22 april 2010 (Fumal - Huy GR 564)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5482
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

22 april 2010 (Fumal - Huy GR 564)

Bericht door overweg13 »

Dag

Vandaag stappen we de 10de en laatste etappe van de GR 564: in 1995 deden we Lommel - Hechtel, vandaag Fumal - Huy, net iets minder dan 14 km. De Vlaamse topogids dateert nog van 1993, vermoedelijk zal een nieuwe gewijzigde editie niet al te lang meer op zich laten wachten. Maar vandaag stappen we een parcours dat nog niet gewijzigd is, en stellen er zich dus geen problemen. De vallei van de Méhaigne, die we over langere afstand volgen, mag er best zijn, en bepaalde delen van het parcours zijn klasse; dichter bij Huy wordt het allemaal wat minder, al hebben de ontwerpers verwoede pogingen gedaan om toch nog wat aangename voetwegen in het traject in te passen. Een wat onevenwichtig traject wordt het dus, en daar getuigt ook de vrij lage TWQ van 36 % van.

De verplaatsing:
Halle - Brussel-Zuid 3910 11:09 11:19 + 1 (807)
Brussel-Zuid - Landen 1710 11:31 12:21 (stipt) (2151 - 58065)
Landen - Huy bus 127a 12:30 13:21 stipt (ab 7721-85)

Huy - Liège-Guillemins 915 17:54 18:13 (stipt) (477)
Liège-Guillemins - Brussel-Noord 489 18:42 19:27 +3 (1350 - 11826)
Brussel-Noord - Halle 3940 19:32 19:51 +2 (2611 - 61008)

De commentaar:
Voor de heenreis houden we het erg simpel: tot Landen en dan met de bus pal naar het zuiden.
In IR 3910 krijgen we zelfs controle. Het is een dame die altijd controleert, na een tijdje weet je het wel. Ik heb opnieuw biljetten gekocht aan het loket, omdat we een "en terug van" hebben. De vierledige stellen zijn nog altijd even charmant als in hun beginperiode, al geldt dat alleen voor eerste klas. Hier heb je tenminste nog het gevoel dat je waar voor je geld krijgt.
Dat is trouwens ook zo in de M4's, die we tussen Brussel en Landen nemen. Het is een erg lang stel dat terugkeert van de ochtendspits. We zitten vooraan in rijtuig 58065. De reis verloopt zonder noemenswaardige problemen en zonder controle. De TBG blijft "bienvenu" halsstarrig vertalen als "goede komst", maar het is hem graag vergeven. Op datzelfde ogenblik zijn beter betaalde en grotere klungelaars mijn afkeer voor de politiek aan het voeden. Voor Leuven worden de overstapmogelijkheden aangekondigd.
Bij het buitenrijden van Brussel-Zuid kruisen we een binnenkomende trein met I6 of I10 of beide. Zou dat de IC Liège - Quiévrain geweest kunnen zijn in een afwijkende samenstelling?
Landen is een schitterend overstapstation met perron en busstation dicht bij elkaar. De bus van lijn 127a staat naast twee andere van lijn 148a. De nummers verklappen dat het hier om vervangingsbussen gaat: men heeft hier in de jaren 1950 driftig in de spoorlijnen zitten snoeien. Het is een Waalse TEC-bus, met Vlaamse chauffeur, van de firma Cintra. Bus 7721-85 is een hard afgeveerde Mercedes Citaro LE. We beginnen met een lange omleiding, dezelfde als enkele maanden geleden. Toch is er geen spoor van terug te vinden op de website van de TEC. Resultaat is 6 minuten vertraging, maar uiteindelijk zullen we stipt in Fumal aankomen. Het is een TEC-lijn met uurfrequentie, en zelfs op het middaguur heeft ze behoorlijk wat succes. Hannut eerst en Huy later zijn belangrijke attractiepolen.

