Pagina 1 van 2

45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Geplaatst: 10 jun 2010, 18:19
door bobke
"45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS"
10/06/10 17u28
De NMBS, de hoofdgebruiker van de Belgische spoorinfrastructuur, was vorig jaar verantwoordelijk voor 44,3 procent van de afgeschafte treinen. Dat zegt een woordvoerster van de NMBS na de voorstelling van het jaarverslag van de ombudsman van de NMBS-groep. Netwerkbeheerder Infrabel droeg verantwoordelijkheid voor zowat 20 procent van de afgeschafte treinen, een derde kon toegewezen worden aan derden.

Eerder was al bekend dat 2009 een annus horribilis was voor de spoorwegen, vandaag bleek dat de ombudsman van de NMBS-groep ook een recordaantal klachten van treinreizigers ontving, vooral dan over stiptheid. Problemen met het treinmaterieel lagen aan de basis van heel wat vertragingen en afgeschafte treinen.

Actieplan
De NMBS benadrukt dat een breed actieplan uitgewerkt is om het onderhoud van het materieel te optimaliseren en dat ook gegaan wordt naar een standaardisering van dat materieel. Compatibiliteitsproblemen, zoals koppelingsproblemen met treinstellen van het type M6, zijn volgens de NMBS ondertussen van de baan.

Op het gebied van communicatie stelt de NMBS ook de nodige initiatieven te nemen, zoals SMS 2828, My Train Info en een makkelijkere routeplanner op de website. (belga/sps)
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... NMBS.dhtml


Ombudsman NMBS ontvangt recordaantal klachten
10/06/10 11u34

De ombudsman van de NMBS-groep heeft vorig jaar van 6.946 klanten klachten ontvangen en minstens 11.000 telefonische oproepen beantwoord. Vooral stiptheid, correcte informatie bij vertragingen en de samenstelling van de treinen hielden de reizigers bezig, zo blijkt donderdag uit het zeventiende jaarverslag van de ombudsman.

* NMBS-ombudsman Guido Herman
NMBS-ombudsman Guido Herman

De klachten werden samengebracht in 5.127 dossiers. Van de klachten handelde 53,8 procent over de treindienst, 23,5 procent over vervoerbewijzen, 16,8 procent over integrale kwaliteitszorg, 2,2 procent over bagage, fietsen en colli, en 3,7 procent over diversen.

Stiptheid verslechtert aanhoudend
De aanhoudend verslechterende toestand met betrekking tot de stiptheid werd volgens de ombudsman nog verder bezwaard door veelvuldige problemen met het treinmaterieel. "De reizigersstromen, die al grondig verstoord worden door vertragingen en gemiste aansluitingen, botsen ook nog op te korte treinen of op vervangmaterieel met duidelijk minder comfort", zo luidt het. Bovendien weegt het stijgende aantal afgeschafte treinen extra op de hele situatie.

Onvoldoende weerklank bij het management
Volgens de ombudsman vindt de feitelijke werkelijkheid van het terrein onvoldoende weerklank bij het management en verloopt de samenwerking tussen de bedrijven van de groep steeds moeilijker. De ombudsman hamert dan ook op een benadering die "denkt vanuit de klant". (belga/ee)
http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Consum ... hten.dhtml

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Geplaatst: 13 jun 2010, 10:01
door dekooiker
Vroeger werkten vele mensen samen, nu werken ze eerder tegen.
Trein te laat?
Retour afschaffen maar!
Terwijl enkele jaren geleden op tijd naar een ander stel met bestuurder en begeleider werd gezocht.
Op korte termijn één gedupeerde en dat is de reiziger.
Op lange termijn zal NMBS zichzelf uit het spoorlandschap wegduwen...

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Geplaatst: 13 jun 2010, 10:30
door Steven
Beste dekooiker een aantal jaar geleden was er ook iets meer marge op het personeel en materieel. Je hebt gewoonweg te weinig reserve om nog een degelijke oplossing uit te werken, er staat geregeld veel materiaal defect op een atelier. Maar als defecten sneller opkomen dan dat een atelier de kans heeft op ze weg te werken is het dweilen met de kraan open. Als de hoeveelheid personeel beschikbaar op een depot krap is en zeker in zomermaanden waarin maximaal verlof toegestaan is dan kan je niet gaan toveren met ineens een extra stel in te leggen om de reizigers niks te laten merken van de gevolgvertraging.

