Pagina 1 van 2
Heropening Lijn 52 Puurs-Dendermonde?
Geplaatst: 25 apr 2010, 14:43
door jan_olieslagers
Verder op de discussie in "Historisch materieel" (ik splits het maar even af wegens aldaar off-topic):
overweg13 schreef:Ik denk dat zelfs bij een eventuele heropening van de lijn Sint-Amands geen enkele kans meer heeft. Dat type halten is op termijn ten dode opgeschreven. Zelf vind ik dat gezien mijn plattelandsactiviteiten spijtig, maar begrijpelijk.
Vic, dit begrijp ik niet goed Als men het
als spoorlijn heropent, waar zouden de treinen dan anders stoppen dan aan de vroegere stations? Deze liggen alle drie netjes aan de rand van een dorpskern, met ruime parkeermogelijkheden.
Of bedoelt ge dat dit soort bediening geen toekomst heeft? Ik denk toch dat ze daar in Klein-Brabant liever een ouderwetse spoordienst hebben dan helemaal geen spoordienst, zoals vandaag. Maar dan zou een eventuele heropening moeten gebeuren als een soort light-rail, zoals we hier ook al bespraken voor Boom-Antwerpen. Dat is natuurlijk een schoon idee, maar lijkt toch op korte termijn weinig haalbaar.
Overigens: als het er allemaal ooit van komt dan zitten die van Baasrode wel zonder spoor natuurlijk. Of zou Infrabel gemengde uitbating toestaan: NMBS (of wie dan ook) commerciële uitbating op werkdagen, in het weekeinde recreatief gebruik door de stoomtrein Baasrode-Puurs? Die zou dan wel lekker terug "echtig" tot in het station van Puurs kunnen.
In de vliegerij (die ik beter ken) wordt dat wel gedaan: bv. de luchtmachtbasis van Koksijde mag tijdens het weekeinde gebruikt worden door een vliegclub. Maar iets zegt me dat Infrabel wel weer een uitleg zal hebben...
ttb map 3 (stations en halten)
Geplaatst: 25 apr 2010, 20:26
door DEUTZ 57179
jan_olieslagers schreef:17. Sint-Amands: langs lijn 52 - verdwenen, om nooit meer terug te keren
Hoe zeker zijt ge hier van?
1) Verdwenen? De perrons moeten er zeker nog zijn, ze dienen - bv. vandaag! - voor de museumstoomdienst uit Baasrode. Lichtpalen en borden zijn misschien wel verwijderd, ja.
2) Nooit meer terug? Af en toe hoort men nog een politieker pleiten voor het heractiveren van lijn 52 van Puurs tot Dendermonde. Mij lijkt dat best een zinnig idee trouwens, de stations/stopplaatsen Baasrode, Sint-Amands en Oppuurs hebben best een potentieel van pendelaars naar Antwerpen (direct) en Brussel - met overstap in Dendermonde. En de kosten zouden minimaal zijn want het spoor ligt er nog. Het zou wel onder draad moeten gebracht worden, verder is enkel de aansluiting in Puurs te herstellen, dat zou wel een extra slagboom vereisen en daar wilen we nu juist vanaf.
Overigens nu we het toch over de stoomdienst hebben: die reed vandaag tussen Baasrode en Sint-Amands, volgens het radionieuws, waarom niet tot Puurs zoals vroeger?
Dat de kosten minimaal zouden zijn betwijfel ik zeer !
Het wissel in Puurs terug plaatsen en een kastje verplaatsen zal inderdaad niet veel kosten, en een extra slagboom is gelukkig niet nodig !

Maar men zal om aan de huidige eisen te kunnen voldoen, toch de gehele lijn van nieuwe spoorbalken en rails moeten voorzien, en bij elke overweg zal een nieuwe overweginstallatie geplaats dienen te worden,

Ook zullen er toch nieuwe perrons nodig zijn,

En dan nog de vraag of de mensen die langs de lijn wonen er wel zo blij mee zullen zijn, nu vindt men soms de 2 retourritten Baasrode - Puurs met de stoomtrein al te veel, laat staan dat er van 06:00 tot 24:00 elk half uur een trein zal rijden van Maandag t/m Zondag !
