Pagina 1 van 4

SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Geplaatst: 12 mei 2010, 14:31
door K V B
Op een persconferentie die net afgelopen is kondigde de SBB aan dat Bombardier de opdracht voor de bouw van 59 dubbeldsektreinen (met een optie op nog een 100tal) krijgt.

Het ontwerp van Bombardier ziet er zo uit: Afbeelding Voor degenen die het Duits machtig zijn kan je hier: http://schweizweit.net/2010/05/12/bomba ... r-die-sbb/ meer lezen.

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Geplaatst: 12 mei 2010, 14:33
door dentheo
WAW...knap

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Geplaatst: 12 mei 2010, 14:57
door K V B
Ondertussen heeft de SBB zelf een hoop foto's en plannetjes vrijgegeven. Die kan je hier zien:

http://schweizweit.net/2010/05/12/bomba ... ocker-aus/

Of als je die in hogere resolutie wil, hier:
https://sbb.picturepark.com/Website/Pub ... anguage=de

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Geplaatst: 12 mei 2010, 19:08
door Accelerat
Wow da's een ferme trein zeg! :D

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Geplaatst: 12 mei 2010, 19:25
door treinbruno
Ik vind die neus zo'n rare vorm hebben, waarschijnlijk omdat het een dubbeldekstrein is en die wat hoger moet zijn :)

Leuk uitziend en comfortabel treintje verder!

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Geplaatst: 12 mei 2010, 21:59
door Reuel
Het ziet er een héél chic en mooi model uit.
Maar wat mij het meest verbaast (in een erg positieve zin dan) zijn de elektronische reserveringsaanduidingen boven elke zitplaats. Ronduit een fantastisch idee en dé oplossing voor alle perikelen die (hier) bijna bij elke groepsreis komen kijken!
Petje af voor die bestelling.

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Geplaatst: 12 mei 2010, 22:35
door dentheo
Niet overdrijven, de ICE heeft dat ook, maar de reservering verdwijnt na een tijdje.
Ga je eten, komt terug en hup zit er iemand anders , steeds discussies.
Zelfs de duitse kaartjesknipper weet niet waarom het verdwijnt ....

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Geplaatst: 12 mei 2010, 22:45
door treinbruno
15 minuten na het vertrek uit het station waar de reservering start, want dan verlies je het recht op de gereserveerde plaats. Het schermpje gaat dan ofwel uit, ofwel komt de volgende reservering van die zitplaats erop...

Als je naar de bordbistro gaat dus best altijd iets van kleine warde laten liggen :)

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Geplaatst: 12 mei 2010, 22:57
door HLE 2302
Ziet er niet mis uit, integendeel. :P

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Geplaatst: 12 mei 2010, 23:01
door dentheo
treinbruno schreef: Als je naar de bordbistro gaat dus best altijd iets van kleine warde laten liggen :)

Voor enkele weken geleden op een bomvolle weekend skitrein werd de kaartjesknipper de discussies beu.
En na Kassel zette hij al de displays terug op , het KAN blijkbaar wel....

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Geplaatst: 13 mei 2010, 16:02
door STOOMLOK
eerste klasse reizigers die ...hun fiets meenemen op de trein :shock:
volgens mij hebben die rijke zwitsers meer behoefte in een extra aanhangende rijtuig waarin ze hun Lambo,Porche of Ferrari kunnen meenemen op hun treinreis ! :lol:
:!:
als een treinreiziger een zitje reserveerde tijdens een treinrit dan heeft die ook uiteraard een
ticket/bewijs en dat kan hij/zij dan ook tonen aan de "piraatpassagier" die op zijn/haar gereserveerde plaats kwam zitten !
:)
al dan niet met de melding:wollen sie das hier eins afbollen,bitte,ich habe eine reservierung fur dieze platz..kuch mal.(toont reservatiebewijs/ticket)

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Geplaatst: 13 mei 2010, 17:16
door Shrek
STOOMLOK schreef:eerste klasse reizigers die ...hun fiets meenemen op de trein :shock:
Die mensen zijn gewoon voor op hun tijd, hier zal je dat ook meer en meer gaan zien hoor :wink:

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Geplaatst: 13 mei 2010, 18:36
door bobke
amai,
Dat ziet er echt een zeer schone trein uit. Zowel vanbuiten als vanbinnen. Ik zie bv dat de gang in het midden even hoog is al waar de passagiers zitten (vind ik wel handig). Maar zulke grote tafels?
Ook, waarom is er een restaurant in een gewone trein of gaan die treinen dienst doen voor lange afstandsritten? (ik zag nergens hoeveel rijtuigen één trein is?)

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Geplaatst: 13 mei 2010, 19:00
door Shrek
bobke schreef:Ook, waarom is er een restaurant in een gewone trein of gaan die treinen dienst doen voor lange afstandsritten?
Vanaf dat je treinrit langer duurt dan de tijd die je nodig hebt om te eten is zoiets nuttig. Je kan veel tijd besparen door op de trein te eten ipv erna in het station :wink:

Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.

Geplaatst: 13 mei 2010, 19:53
door K V B
bobke schreef:amai,
Dat ziet er echt een zeer schone trein uit. Zowel vanbuiten als vanbinnen. Ik zie bv dat de gang in het midden even hoog is al waar de passagiers zitten (vind ik wel handig). Maar zulke grote tafels?
Die tafels zijn reuze handig. Ik heb op weg naar mijn werk altijd mijn laptop er bij.
Ook, waarom is er een restaurant in een gewone trein of gaan die treinen dienst doen voor lange afstandsritten? (ik zag nergens hoeveel rijtuigen één trein is?)
Een IC heeft in Zwitserland altijd een restauratiewagen. Daarnaast komt er ook nog een minibar voorbij. De IC's op Geneve - St. Gallen hebben er zelfs twee aan boord, een voor de eerste en een voor de tweede klasse. IR treinen hebben enkel een minibar.

De SBB koopt deze treinen in drie versies:

- IC200 : 200m lang (8 rijtuigen).
- IR200 : 200m lang
- IR100: 100m lang.
Alle stellen hebben Wifi, stopcontacten enz. Ook is er telkens een lift om een minibar naar het bovendek te krijgen. (Eens boven kan hij de hele trein bedienen). De IC200 stellen hebben een restaurant en een familiezone.
De IR200 en IR100 stellen gaan dienen voor IR diensten, en als versterkingsmodule. Het is de bedoeling dat die vanaf 2013 er op Geneve - Bern - Zürich - st. Gallen treinen gaan rijden. Ik vermoed dat de basis gevormd gaat worden door IC200 stammen, waar men dan tijdens de spits een IR200 of een IR100 bij hangt, naargelang de vraag. Een IC200+IR200 is 16 rijtuigen lang, en daarmee bied de SBB op de drukke as Bern - Zürich 200 zitplaatsen meer per trein aan.