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Geplaatst: 13 jun 2010, 19:13
door dekooiker
Ik ga akkoord met uw visie over tekort aan materieel beschikbaar personeel.
Maar zonder nog maar moeite te doen afschaffen is heel fout.
En net dat laatste is bezig, zelfs àls zou er personeel en treintjes op overschot zijn.

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Geplaatst: 13 jun 2010, 19:56
door Steven
wat noem je moeite doen? Heb je dan liever dan een bepaalde sleep een hele dag blijft verder rijden met gevolgvertraging van in de ochtendspits? dat noem ik minstens een even slechte beslissing voor zowel personeel als reizigers.

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Geplaatst: 14 jun 2010, 16:32
door dekooiker
Een hele dag gevolgsvertraging is niet duldbaar.
Maar, als er een stel dat een P-trein heeft verzekerd daarna uren op nonactief staat en RDV/ROR/wat dan ook wil geen personeel zoeken of de verdeler wil het stel niet inzetten zonder goede reden dan zitten we met een probleem.
Komt meermaals voor.
Ik beweer niet dat het daarom makkelijk is maar die mensen hebben een schone pree en mogen er iets voor doen ook.
Kijk maar naar de adjuncten van ROR, soms goede werkkrachten, soms gewoon rampzalig.

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Geplaatst: 14 jun 2010, 16:35
door Steven
een stel van een P trein gebruiken wil ook zeggen dat je hem terug op zijn plaats krijgt, niet vergeten dat in vorst en schaarbeek soms grondige beurten aan die stellen voorzien zijn in hun grafiek, je moet echt alles goed kunnen opvolgen. Daarbij komt nog is dat veel P materiaal bestaat uit samenstellingen die niet altijd door alle depots gekend is.
In brussel zuid zitten wel meestal paar reserve bestuurders maar geen enkele daarvan kan met een 20 of 23 rijden en dat zijn nu locs die voor verschillende P treinen staan. De kleinere depots die die treinen dan verzekeren stellen dan weer totaal geen reserve personeel meer op (dit is enkel nog van toepassing in de grote depots).

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Geplaatst: 14 jun 2010, 17:02
door dekooiker
Mag ik dan besluiten dat het probleem vooral door besparing komt?

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Geplaatst: 14 jun 2010, 17:06
door Steven
besparing is daar deels de oorzaak van, minder reserve diensten opstellen komt door minder aanwervingen waardoor bijna al het personeel maxiamaal ingezet word om de treinen te laten rijden maar je hebt weinig marge om een probleem op te vangen.

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Geplaatst: 14 jun 2010, 21:27
door wooter
Allez allez, en in Nederland kunnen ze met minder volk het wel gedaan krijgen...

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Geplaatst: 14 jun 2010, 21:31
door groentje
Ik vraag me wel af of ze in Nederland ook zoveel rijdend personeel minder hebben. Ik heb er enigszins mijn twijfels bij. Ook wordt er bij de NMBS nog veel in eigen huis gedaan. Je kan dat weinig efficiënt vinden, maar het werk moet wel sowieso gedaan worden, is het niet in huis, dan wel door dienstenleveranciers...

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Geplaatst: 14 jun 2010, 21:33
door Steven
tja minder volk, je kijkt naar het totaal van een bedrijf. Als je zuiver naar het aantal treinbestuurders gaat kijken kom je tot andere cijfers. In België zijn ongeveer 3500 treinbestuurders of net iets minder om alle treinen te laten rijden, zowel reizigers als goederen.

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Geplaatst: 14 jun 2010, 23:21
door dentheo
idee van TBGs Steven ??? Ongeveer evenveel ?

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Geplaatst: 14 jun 2010, 23:27
door Steven
voor TBG's zal dat ongeveer hetzelfde zijn, maar das dan inclu de speciale brigades en zo, al ga ik niet met zekerheid achter dat cijfer staan.

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Geplaatst: 15 jun 2010, 12:12
door wooter
Mijn commentaar slaat niet enkel op het aantal reserve-TB's, maar ook op het feit dat treinen daar gewoon minder in panne vallen. Dat ligt niet aan een andere soort metaal of chips uit een duurdere fabriek...