Pagina 1 van 1

Treinreizigers 2 uur opgesloten in defect treinstel

Geplaatst: 24 mei 2010, 14:08
door bobke
Treinreizigers 2 uur opgesloten in defect treinstel

23 mei 2010

De treinreizigers die vanuit Landen richting Hasselt spoorden moesten zondagavond noodgedwongen wachten. Wegens een technisch defect aan de locomotief stond de trein om 18.45 uur stil net voor de overgang van de spoorwegovergang in Melveren. Door het uitvallen van de elektrische stroom was er ook geen airco voor koeling.

De dubbeldeks treinstellen stonden in de volle zon waardoor de temperatuur binnenin aardig opliep. Gelukkig konden de ramen en deuren opgezet worden wat voor een lichte verfrissing zorgde. Het was wachten op een reserve locomotief om het hele stel naar Hasselt te slepen. Intussen bleef de spoorwegovergang in Melveren voor beide richtingen gesloten.

De lokale politie vroeg iedereen rechtsomkeer te maken. Om 20.30 uur arriveerde de noodlocomotief en konden de reizigers hun rit naar Hasselt voortzetten. De besturing van de automatische slagbomen aan de overweg in Melveren was nog een tijd lang gestoord met lange rijen wachtende bestuurders.

Bron: Gazet van Antwerpen

Re: Treinreizigers 2 uur opgesloten in defect treinstel

Geplaatst: 24 mei 2010, 16:13
door Jani
Sinds wanneer kan je de ramen van een dubbeldekker openzetten?

Re: Treinreizigers 2 uur opgesloten in defect treinstel

Geplaatst: 24 mei 2010, 16:21
door treinbruno
En als de deuren openstaan gaan enkele reizigers waarschijnlijk wel gaan lopen (tenzij ze binnendeuren bedoelen :roll: )

Re: Treinreizigers 2 uur opgesloten in defect treinstel

Geplaatst: 24 mei 2010, 16:30
door trainfreak
Jani schreef:Sinds wanneer kan je de ramen van een dubbeldekker openzetten?
In de M5 kan dat toch.

Re: Treinreizigers 2 uur opgesloten in defect treinstel

Geplaatst: 24 mei 2010, 16:40
door Jani
trainfreak schreef:
Jani schreef:Sinds wanneer kan je de ramen van een dubbeldekker openzetten?
In de M5 kan dat toch.
Maar het waren M6-rijtuigen. De deuren hebben ze wel opengezet denk ik.

Re: Treinreizigers 2 uur opgesloten in defect treinstel

Geplaatst: 24 mei 2010, 16:42
door trainfreak
Jani schreef:
trainfreak schreef:
Jani schreef:Sinds wanneer kan je de ramen van een dubbeldekker openzetten?
In de M5 kan dat toch.
Maar het waren M6-rijtuigen. De deuren hebben ze wel opengezet denk ik.
Ja, inderdaad, normaal zitten op die verbinding de M6 rijtuigen.
Ik vrees dat ik toch niet zo denderend heb geslapen als ik had gehoopt :wink:

Re: Treinreizigers 2 uur opgesloten in defect treinstel

Geplaatst: 24 mei 2010, 18:04
door bobke
Jani schreef:
trainfreak schreef:
Jani schreef:Sinds wanneer kan je de ramen van een dubbeldekker openzetten?
In de M5 kan dat toch.
Maar het waren M6-rijtuigen. De deuren hebben ze wel opengezet denk ik.
weer een journalist zeker dat er niets van kent

Re: Treinreizigers 2 uur opgesloten in defect treinstel

Geplaatst: 24 mei 2010, 23:17
door groentje
Gelukkig is die lijn enkelsporig. Het grootste gevaar is immers een trein op het nevenliggende spoor. Nu konden ze enkel hun voet omslaan, bij wijze van spreken.

Re: Treinreizigers 2 uur opgesloten in defect treinstel

Geplaatst: 25 mei 2010, 17:08
door Jani
Zo zie je maar dat die journalisten vaak maar iets "uit hun botten slaan" of informatie niet natrekken. Dit is nu maar een klein foutje, maar iedereen weet nog wel welke onzin er verkocht is na het geval Buizingen. Mensen die met de NMBS bezig zijn kunnen de informatie nog een beetje filteren, buitenstaanders denken echter dat dit allemaal waar is.

Re: Treinreizigers 2 uur opgesloten in defect treinstel

Geplaatst: 25 mei 2010, 18:03
door dentheo
Hoe lang blijven de deuren vergrendeld ZONDER spanning ????

Re: Treinreizigers 2 uur opgesloten in defect treinstel

Geplaatst: 25 mei 2010, 18:28
door poyaud
De deuren zijn ook mechanisch vergrendeld. Geen spanning en/of lucht op de trein = deuren openen met de noodopening en manueel openduwen.

Re: Treinreizigers 2 uur opgesloten in defect treinstel

Geplaatst: 25 mei 2010, 19:16
door dentheo
poyaud schreef:De deuren zijn ook mechanisch vergrendeld. Geen spanning en/of lucht op de trein = deuren openen met de noodopening en manueel openduwen.
Ontgrendelen die dus nooit ?

Bij ons op het bedrijf moeten alle electrisch bediende deuren die op een vluchtweg liggen ontgrendelen bij het wegvallen van de spanning. Anders mag het gebouw niet betrokken worden van de veiligheid en brandweer.

Re: Treinreizigers 2 uur opgesloten in defect treinstel

Geplaatst: 25 mei 2010, 19:20
door Shrek
dentheo schreef: Ontgrendelen die dus nooit ?

Bij ons op het bedrijf moeten alle electrisch bediende deuren die op een vluchtweg liggen ontgrendelen bij het wegvallen van de spanning. Anders mag het gebouw niet betrokken worden van de veiligheid en brandweer.
Bij een trein is het anders he, de spanning kan ook al rijdend wegvallen. Dan mogen de deuren absoluut niet ontgrendelen.
Bij kermisattracties is het ook zo dat bij een defect de beugels net vergrendelen en iedereen vastzit, ipv dat iedereen in het rond vliegt :)

Re: Treinreizigers 2 uur opgesloten in defect treinstel

Geplaatst: 25 mei 2010, 19:30
door dentheo
Shrek schreef: Bij een trein is het anders he, de spanning kan ook al rijdend wegvallen. Dan mogen de deuren absoluut niet ontgrendelen.
Internationaal ontgrendelen ze wel .....indien trager rijdt dan 5kmh...