fotosafari lijn 21 (19 april 2010)
Geplaatst: 20 apr 2010, 17:15
Dag
Het is iets waar ik al jaren zat op te broeden, maar gisteren, 19 april is het er eindelijk van gekomen: fototrip naar lijn 21 in volle bloesemtijd. Hoewel, toen ik met de bus uit Landen reed, leek het nog net iets te vroeg: vele boomgaarden mochten er dan wel schitterend bij staan, andere waren blijkbaar bezig aan een moeizame inhaalbeweging na een normale winter. Oordeel zelf…
Mijn verplaatsing:
Buizingen - Halle bus 155 12:46 13:01 stipt (ab 3934 - Ukkel)
Halle - Brussel-Zuid 3912 13:09 13:19 +2 (763)
Brussel-Zuid - Landen 1712 13:31 14:21 stipt (451)
Landen - Halmaal (Maasrodestraat) bus 21a 15:07 15:27 +3 (ab5134)
Veel valt er niet over te vertellen. Ik kon ook later, maar uiteraard neem ik de eerst mogelijke verbinding na aankomst met de bus in Halle. IR 3912 rijdt al enkele maanden met een klassiek stel extra, en dat is vooral nodig voor de terugrit. IC 1712 is ook alweer enkele maanden samengesteld uit ms 96. Of mijn biljet op mijn eID te vinden is, zal ik pas vanavond weten. Een vol uur treinen, en toch geen controle…
Het stationsbuffet van Landen heeft nieuwe uitbaters, is rookvrij, en ziet er bepaald frisser uit. Hopelijk blijft dat zo.
Halmaal (Maasrodestraat) - Sint-Truiden bus 21a 19:21 19:28 stipt (ab5135)
Sint-Truiden - Brussel-Noord 2241 19:47 20:43 +2 (2715 - 61069)
Brussel-Noord - Halle 3742 20:53 21:13 stipt (2735 - 61023)
IC 2241 staat aangekondigd met 7 minuten vertraging. Zonder oponthoud net voor Brussel-Noord zou hij daar ongetwijfeld stipt aangekomen zijn. De vertraging is het gevolg van opgelopen vertraging bij de heenrit: zie verder. Deze keer krijg ik wel controle: die verloopt moeiteloos. Mijn tweede biljet (Sint-Truiden - Halle) wordt moeiteloos tevoorschijn getoverd.
Ook in IR3742 komt controle. Deze TBG slaagt er alleen in om mijn 1ste biljet (Halle - Landen) terug te vinden, maar hij gelooft me op mijn woord. De schuld wordt op de machine gestoken. De rit verloopt snel, de TB met strooien hoed is al in zomerstemming.
En dan de foto's:
Na een wandeling van een goede 20 minuten - omdat ik weiger gebruik te maken van een afgeschafte overweg, en dus een flinke omweg maak, kom ik aan bij "De zeer goede plek", om het met oude wildebeest Jef Geeraerts te zeggen.
1. 2702 met IC 2237 Genk - Gent (+2).
2. 2709 met IC 2214 Gent - Genk (stipt).
3. 314 met 8336 Genk - Landen (+1) - de resten van graffiti zijn nog overduidelijk aanwezig, maar het neusje is proper, dus plaats ik hem toch maar - het is niet zo meteen te zien, maar de trein bestaat uit 2 breaks.
4. 2731 met IC 2238 Genk - Gent (stipt)
5. 2701 met IC 2215 Gent - Genk (stipt)
6. 2332 met P 8312 Brussel-Zuid - Hasselt (+24: volgens Railtime te wijten aan een stroomonderbreking - ik dacht eerlijk gezegd al dat de trein afgeschaft was) - echt ideaal staat de zon niet meer…
Dan komt P8300 Brussel-Zuid - Genk, 4 minuten na de 8312, en dus zelf nog met 9 minuten vertraging. Het is niet de trein die me verrast, maar wel mijn fototoestel dat dienst weigert. Vermoedelijk raakt het in de knoei bij het scherpstellen in tegenlicht. Het is loc 2134 met een lange sliert M4. We zullen het zonder foto
moeten doen…
Tussendoor red ik ook nog Floere het fluwijn (met een knipoog naar Ernest Claes deze keer) uit de klauwen van een buizerd. Niet dat ik zo heldhaftig tussenbeide kom, maar de buizerd lost verschrikt de prooi als hij mij in het vizier krijgt; het fluwijn huppelt geschrokken verder tussen de vele laagstammen.
