Pagina 1 van 2
Afbraak station Hasselt
Geplaatst: 27 apr 2010, 00:05
door Hogersluys
groentje schreef:
Met de stijl is inderdaad niets mis, maar gelukkig hebben we nog dergelijke stationsgebouwen, ik denk aan o.a. Hasselt.
Ja maar Hasselt gaat binnenkort ook tegen de vlakte.

Ik denk niet dat er verder nog veel van dergelijke omvang overblijven. Bergen krijgt immers ook al een nieuw station. Die expostijl wordt echt miskent in dit land, terwijl ze in andere landen alle moeite doen enkele exemplaren van de sloophamer te redden (Eindhoven bijvoorbeeld) doen we er hier alles aan om er toch maar zeker van te zijn dat geen enkel 'jaren '50-station' de honderd jaar zal halen.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Geplaatst: 27 apr 2010, 00:08
door groentje
Dat Hasselt wordt afgebroken, vind ik wél jammer. Dat is best een mooi station. Bergen is nog niet helemaal zeker, vooral Di Rupo is hevig voor, maar hij krijgt steeds meer tegenkanting, ook binnen zijn eigen partij, over dit project. Over Mechelen blijf ik bij mijn idee.
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Geplaatst: 27 apr 2010, 07:22
door Bibke
Ik kan er niet aan doen maar het station van Hasselt is wel een bijzonder gebouw van buitenaf gezien maar als de lokettenzaal ziet dan is dat toch maar iets triestigs klein in vergelijking met het gebouw zelf. Als je dan nog eens de buitendeuren (met dat onnozel gangskes) naar de perrons bekijkt, is dat iets beangstigend om door te gaan. Neen, voor mij mag het anders worden.
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Geplaatst: 27 apr 2010, 07:53
door groentje
Een interieur kan wel serieus opgefrist worden, denk maar aan Gent-St-Pieters of binnenkort Leuven.
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Geplaatst: 27 apr 2010, 21:13
door Lukas
Hoi,
Zaterdag heb ik in Gent Sint Pieters de nieuwste Nieuwsbrief gaan halen en ik heb daarin gelezen dat men eind dit jaar het perron aan spoor 12 gaat vernieuwen.Het stationsgebouw word op dit moment langs de binnenkant gerestaureerd en dit word ook zo gelaten.De grote onderdoorgang word gemoderniseerd en voorzien van liften en roltrappen.Voor alle verdere info verwijs ik jullie graag naar de volgende website:
http://www.projectgentsintpieters.be .
Lukas
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Geplaatst: 29 apr 2010, 00:38
door eagleheart
Hogersluys schreef:groentje schreef:
Met de stijl is inderdaad niets mis, maar gelukkig hebben we nog dergelijke stationsgebouwen, ik denk aan o.a. Hasselt.
Ja maar Hasselt gaat binnenkort ook tegen de vlakte.

Ik denk niet dat er verder nog veel van dergelijke omvang overblijven. Bergen krijgt immers ook al een nieuw station. Die expostijl wordt echt miskent in dit land, terwijl ze in andere landen alle moeite doen enkele exemplaren van de sloophamer te redden (Eindhoven bijvoorbeeld) doen we er hier alles aan om er toch maar zeker van te zijn dat geen enkel 'jaren '50-station' de honderd jaar zal halen.

Bron??
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Geplaatst: 29 apr 2010, 09:43
door Hobbes
gewist
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Geplaatst: 15 mei 2010, 11:29
door eagleheart
leeg
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Geplaatst: 17 mei 2010, 21:45
door LML
eagleheart schreef:hoi,
Heeft er iemand ondertussen al een bron over de afbraak van het station van Hasselt?
mvg
Wat heeft Hasselt hier in godsnaam te maken met lijn 25N op de middemberm van de E19...

Re: Afbraak station Hasselt
Geplaatst: 19 mei 2010, 22:01
door Steve
Modbreak: ik heb een aantal berichten zonder enige toegevoegde waarde weggehaald. Persoonlijke conversaties (laat staan verwijten) horen thuis in PB's, niet hier.
Re: Afbraak station Hasselt
Geplaatst: 29 mei 2010, 02:00
door SvMp
Hogersluys schreef:groentje schreef:
Met de stijl is inderdaad niets mis, maar gelukkig hebben we nog dergelijke stationsgebouwen, ik denk aan o.a. Hasselt.
Ja maar Hasselt gaat binnenkort ook tegen de vlakte.

Ik denk niet dat er verder nog veel van dergelijke omvang overblijven. Bergen krijgt immers ook al een nieuw station. Die expostijl wordt echt miskent in dit land, terwijl ze in andere landen alle moeite doen enkele exemplaren van de sloophamer te redden (Eindhoven bijvoorbeeld) doen we er hier alles aan om er toch maar zeker van te zijn dat geen enkel 'jaren '50-station' de honderd jaar zal halen.

In Nederland zijn het ook cultuurbarbaren. Weliswaar blijft de buitenkant overeind, maar van binnen worden stations zo verbouwd dat de architect (in Nederland veel v/d Gaast) zich omdraait in z'n graf. Ander treurig voorbeeld is station Venlo waar de prachtige hal met centraal loketten, veel glas en bijzondere lampen helemaal is verpest met commercie. De hele bedoeling van de architect weg.
Re: Afbraak station Hasselt
Geplaatst: 31 mei 2010, 01:48
door Hogersluys
^^Dat is mij ook al opgevallen toen ik in Eindhoven was. Mocht je niet beter weten zou je zweren in een winkelcentrum rond te lopen ipv een station.
Re: Afbraak station Hasselt
Geplaatst: 31 mei 2010, 08:03
door K V B
Hogersluys schreef:^^Dat is mij ook al opgevallen toen ik in Eindhoven was. Mocht je niet beter weten zou je zweren in een winkelcentrum rond te lopen ipv een station.
Winkelcentra zijn ook prettiger om in rond te lopen dan de meeste Belgische stations...
Re: Afbraak station Hasselt
Geplaatst: 31 mei 2010, 09:59
door Steven
als je al referentie belgische winkelcentra gaat nemen spreek ik u tegen, de meeste hebben weinig uitstraling.
Re: Afbraak station Hasselt
Geplaatst: 31 mei 2010, 11:00
door K V B
Steven schreef:als je al referentie belgische winkelcentra gaat nemen spreek ik u tegen, de meeste hebben weinig uitstraling.
Ik ken in België eigenlijk weinig winkelcentra. Maar wat ik wel weet is dat pakweg Bern Hbf een stuk gezelliger is dan Brussel Zuid.