En ook een belangrijke vraag zou zijn, waar zou de SDP naar toe moeten met hun verzameling !
Als men de mensen uit de auto wil krijgen, had men destijds niet zoveel spoorlijnen moeten sluiten, want thans is het heel moeilijk om de mensen nog uit hun blik op wielen te krijgen, maar dat is mijn mening.
En heden, 25 april, was het Erfgoeddag, en dan rijdt de SDP enkel tussen Baasrode en Sint-Amands, voor meer informatie over de rijdagen en rijtijden :
http://www.stoomtrein.be
Groetjes uit Rotterdam,
Cor

Re: Heropenining Lijn 52 Puurs-Dendermonde?
Geplaatst: 25 apr 2010, 22:30
door overweg13
Stel dat men de lijn 52 ooit heropent tussen Puurs en Dendermonde. Dan lijkt het redelijk evident dat BVS daar kan opkrassen, zelfs als de exploitatie door de NMBS tot weekdagen beperkt wordt. Maar ik geloof echt niet dat er toekomst zit in halten als Oppuurs, Sint-Amands en Baasrode-Noord. Dat zijn nu net de halten die zowat overal geschrapt werden bij de invoering van IC-IR in 1984. Een directe treindienst Puurs - Dendermonde zou me al heel wat lijken!
(Overigens was de exploitatie van dat lijnstuk ook voor 1984 al niet meer dan een spitsuurdienst. En nu weet ik wel dat we ondertussen bijna 30 jaar later zitten, maar het aantal heropende halten van dit type in die periode is gemakkelijk op één hand te tellen, dus ik kan me niet voorstellen dat de NMBS nu plots opnieuw halten zou willen openen op dat baanvak.)
En nog eens: ik vind dat zelf ook spijtig, maar ik denk dat we realistisch moeten zijn.
Re: Heropenining Lijn 52 Puurs-Dendermonde?
Geplaatst: 25 apr 2010, 23:43
door groentje
Het is goed mogelijk geweest dat sluiting toen begrijpelijk was, maar niet alleen zijn er steeds meer reizigers, ook de omgeving is vaak helemaal veranderd. Een stationnetje dat indertijd werd gesloten omdat het in het midden van de bled stond, kan vandaag omringd zijn door nieuwe woonwijken. Of er is een groot ziekenhuis gebouwd in de buurt (denk aan Dendermonde), of een scholencampus... De vervoersvraag uit Dendermonde (en Aalst) naar Antwerpen is reëel, en is momenteel zowel via het spoor als via de weg niet ideaal, of zelfs slecht. En tenzij je een bijkomende sneltrein zou invoeren, lijkt het me logisch de bestaande stoptrein door te trekken, en een extra stop zal volgens mij geen probleem zijn.
Re: Sint Amands
Geplaatst: 26 apr 2010, 13:43
door Hogersluys
overweg13 schreef:
Ik denk dat zelfs bij een eventuele heropening van de lijn Sint-Amands geen enkele kans meer heeft. Dat type halten is op termijn ten dode opgeschreven. Zelf vind ik dat gezien mijn plattelandsactiviteiten spijtig, maar begrijpelijk.
Daar ben ik niet geheel van overtuigd. Zeker gezien de recente evolutie dit soort stations te heropenen (Beervelde bijvoorbeeld). Sint-Amands telt 7500 inwoners, daarmee verdient het zeker een station.
Re: Sint Amands
Geplaatst: 26 apr 2010, 13:51
door overweg13
Hogersluys schreef:overweg13 schreef:
Ik denk dat zelfs bij een eventuele heropening van de lijn Sint-Amands geen enkele kans meer heeft. Dat type halten is op termijn ten dode opgeschreven. Zelf vind ik dat gezien mijn plattelandsactiviteiten spijtig, maar begrijpelijk.