7. 2709 met IC 2239 (Genk - Gent) +7, wat logisch is: de trein heeft is in Sint-Truiden opgehouden door de Brusselse P-treinen in vertraging.
8. 2715 met IC 2216 (Gent - Genk) +20 - volgens Railtime is deze trein opgehouden tussen Gent en Aalst wegens hulp aan een reiziger - ik weet nu al dat mijn terugreis ook met vertraging zal verlopen, maar als die reiziger er goed uitgekomen is, is dat niet zo erg.
9. 2159 met P 8302 (Brussel-Zuid - Genk) stipt.
10. 423 met IC 2240 (Genk - Gent) - stipt. Ik heb zelf voor wat graffiti gezorgd - met al die bloesems is dat geen probleem. En de "echte" graffiti zijn meteen verdoezeld.

Het is iets waar ik al jaren zat op te broeden, maar gisteren, 19 april is het er eindelijk van gekomen: fototrip naar lijn 21 in volle bloesemtijd. Hoewel, toen ik met de bus uit Landen reed, leek het nog net iets te vroeg: vele boomgaarden mochten er dan wel schitterend bij staan, andere waren blijkbaar bezig aan een moeizame inhaalbeweging na een normale winter. Oordeel zelf…
Mijn verplaatsing:
Buizingen - Halle bus 155 12:46 13:01 stipt (ab 3934 - Ukkel)
Halle - Brussel-Zuid 3912 13:09 13:19 +2 (763)
Brussel-Zuid - Landen 1712 13:31 14:21 stipt (451)
Landen - Halmaal (Maasrodestraat) bus 21a 15:07 15:27 +3 (ab5134)
Veel valt er niet over te vertellen. Ik kon ook later, maar uiteraard neem ik de eerst mogelijke verbinding na aankomst met de bus in Halle. IR 3912 rijdt al enkele maanden met een klassiek stel extra, en dat is vooral nodig voor de terugrit. IC 1712 is ook alweer enkele maanden samengesteld uit ms 96. Of mijn biljet op mijn eID te vinden is, zal ik pas vanavond weten. Een vol uur treinen, en toch geen controle…
Het stationsbuffet van Landen heeft nieuwe uitbaters, is rookvrij, en ziet er bepaald frisser uit. Hopelijk blijft dat zo.
Halmaal (Maasrodestraat) - Sint-Truiden bus 21a 19:21 19:28 stipt (ab5135)
Sint-Truiden - Brussel-Noord 2241 19:47 20:43 +2 (2715 - 61069)
Brussel-Noord - Halle 3742 20:53 21:13 stipt (2735 - 61023)
IC 2241 staat aangekondigd met 7 minuten vertraging. Zonder oponthoud net voor Brussel-Noord zou hij daar ongetwijfeld stipt aangekomen zijn. De vertraging is het gevolg van opgelopen vertraging bij de heenrit: zie verder. Deze keer krijg ik wel controle: die verloopt moeiteloos. Mijn tweede biljet (Sint-Truiden - Halle) wordt moeiteloos tevoorschijn getoverd.
Ook in IR3742 komt controle. Deze TBG slaagt er alleen in om mijn 1ste biljet (Halle - Landen) terug te vinden, maar hij gelooft me op mijn woord. De schuld wordt op de machine gestoken. De rit verloopt snel, de TB met strooien hoed is al in zomerstemming.
En dan de foto's:
Na een wandeling van een goede 20 minuten - omdat ik weiger gebruik te maken van een afgeschafte overweg, en dus een flinke omweg maak, kom ik aan bij "De zeer goede plek", om het met oude wildebeest Jef Geeraerts te zeggen.
1. 2702 met IC 2237 Genk - Gent (+2).






moeten doen…
Tussendoor red ik ook nog Floere het fluwijn (met een knipoog naar Ernest Claes deze keer) uit de klauwen van een buizerd. Niet dat ik zo heldhaftig tussenbeide kom, maar de buizerd lost verschrikt de prooi als hij mij in het vizier krijgt; het fluwijn huppelt geschrokken verder tussen de vele laagstammen.
7. 2709 met IC 2239 (Genk - Gent) +7, wat logisch is: de trein heeft is in Sint-Truiden opgehouden door de Brusselse P-treinen in vertraging.