Voor de terugreis geraken de planners het niet eens: ze geven duchtig verschillende oplossingen, en ik dokter er dan maar zelf een uit.
Huy - Liège doen we aan boord van IC 915, 2 ms 96. De 2416 wordt met een dik half uur vertraging aangekondigd, maar dat heeft niet te veel invloed op de bezetting van deze overigens rustige IC. Deze keer is het een storing aan de seininrichting en de reizigersdrukte die als oorzaak opgegeven worden.
Het is nu wel even wachten op de IC naar Brussel-Zuid, maar de snelle rit maakt dat het wachten loont. Ook deze trein is erg lang, en alleen de eerste 6 rijtuigen zijn toegankelijk. Duidelijk is wel dat deze treinen geleidelijk aan succes winnen, ook nu de spits al even achter de rug is. Spijtig dat we het 2 maanden lang overdag zonder zullen moeten doen. De TBG schrikt even want ze denkt dat we naar Landen moeten, maar dan ziet ze de "en terug van Hoei". "Je hebt me bang gemaakt," zegt ze. Mocht er echt iets verkeerds geweest zijn, dan zouden wij de enigen geweest zijn met een reden om bang te zijn. Maar we kunnen haar bekommernis op prijs stellen. We vertrekken met 2 minuten vertraging, maar net voor Ans is het even wachten op de IC uit Brussel; dan gaat het resoluut de HSL op. In Brussel-Noord hebben we nog 3 minuten vertraging, maar we hebben een overstap op hetzelfde perron, en dus is er tijd genoeg.
De IR naar Binche bestaat uit de 2611 vooraan en de 2615 achteraan, met tussenin een 8-tal M6-rijtuigen. Het is het stel dat al enige weken rondrijdt met 3 eersteklasrijtuigen erin. Het is nog altijd even onduidelijk welke rijtuigen gedeclasseerd zijn; we nemen dan maar het eerste, dat niet gedeclasseerd lijkt, tenzij de vage overblijfselen van een gele sticker aan de andere zijde op het tegendeel wijzen. Misschien is het wel een nieuwe richtlijn: gedeclasseerd langs één flank van het rijtuig, niet aan de andere. In Halle leren we dat het met de beide andere rijtuigen even onduidelijk gesteld is. Op dit uur van de dag is dat geen probleem, maar de inzet van M6 gebeurt toch voornamelijk voor drukke treinen, en dus moet dit eerder op de dag (en vele andere dagen voordien) wel voor moeilijkheden gezorgd hebben. Is er nu echt geen enkele TBG (of wie dan ook) die hier eens orde op zaken kan stellen? Of wacht men op een incident met een balsturige reiziger die in dit ene geval niet eens ongelijk zou hebben? Enfin, de rit verloopt vlot, en de vertraging bij aankomst in Halle is te verwaarlozen. Zelfs de treinen profiteren van het lenteweer, want we hebben er vandaag 5 genomen, zonder noemenswaardige vertraging. Misschien gaat de NMBS een beter tweede trimester tegemoet. Dat kan trouwens moeilijk anders…


Foto's van de wandeling kun je hier bekijken: http://s62.photobucket.com/albums/h98/o ... y%20GR564/
Met vriendelijke groet

overweg13
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: 22 april 2010 (Fumal - Huy GR 564)

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag Vic,
Bij het buitenrijden van Brussel-Zuid kruisen we een binnenkomende trein met I6 of I10 of beide. Zou dat de IC Liège - Quiévrain geweest kunnen zijn in een afwijkende samenstelling?
Ik heb elders opgevangen dat er een tijdje geleden een reservestam is samengesteld, bestaande uit een HLE 23 met 6 rijtuigen I6/I10, die o.a. op lijn 96 invalt wanneer het voorziene materieel dienst weigert. Deze stam is eerder al gesignaleerd op de IC F-verbinding, alsook in diverse P-treinen. Je vermoeden lijkt dus te kloppen.
De 2416 wordt met een dik half uur vertraging aangekondigd, maar dat heeft niet te veel invloed op de bezetting van deze overigens rustige IC. Deze keer is het een storing aan de seininrichting en de reizigersdrukte die als oorzaak opgegeven worden.

IC M 2416 is niet toevallig de trein die door twee M6-stammen verzekerd wordt. Ik zie op railtime.be dat er donderdag in Namen geen treindeel naar Dinant is afgekoppeld. Waarschijnlijk bestond de trein dus maar uit één stormram, en is de term 'reizigersdrukte' een eufemisme van formaat om uitval van het materieel toe te dekken. Er zijn trouwens regelmatig problemen met die trein. De laatste keer dat ik hem zag, waren de stormrammen gekoppeld met beide locs in het midden.

