Dag,
De TEC moet zonder twijfel geweten hebben dat ik een catch-up namiddag in mijn agenda voorzien had, toen ze een kleine drie weken geleden de dagplanning van mijn rondrit in de war stuurde. Omwille van hun unieke samenstellingen had ik toen immers achtereenvolgens IR l 3916 en P 8307 op het programma staan, in de veronderstelling dat bus 108 met minder dan tien minuten vertraging de (veld)weg naar Binche zou vinden. Dat was dus te optimistisch gedacht, want er zat duidelijk een structureel tekort in de rittijd, zodat ik het vandaag voor alle zekerheid toch maar wat tactischer aanpak. Zonder dat de Waalse vervoersmaatschappij eraan te pas komt, zal ik de bewuste 3916 onderscheppen in La Louvière. In de voetsporen van Julien Vrebos, die vorige maandag in zijn onvolprezen Kukeleku de extraordinaire levensstijl in deze al even bijzondere stad alle lof toezwaaide, hoewel wij als Vlamingen daarin wellicht nooit helemaal mee zullen zijn.
Onderstaand ritschema biedt ruimte voor tal van reservescenario’s, kwestie van het risico op nog een afknapper te minimaliseren. Spoorlijn 124 laat ik bewust achterwege tot een volgende gelegenheid.
2911 Bilzen 12:57 – Liège-Guillemins 13:44
0536 Liège-Guillemins 13:47 – Charleroi-Sud 15:00
4366 Charleroi-Sud 15:25 – Luttre 15:41
4265 Luttre 15:48 – La Louvière-Centre 16:12
3916 La Louvière-Centre 16:38 – Brussel-Zuid 17:19
8307 Brussel-Zuid 17:34 – Hasselt 18:44
1516 Hasselt 18:54 – Bilzen 19:08
IR c 2911 (Bilzen 12:57 – Liège-Guillemins 13:44) legt een vertrouwd traject af, al gaat het mooie landschap waarschijnlijk nooit vervelen, zeker niet op deze prachtige lentedag. Ondanks een vertragingszone tussen Bilzen en Tongeren, stuit AM B 322 toch nog op een gesloten sein in de stationsinrit van Herstal. De dienstregeling is immers overdreven uitgerokken om de IC D voor te laten. In de voetsporen van deze trein lopen we één minuutje vertraging op.
Groot is dan ook mijn verbazing wanneer IC D 936 (Liège-Guillemins 13:47 – Charleroi-Sud 15:00) bij het binnenrijden van Liège-Guillemins op geen van de nevenliggende sporen te bespeuren is. Aangezien de tijd dringt, ga ik op de overbrugging snel een blik werpen naar de vertrekstaten. Meteen wordt alles duidelijk: de trein staat gewoon op hetzelfde spoor, vóór de IR c. Rechtsomkeer dus, en zo haal ik de perronoverstap, die ik een tijd geleden nota bene zelf heb voorgesteld, nog ternauwernood. In het andere geval had ik hoogstwaarschijnlijk aanspraak kunnen maken op de prijs voor de lulligste overstapper van het jaar, temeer omdat een aantal andere reizigers (die zich geen freaks noemen) de trein wél onmiddellijk opgemerkt hadden. Hoewel het AM 96-stel 457 nagenoeg volledig bezet is, wordt het een vlotte rit, die na enig oponthoud in de buurt van Tamines toch nog stipt eindigt.
L 4366 (Charleroi-Sud 15:25 – Luttre 15:41) valt enigszins buiten de aansluitingsknoop, die voor de rest nochtans goed in elkaar zit. Het wachten loont echter de moeite, om tweeërlei reden. Niet alleen wordt de rit verzekerd door AM 156, het op drie na oudste motorstel, dat qua rijprestaties echter één van de betere uit de hele reeks lijkt, maar ook passeert er een onverwacht konvooi. Het gaat immers om de M6-stam van IR l 3916, die vanuit Châtelet leeg wordt aangevoerd naar Binche. Helaas zijn HLE 2611 en 2614 me net te snel af voor een degelijke foto, maar geen paniek: we’ll meet again. We arriveren met een tweetal minuutjes vertraging in Luttre, waar nagenoeg alle reizigers overstappen op de L-trein naar La Louvière. De rechtstreekse verbinding met Braine-le-Compte, die een erg ineffiënte treindienst teweegbrengt op lijn 117 (twee treinen in een interval van 4 minuten), lijkt voorlopig dus geen vruchten af te werpen. Misschien zou een terugkeer naar de vroegere situatie, met overstapgelegenheid in Manage, zinvoller zijn. Merk trouwens op dat het treinnummer (4366) daar nog op afgestemd is.