Daar ben ik niet geheel van overtuigd. Zeker gezien de recente evolutie dit soort stations te heropenen (Beervelde bijvoorbeeld). Sint-Amands telt 7500 inwoners, daarmee verdient het zeker een station.
Ondertussen is er "de crisis". In december volgt mogelijk een doortastend besparingsprogramma: daar zal wel geen ruimte in zitten om plattelandshalten opnieuw te openen.
Re: Heropenining Lijn 52 Puurs-Dendermonde?
Geplaatst: 26 apr 2010, 14:08
door Joris
Hallo,
jan_olieslagers schreef:In de vliegerij (die ik beter ken) wordt dat wel gedaan: bv. de luchtmachtbasis van Koksijde mag tijdens het weekeinde gebruikt worden door een vliegclub. Maar iets zegt me dat Infrabel wel weer een uitleg zal hebben...
Museum exploitatie en normale exploitatie op eenzelfde baanvak zijn niet toegelaten...
Of men zou elke keer onder het regime van de museum-netritten moeten rijden, met alle gevolgen van dien... (keuring van het materieel door Infrabel e.d.)
Groeten,
Joris De Mol
Re: Heropenining Lijn 52 Puurs-Dendermonde?
Geplaatst: 26 apr 2010, 14:24
door overweg13
groentje schreef:Het is goed mogelijk geweest dat sluiting toen begrijpelijk was, maar niet alleen zijn er steeds meer reizigers, ook de omgeving is vaak helemaal veranderd.
Ik kan me niet herinneren dat de NMBS de voorbije 25 jaar een halte geopend of heropend zou hebben omdat de omgeving veranderd is: dat van die nieuwe woonwijken is natuurlijk waar, maar ik zie echt niet in welke heropening daarmee in verband gebracht zou kunnen worden.
En dat er steeds meer reizigers zijn is ook waar, maar als je 20 % reizigersaangroei kent in een station met 100 dagelijkse instappers, dan heb je er na de groei nog maar 120. Bovendien is die aangroei door de gevoerde politiek bijna aansluitend aan de pendelaars toe te schrijven. Recente tarifaire beslissingen zullen dat zelfs nog versterken en bestendigen, want ik zie de kustreizigers massaal afhaken als gevolg van het verdwijnen van "Een dag aan Zee", om nog maar te zwijgen over "Een Dag in de Ardennen" en de halveprijskaart.
Re: Heropenining Lijn 52 Puurs-Dendermonde?
Geplaatst: 26 apr 2010, 16:40
door jan_olieslagers
@Deutz 57179: er zou wel degelijk een slagboom moeten bijkomen om de R. Verbelenstraat te kruisen, dat is nu een onbewaakte overweg op een nochtans behoorlijk drukke doorgangsweg. De lijn telt in feite een flink aantal onbewaakte overwegen, die zouden ofwel moeten afgesloten worden - wat de buurtbewoners heel wat erger zouden vinden dan het treinlawaai, denk ik! - ofwel ondertunneld/overbrugd.
@Deutz 57179: als dwarsliggers en spoorstaven moeten vervangen worden dan wordt het inderdaad zwaar op het budget, jawel.
@Deutz 57179: van 06:00 tot 24:00 elk half uur een trein van Maandag t/m Zondag kan geen begin zijn, en ik zie er nog niet te gauw zoveel entoesiame voor ontstaan. Zelfs Antwerpen-Boom-Puurs wordt enkel op werkdagen gereden! Het doortrekken van deze werkdaagse uurdienst Antwerpen-Puurs tot Dendermonde lijkt mij het maximaal haalbare.
@Hogersluys: dat deze gemeente een station verdient dat is discuteerbaar - het budgettaire argument riskeert echter zwaarder te wegen. Ik deel dan ook het pessimisme van overweg13, de enige kans voor deze heropening is zware politieke druk.
Re: Heropenining Lijn 52 Puurs-Dendermonde?
Geplaatst: 26 apr 2010, 17:07
door trainfreak
Enkele berichten die hier staan komen uit een ander onderwerp.
Daardoor staan de berichten een beetje door elkaar..
Re: Heropenining Lijn 52 Puurs-Dendermonde?