Voor ik het vergeet: mooi verslag!

Groeten,
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5482
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 22 april 2010 (Fumal - Huy GR 564)

Bericht door overweg13 »

Dag Yves

Bedankt voor de appreciatie. Wat die 2416 betreft: toen ik hem met vertraging aangekondigd zag staan, dacht ik: lap, alweer met M6. Toen ik het dan opzocht, leek hij vanaf Ottignies met vertraging te rijden, en dus dacht ik dat het deze keer niets met materieel te maken had, omdat er over een seinstoring gesproken werd. Dat van die reizigersdrukte kon ik niet meteen duiden, maar nu wordt het al duidelijker.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 22 april 2010 (Fumal - Huy GR 564)

Bericht door groentje »

Over welke dag gaat het precies? Op zaterdag rijden de 17xx slechts als afsplitsing van de 15xx tussen Landen en Luik, dus ik vermoed dat het over vrijdag gaat. Maar dan had de 1710 een kwartier vertraging, en dat zou kunnen betekenen dat de sleep I6/I10 een Benelux betrof, beiden reden Brussel Zuid uit resp. binnen rond 11.45.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5482
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 22 april 2010 (Fumal - Huy GR 564)

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Over welke dag gaat het precies? Op zaterdag rijden de 17xx slechts als afsplitsing van de 15xx tussen Landen en Luik, dus ik vermoed dat het over vrijdag gaat. Maar dan had de 1710 een kwartier vertraging, en dat zou kunnen betekenen dat de sleep I6/I10 een Benelux betrof, beiden reden Brussel Zuid uit resp. binnen rond 11.45.
De titel van het topic is 22 april, Groentje. Dat is een donderdag. En ik kan me niet voorstellen dat de Benelux Brussel-Zuid binnenrijdt op een perron met een klein nummer.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 22 april 2010 (Fumal - Huy GR 564)

Bericht door groentje »

Natuurlijk, de titel was mij ontgaan. In dat geval zal het inderdaad niet de Benelux zijn, daarvoor is het nog te vroeg.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 22 april 2010 (Fumal - Huy GR 564)

Bericht door Steven »

overweg13 schreef:
De titel van het topic is 22 april, Groentje. Dat is een donderdag. En ik kan me niet voorstellen dat de Benelux Brussel-Zuid binnenrijdt op een perron met een klein nummer.
Gebeurd wel eens hoor vooral als het gaat om mensen sneller op een thalys te krijgen indien de benelux weer eens vertraging heeft
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5482
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 22 april 2010 (Fumal - Huy GR 564)

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Natuurlijk, de titel was mij ontgaan. In dat geval zal het inderdaad niet de Benelux zijn, daarvoor is het nog te vroeg.
Het is je helemaal vergeven. Toen we op de IC richting Luik stonden te wachten, was die van de tegenrichting aangekondigd op het naastliggende perron. Maar ik had de zaak niet helemaal goed in het oog gehouden, en daarom was/ben ik nog altijd niet zeker.
Als dit waar is dan wordt die IC stilaan wel een unicum: M4, ms96, break, klassieke tweeledige en nu ook nog I6/I10!
Met vriendelijke groet

overweg13
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: 22 april 2010 (Fumal - Huy GR 564)

Bericht door Molenbruch Y. »

Als dit waar is dan wordt die IC stilaan wel een unicum: M4, ms96, break, klassieke tweeledige en nu ook nog I6/I10!
Rijden er dan sinds december geen M6-stammen meer op de IC F? Ik ben ervan overtuigd dat o.a. de 1706 vorig jaar in een combinatie HLE 27 + M6 reed.

Groeten,
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5482
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 22 april 2010 (Fumal - Huy GR 564)

Bericht door overweg13 »

Molenbruch Y. schreef:
Als dit waar is dan wordt die IC stilaan wel een unicum: M4, ms96, break, klassieke tweeledige en nu ook nog I6/I10!
Rijden er dan sinds december geen M6-stammen meer op de IC F? Ik ben ervan overtuigd dat o.a. de 1706 vorig jaar in een combinatie HLE 27 + M6 reed.

Groeten,
Die was ik inderdaad nog vergeten!
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie