Pagina 1 van 1

Twee- en éénbeenpantografen

Geplaatst: 17 mei 2010, 19:39
door Dieselfreak
In de begintijd van de elektrische trein en tram zag je vooral tweebeenpantografen. Tegenwoordig worden voornamelijk éénbeenpantografen gebruikt. De klassiekjes type 62 hebben nog een tweebeenpantograaf, maar voor zover ik kan zien heeft al het andere elektrische treinmaterieel in België tegenwoordig een éénbeenpantograaf. Wat zijn de technische verschillen tussen twee- en éénbeenpanto's, zijn er bepaalde voor- en nadelen, en wat is de reden dat tegenwoordig eenbeenpanto's de norm zijn en vroeger tweebenige?

Re: Twee- en éénbeenpantografen

Geplaatst: 17 mei 2010, 19:41
door ryckaert
Reeks 23 heeft ook nog tweebeen-panto's, maar op u vragen kan ik geen antwoord geven.

Re: Twee- en éénbeenpantografen

Geplaatst: 17 mei 2010, 19:56
door pietje
één ding weet ik alvast, dat de tweebenige meestal niet geschikt zijn voor hoge snelheden, maar of dat een oorzaak of gevolg is van de evolutie van 2- naar 1- benige panto's, weet ik niet

Re: Twee- en éénbeenpantografen

Geplaatst: 17 mei 2010, 20:36
door b-loc
tweebeenpanto max 130km/h
eenbeenpantografen het meeste materiaal kan al meer dan 130km/h dus kan men geen tweebeenspanto gebruiken

Re: Twee- en éénbeenpantografen

Geplaatst: 17 mei 2010, 21:26
door Dieselfreak
pietje schreef:één ding weet ik alvast, dat de tweebenige meestal niet geschikt zijn voor hoge snelheden, maar of dat een oorzaak of gevolg is van de evolutie van 2- naar 1- benige panto's, weet ik niet
Een de-kip-of-het-ei-vraag dus.
b-loc schreef:tweebeenpanto max 130km/h
eenbeenpantografen het meeste materiaal kan al meer dan 130km/h dus kan men geen tweebeenspanto gebruiken
Zo, dat weet ik dus ook weer. Maar wat is er de oorzaak van, dat een tweebeenpanto maximaal 130 km/u kan?

Re: Twee- en éénbeenpantografen

Geplaatst: 17 mei 2010, 21:27
door LML
Waarom heeft de ETR450, -460, -470, -480 en -500 (1ste generatie) van Trenitalia dan tweebeenpanto's? Die HST's rijden meer dan 160 km/u, zelfs tot 250 en 300 km/u...

Re: Twee- en éénbeenpantografen

Geplaatst: 17 mei 2010, 22:21
door dentheo
Dieselfreak schreef:
Zo, dat weet ik dus ook weer. Maar wat is er de oorzaak van, dat een tweebeenpanto maximaal 130 km/u kan?
Een tweebeenspanto is zwaarder, kan de "golven" van de bovenleiding bij hoge snelheid daarom iets minder goed "volgen"....
Er is zelfs ooit geexperimenteerd met een kleine panto bovenop een grote, dit om de draad nog iets beter te kunnen volgen.

Re: Twee- en éénbeenpantografen

Geplaatst: 17 mei 2010, 22:44
door HLE 2302
b-loc schreef:tweebeenpanto max 130km/h
eenbeenpantografen het meeste materiaal kan al meer dan 130km/h dus kan men geen tweebeenspanto gebruiken
Dat heeft niet echt noodzakelijk met snelheid te maken, men kan gerust sneller rijden dan 130 km/h met een 2benige pantograaf

Re: Twee- en éénbeenpantografen

Geplaatst: 17 mei 2010, 22:54
door etoile du nord
Nuttig filmpje ( Frans )
Zal wel iets met fysica te maken hebben

http://www.dailymotion.com/video/xc63ks ... e-tgv_tech

Re: Twee- en éénbeenpantografen

Geplaatst: 18 mei 2010, 20:42
door pietje
LML schreef:Waarom heeft de ETR450, -460, -470, -480 en -500 (1ste generatie) van Trenitalia dan tweebeenpanto's? Die HST's rijden meer dan 160 km/u, zelfs tot 250 en 300 km/u...
Het valt mij wel op dat die panto's kleiner zijn dan de gangbare in de andere landen. Misschien dat de Italianen het probleem opgelost hebben door de toleranties van de bovenleingshoogte te beperken.
Ik kan mij ook voorstellen dat andere maatschappijen liever andere panto's gebruiken, dan de uitbatingsmogelijkheden te beperken.

Dat zijn allemaal afwegingen, waarbij je steeds zult zien dat er meerdere uitkomsten mogelijk zijn.