Ik rol vandaag van de ene aangename verrassing in de andere, want nu zal het ex-Sabenastel 599 trein L 4265 (Luttre 15:48 – La Louvière-Centre 16:12) verzekeren. Geheel zoals het hoort, wachten we op aansluiting van een sterk vertraagde IC I uit Brussel, al zullen daar uiteindelijk slechts twee minuutjes vertraging van overblijven. De aansluitingen in Luttre zijn altijd vlekkeloos georganiseerd: een personeelslid wacht de overstappers op spoor 1 op, waarna hij hen tot aan de volgende trein begeleidt vooraleer de toestemming tot vertrek te geven. Ons stel zit trouwens aardig vol met scholieren, die duidelijk ook wat onwennig zijn met de ruime zetelopstelling van deze reeks. Er bestaan dan ook maar zes exemplaren van…
Tot zover de motorstelletjes; tijd voor wat robuustere locomotieven. Eindelijk is het immers zover: mijn eerste kennismaking met de reeks 26, die dus instaat voor IR l 3916 (La Louvière-Centre 16:38 – Brussel-Zuid 17:19). Nochtans zijn deze machines al zo’n vier decennia oud, maar ze zijn gewoon een zeldzaamheid in het reizigersverkeer. Hoewel ze uiterlijk op de oudere HLE’s 23 lijken, zijn ze er qua (optrek)vermogen in geen geval mee vergelijkbaar. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat het vlotjes vooruitgaat met twee dergelijke locs in treinschakeling. Vooraan trekt HLE 2611, achteraan duwt HLE 2614, met daartussen acht M6’en. Deze rijtuigstam, die door een onbegrijpelijke nonchalance wekenlang met drie eersteklasrijtuigen heeft rondgereden, oogt intussen toch weer wat evenwichtiger. In deze streek slaat de term ‘eersteklas’ immers niet bepaald aan, op alle gebied. Hoe dan ook, we bereiken Brussel-Zuid amper drie minuten te laat, hetgeen een puike prestatie is in een erg zware avondspits als deze.
Ook P 8307 (Brussel-Zuid 17:34 – Hasselt 18:44) wordt daar het slachtoffer van, want de trein wordt pas enkele minuten na het voorziene vertrekuur aangevoerd. Tegen de normale gang van zaken in gaat het niet door koker 1 van de NZV, maar vinden we een gaatje in de middenkoker, om dan bij het binnenrijden van Brussel-Noord (zes minuten te laat) met een hinderlijk manoeuvre toch plots weer naar links te zwenken. Het is duidelijk dat alles op dit moment stropvast zit, al doet het comfort van de I10-rijtuigen dat even vergeten. Ook met de vertraging zal het uiteindelijk allemaal goedkomen, want HLE 2323 benut de erg ruime reservetijd tussen Brussel-Noord en Aarschot optimaal. Blijkbaar schort er in de achterste rijtuigen iets met de omroepinstallatie, want we krijgen tot vervelens toe microtests te horen. Waarschijnlijk is dat ook het excuus voor het feit dat de TBG gedurende de volledige rit niet aan controleren toekomt.
De laatste kilometers zijn voor rekening van HLE 2747, met zowaar eens een volledige M6-stam van 5 rijtuigen aan de haak. En het zijn inderdaad de laatste kilometers voor de komende maand, want zoals het een goede student betaamt, ruil ik het spoorboekje tijdens de maanden januari en juni even in voor de boeken en cursussen. Niet dat ik die de rest van het jaar verwaarloos, hoor. De NMBS is vandaag alleszins al met glans geslaagd, want ook IC E 1516 (Hasselt 18:54 – Bilzen 19:08) blijft met vier minuten vertraging onder de officiële norm, net als alle voorgaande treinen.
Voilà, ik zou zeggen: volgende afspraak in de zomervakantie, als er dan überhaupt nog ergens een treinaanbod voorzien wordt.
Groeten,
do 20.05.2010
-
Re: do 20.05.2010
En dan natuurlijk nog enkele sfeerbeelden:
AM 156 ontsnapt aan even aan de alomtegenwoordige schaduw in Charleroi-Sud. Let vooral op de achtergrond: een glimp van HLE 2611, die de M6-stam voor IR l 3916 leeg aanvoert naar Binche.
P 8777 wordt verzekerd door een lichtelijk bekladde AM Q. Foto te La Louvière-Centre.
En deze kon ik natuurlijk niet laten schieten, ook al stond de zon niet goed: HLE 2614 achteraan IR l 3916.
Groeten,
AM 156 ontsnapt aan even aan de alomtegenwoordige schaduw in Charleroi-Sud. Let vooral op de achtergrond: een glimp van HLE 2611, die de M6-stam voor IR l 3916 leeg aanvoert naar Binche.
P 8777 wordt verzekerd door een lichtelijk bekladde AM Q. Foto te La Louvière-Centre.
En deze kon ik natuurlijk niet laten schieten, ook al stond de zon niet goed: HLE 2614 achteraan IR l 3916.
Groeten,