Geplaatst: 26 apr 2010, 23:18
door groentje
De NMBS heeft inderdaad nog geen stations heropend met die redenering, zij heropenen alleen maar onder zware politieke druk. Ik kijk hiervoor dan ook vooral naar Nederland, dat, ondanks alle kanttekeningen die bij hun politiek te maken zijn, wel vooruitziend zijn, en stations openen voor de nieuwe wijken er zijn. Er is daar natuurlijk wel veel meer overheidssturing.
Kortom, op korte termijn zie ik ook niet snel iets bewegen, maar deze crisis zal toch niet eeuwig blijven duren? Dan moeten toch een paar politici te overtuigen zijn om aan deze kar te trekken?
Re: Heropenining Lijn 52 Puurs-Dendermonde?
Geplaatst: 26 apr 2010, 23:45
door Hogersluys
overweg13 schreef:groentje schreef:Het is goed mogelijk geweest dat sluiting toen begrijpelijk was, maar niet alleen zijn er steeds meer reizigers, ook de omgeving is vaak helemaal veranderd.
Ik kan me niet herinneren dat de NMBS de voorbije 25 jaar een halte geopend of heropend zou hebben omdat de omgeving veranderd is: dat van die nieuwe woonwijken is natuurlijk waar, maar ik zie echt niet in welke heropening daarmee in verband gebracht zou kunnen worden.
Beervelde. Als één van de argumenten voor heropening werd de bouw van verschillende nieuwe woonwijken in Lochristi gegeven. Ook voor Evergem werd het feit uitgespeeld dat de gemeente sinds de sluiting van het station zowat de helft meer inwoners heeft. Een halte langs een bestaand spoor heropenen hoeft in principe zo duur niet te zijn. In denk zelfs dat een halte renoveren evenveel kost als een station van 0 aanleggen (bij renovaties wordt immers zowat alles vernieuwd).
Re: Heropening Lijn 52 Puurs-Dendermonde?
Geplaatst: 04 mei 2010, 14:46
door STOOMLOK
als de SDP de spoorweglijn afhuurt waarom zou de SDP als
UITBATER dan geen ritten Dendermonde - Puurs en vice versa mogen inleggen op werkdagen met een motorwagen ?
voorbeeld:
ochtendritten: 07.00 ,08.00 en 09.00 U
middagritten: 11.00,12.00 en 13.00 U
avondritten: 17.00,18.00 en 19.00 u
het transport een naam geven: museum lijn transport
SHUTTLEverbinding.
betaalbare vervoersbewijzen voor de passagiers en extra inkomen voor de SDP vereniging
die ten goede komen voor hun projekten.
SDP hoeft dan enkel er zorg voor te dragen dat alle overwegen O.K. zijn en blijven.

Re: Heropening Lijn 52 Puurs-Dendermonde?
Geplaatst: 04 mei 2010, 15:35
door jan_olieslagers
Het lijkt me dat de voorschriften, o.a. inzake veiligheid, een pak strenger liggen voor regelmatige commerciële uitbating dan voor de huidige recreatieve exploitatie. Ik kan me moeilijk inbeelden dat SDP deze kost en inspanning zou kunnen bijeenbrengen - en vraag me af of ze het er zouden kunnen uithalen. De scheiding tussen commercieel en recreatief is groter dan men zou denken!
NB regelmatig heen-en-weer rijden heet in het Nederlands een PENDELdienst
Re: Heropening Lijn 52 Puurs-Dendermonde?
Geplaatst: 04 mei 2010, 15:47
door Steven
voor pendeldiensten in commercieel gebruik tov historische ritten is er een groot verschil. Te starten met de gevraagde prijs, de regels die van toepassing zijn en dergelijke meer. Moesten alle VZW's die historische ritten doen dit aan de prijs van commerciele ritten doen dan hadden ze al lang de boeken mogen neerleggen. Niet vergeten da de historische ritjes plaatshebben op lijntjes met een max snelheid van 40 km/u en op verschillende plaatsen zelfs maar 20 km/u.