Vanaf Maastricht (NL) België in reizen, wat is handig?
Geplaatst: 19 mei 2010, 16:53
Als ik in België ga treinen+fietsen, fiets ik de grens over en pak ik in België de trein. Vanaf Maastricht is dat niet zo handig want het duurt al lang om in Maastricht te komen en Visé haal je niet in een half uurtje. Ik wil dus met de trein.
Ik vermijd de trein meestal omdat het erg dure kilometers zijn. Ik heb zowel een Nederlands als een Belgische dagkaart fiets, maar die zijn officiëel niet geldig op grenstrajecten. Een internationale fietskaart is net zo duur, maar die is gebonden aan één traject.
Uit ervaring is echter gebleken dat vanaf Luik naar Maastricht prima gaat. Een biljet kost maar enkele Euro's extra als je naar Maastricht wilt ipv. Visé. De Belgische conducteur heeft altijd genoegen genomen met de twee nationale fietskaartjes in die trein.
Maar nu wil ik dit de andere kant uit doen.
Een andere situatie, want ik heb dan nog geen Belgische fietskaart en geen kaartje Maastricht - Visé. Wel heb ik een railpass en een keycard, die ik vanaf Visé kan gebruiken.
In de NS automaat kan ik een internationaal fietskaartje kopen, maar dan zit je weer aan een traject vast terwijl ik in België flexibel wil zijn. Bovendien is een internationale fietskaart enkele reis. In de NS automaat kun je een kaartje Maastricht - Luik kopen, maar die is in verhouding erg duur. Bovendien kan het traject Visé - Luik ook deel uitmaken van mijn reis op de Railpass (ik ben van plan rechtstreeks te reizen naar Marche-les-dames), dus dat geld kan bespaard worden. Wat kan ik het beste doen? Accepteert de Belgische treinbegeleider dat je bij hem of haar het Belgische fietskaartje koopt + een biljet Maastricht - Visé, ondanks dat de NS kaartautomaat ook geldige plaatsbewijzen biedt (tegen een woekerprijs)?
Wellicht kan ik mij gewoon eerlijk melden, wordt er een toeslag in rekening gebracht omdat op station Maastricht wel kaartjes te krijgen zijn, maar zelfs met toeslag is het goedkoper dan in Nederland kaartjes kopen.
Ik vermijd de trein meestal omdat het erg dure kilometers zijn. Ik heb zowel een Nederlands als een Belgische dagkaart fiets, maar die zijn officiëel niet geldig op grenstrajecten. Een internationale fietskaart is net zo duur, maar die is gebonden aan één traject.
Uit ervaring is echter gebleken dat vanaf Luik naar Maastricht prima gaat. Een biljet kost maar enkele Euro's extra als je naar Maastricht wilt ipv. Visé. De Belgische conducteur heeft altijd genoegen genomen met de twee nationale fietskaartjes in die trein.
Maar nu wil ik dit de andere kant uit doen.
Een andere situatie, want ik heb dan nog geen Belgische fietskaart en geen kaartje Maastricht - Visé. Wel heb ik een railpass en een keycard, die ik vanaf Visé kan gebruiken.
In de NS automaat kan ik een internationaal fietskaartje kopen, maar dan zit je weer aan een traject vast terwijl ik in België flexibel wil zijn. Bovendien is een internationale fietskaart enkele reis. In de NS automaat kun je een kaartje Maastricht - Luik kopen, maar die is in verhouding erg duur. Bovendien kan het traject Visé - Luik ook deel uitmaken van mijn reis op de Railpass (ik ben van plan rechtstreeks te reizen naar Marche-les-dames), dus dat geld kan bespaard worden. Wat kan ik het beste doen? Accepteert de Belgische treinbegeleider dat je bij hem of haar het Belgische fietskaartje koopt + een biljet Maastricht - Visé, ondanks dat de NS kaartautomaat ook geldige plaatsbewijzen biedt (tegen een woekerprijs)?
Wellicht kan ik mij gewoon eerlijk melden, wordt er een toeslag in rekening gebracht omdat op station Maastricht wel kaartjes te krijgen zijn, maar zelfs met toeslag is het goedkoper dan in Nederland kaartjes kopen.