45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
Geplaatst: 10 jun 2010, 18:19
"45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS"
10/06/10 17u28
De NMBS, de hoofdgebruiker van de Belgische spoorinfrastructuur, was vorig jaar verantwoordelijk voor 44,3 procent van de afgeschafte treinen. Dat zegt een woordvoerster van de NMBS na de voorstelling van het jaarverslag van de ombudsman van de NMBS-groep. Netwerkbeheerder Infrabel droeg verantwoordelijkheid voor zowat 20 procent van de afgeschafte treinen, een derde kon toegewezen worden aan derden.
Eerder was al bekend dat 2009 een annus horribilis was voor de spoorwegen, vandaag bleek dat de ombudsman van de NMBS-groep ook een recordaantal klachten van treinreizigers ontving, vooral dan over stiptheid. Problemen met het treinmaterieel lagen aan de basis van heel wat vertragingen en afgeschafte treinen.
Actieplan
De NMBS benadrukt dat een breed actieplan uitgewerkt is om het onderhoud van het materieel te optimaliseren en dat ook gegaan wordt naar een standaardisering van dat materieel. Compatibiliteitsproblemen, zoals koppelingsproblemen met treinstellen van het type M6, zijn volgens de NMBS ondertussen van de baan.
Op het gebied van communicatie stelt de NMBS ook de nodige initiatieven te nemen, zoals SMS 2828, My Train Info en een makkelijkere routeplanner op de website. (belga/sps)
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... NMBS.dhtml
Ombudsman NMBS ontvangt recordaantal klachten
10/06/10 11u34
De ombudsman van de NMBS-groep heeft vorig jaar van 6.946 klanten klachten ontvangen en minstens 11.000 telefonische oproepen beantwoord. Vooral stiptheid, correcte informatie bij vertragingen en de samenstelling van de treinen hielden de reizigers bezig, zo blijkt donderdag uit het zeventiende jaarverslag van de ombudsman.
* NMBS-ombudsman Guido Herman
NMBS-ombudsman Guido Herman
De klachten werden samengebracht in 5.127 dossiers. Van de klachten handelde 53,8 procent over de treindienst, 23,5 procent over vervoerbewijzen, 16,8 procent over integrale kwaliteitszorg, 2,2 procent over bagage, fietsen en colli, en 3,7 procent over diversen.
Stiptheid verslechtert aanhoudend
De aanhoudend verslechterende toestand met betrekking tot de stiptheid werd volgens de ombudsman nog verder bezwaard door veelvuldige problemen met het treinmaterieel. "De reizigersstromen, die al grondig verstoord worden door vertragingen en gemiste aansluitingen, botsen ook nog op te korte treinen of op vervangmaterieel met duidelijk minder comfort", zo luidt het. Bovendien weegt het stijgende aantal afgeschafte treinen extra op de hele situatie.
Onvoldoende weerklank bij het management
Volgens de ombudsman vindt de feitelijke werkelijkheid van het terrein onvoldoende weerklank bij het management en verloopt de samenwerking tussen de bedrijven van de groep steeds moeilijker. De ombudsman hamert dan ook op een benadering die "denkt vanuit de klant". (belga/ee)
http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Consum ... hten.dhtml
10/06/10 17u28
De NMBS, de hoofdgebruiker van de Belgische spoorinfrastructuur, was vorig jaar verantwoordelijk voor 44,3 procent van de afgeschafte treinen. Dat zegt een woordvoerster van de NMBS na de voorstelling van het jaarverslag van de ombudsman van de NMBS-groep. Netwerkbeheerder Infrabel droeg verantwoordelijkheid voor zowat 20 procent van de afgeschafte treinen, een derde kon toegewezen worden aan derden.
Eerder was al bekend dat 2009 een annus horribilis was voor de spoorwegen, vandaag bleek dat de ombudsman van de NMBS-groep ook een recordaantal klachten van treinreizigers ontving, vooral dan over stiptheid. Problemen met het treinmaterieel lagen aan de basis van heel wat vertragingen en afgeschafte treinen.
Actieplan
De NMBS benadrukt dat een breed actieplan uitgewerkt is om het onderhoud van het materieel te optimaliseren en dat ook gegaan wordt naar een standaardisering van dat materieel. Compatibiliteitsproblemen, zoals koppelingsproblemen met treinstellen van het type M6, zijn volgens de NMBS ondertussen van de baan.
Op het gebied van communicatie stelt de NMBS ook de nodige initiatieven te nemen, zoals SMS 2828, My Train Info en een makkelijkere routeplanner op de website. (belga/sps)
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... NMBS.dhtml
Ombudsman NMBS ontvangt recordaantal klachten
10/06/10 11u34
De ombudsman van de NMBS-groep heeft vorig jaar van 6.946 klanten klachten ontvangen en minstens 11.000 telefonische oproepen beantwoord. Vooral stiptheid, correcte informatie bij vertragingen en de samenstelling van de treinen hielden de reizigers bezig, zo blijkt donderdag uit het zeventiende jaarverslag van de ombudsman.
* NMBS-ombudsman Guido Herman
NMBS-ombudsman Guido Herman
De klachten werden samengebracht in 5.127 dossiers. Van de klachten handelde 53,8 procent over de treindienst, 23,5 procent over vervoerbewijzen, 16,8 procent over integrale kwaliteitszorg, 2,2 procent over bagage, fietsen en colli, en 3,7 procent over diversen.
Stiptheid verslechtert aanhoudend
De aanhoudend verslechterende toestand met betrekking tot de stiptheid werd volgens de ombudsman nog verder bezwaard door veelvuldige problemen met het treinmaterieel. "De reizigersstromen, die al grondig verstoord worden door vertragingen en gemiste aansluitingen, botsen ook nog op te korte treinen of op vervangmaterieel met duidelijk minder comfort", zo luidt het. Bovendien weegt het stijgende aantal afgeschafte treinen extra op de hele situatie.
Onvoldoende weerklank bij het management
Volgens de ombudsman vindt de feitelijke werkelijkheid van het terrein onvoldoende weerklank bij het management en verloopt de samenwerking tussen de bedrijven van de groep steeds moeilijker. De ombudsman hamert dan ook op een benadering die "denkt vanuit de klant". (belga/ee)
http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Consum ... hten.dhtml