het eerste kwartaal voor historisch slechte stiptheidscijfers op het Belgische spoornet. Dat meldt infrastructuurbeheerder Infrabel.
(tijd) - De eerste drie maanden van dit jaar kwam slechts 85,6 procent van de treinen op tijd aan of met een vertraging van maximum zes minuten. Het eerste kwartaal van 2009 was dat nog 89,3 procent. Dat staat in de laatste statistieken van Infrabel die zopas werden bekendgemaakt. Als rekening gehouden wordt met externe factoren, bedraagt de stiptheid 89,6 procent, ook dat is merkelijk slechter dan de 93,1 procent van een jaar geleden.
Uiteraard had het treinongeval in Buizingen een zware impact op die cijfers. Dat blijkt al uit het aantal afgeschafte treinen dat verdubbelde tot 8.182. De belangrijkste oorzaken voor de vertragingen waren volgens Infrabel averij aan het rollend materieel van de NMBS (29,7%), storingen van de seininrichting van Infrabel (12,1%)- allebei factoren die vooral voortvloeiden uit de treinramp - en incidenten op buitenlandse netten (15,6%), waaronder stakingen in Frankrijk en technische problemen met Eurostar.
Vooral de spits had last van de problemen. Tijdens de avondpiek zakte de stiptheid van 85,1 naar 79,7 procent. In de ochtendspits arriveerde 81,7procent van de treinen op tijd tegenover 85,5 procent begin 2009.
BRON
De treinramp in Buizingen en stakingen in het buitenland zorgden het eerste kwartaal voor historisch slechte stiptheidscijfers op het Belgische spoornet. Dat meldt infrastructuurbeheerder Infrabel.
(tijd) - De eerste drie maanden van dit jaar kwam slechts 85,6 procent van de treinen op tijd aan of met een vertraging van maximum zes minuten. Het eerste kwartaal van 2009 was dat nog 89,3 procent. Dat staat in de laatste statistieken van Infrabel die zopas werden bekendgemaakt. Als rekening gehouden wordt met externe factoren, bedraagt de stiptheid 89,6 procent, ook dat is merkelijk slechter dan de 93,1 procent van een jaar geleden.
Uiteraard had het treinongeval in Buizingen een zware impact op die cijfers. Dat blijkt al uit het aantal afgeschafte treinen dat verdubbelde tot 8.182. De belangrijkste oorzaken voor de vertragingen waren volgens Infrabel averij aan het rollend materieel van de NMBS (29,7%), storingen van de seininrichting van Infrabel (12,1%)- allebei factoren die vooral voortvloeiden uit de treinramp - en incidenten op buitenlandse netten (15,6%), waaronder stakingen in Frankrijk en technische problemen met Eurostar.
Vooral de spits had last van de problemen. Tijdens de avondpiek zakte de stiptheid van 85,1 naar 79,7 procent. In de ochtendspits arriveerde 81,7procent van de treinen op tijd tegenover 85,5 procent begin 2009.
BRON