Pagina 1 van 12
Toeristentreinen
Geplaatst: 10 jun 2010, 18:39
door Treinenman
Vanaf juli rijden de toeristentreinen weer naar de kust.
Heeft iemand hier de uren van de toeristentreinen naar Blankenberge?
Ik zoek deze van:
1) Neerpelt-Blankenberge
2) Turnhout-Blankenberge
Men kan deze treinen ook inzetten in bv juni en september (in weekends). Maar men doet dat niet.
Reizigers die in Lier instappen moeten dan overstappen in Antwerpen-Centraal of Berchem en een tweede keer in Brugge of Gent.
Hierdoor is de reistijd langer dan met de rechtstreekse toeristentrein.
Re: Toeristentreinen
Geplaatst: 10 jun 2010, 18:44
door Trammist
HIER vind je wel wat

Re: Toeristentreinen
Geplaatst: 10 jun 2010, 19:35
door Nils
Treinenman schreef:Vanaf juli rijden de toeristentreinen weer naar de kust.
Heeft iemand hier de uren van de toeristentreinen naar Blankenberge?
Ik zoek deze van:
1) Neerpelt-Blankenberge
2) Turnhout-Blankenberge
Men kan deze treinen ook inzetten in bv juni en september (in weekends). Maar men doet dat niet.
Reizigers die in Lier instappen moeten dan overstappen in Antwerpen-Centraal of Berchem en een tweede keer in Brugge of Gent.
Hierdoor is de reistijd langer dan met de rechtstreekse toeristentrein.
Toeristentreinen worden meestal gereden door matrieel en personeel van P treinen die tijdens deze periode niet rijden.
Tijdens het jaar is het ook in de weekends vaak moeilijk om nog extra personeel vrij te maken om deze treinen te rijden,
het zijn niet alleen die treinen die moeten rijden, er moet ook nog opleiding gegeven worden aan het personeel waardoor er minder mensen beschikbaar zijn. Ook het onderhoud aan het matriaal moet gegarandeerd kunnen worden.
Vergeet niet dat er bij mooi weer nog de mooi weer treinen zijn om het grootste leed op te vangen.
Re: Toeristentreinen
Geplaatst: 10 jun 2010, 19:47
door Molenbruch Y.
Dag,
Ik heb de dienstregeling van de treinen in kwestie snel even voor je gekopieerd en hieronder geplakt (vandaar de slordige opmaak).
Eerst enkele opmerkingen:
- de ICT-trein Turnhout - Blankenberge rijdt niet op weekdagen; het materieel is dan nodig voor de IC-treinen naar Brussel. Er is in Herentals wel aansluiting met de Neerpelter.
- In het weekend slaat de Neerpelter 's ochtends de haltes in Overpelt en Olen over (reden?)
- In het weekend maakt de avondrit naar Neerpelt een omweg tussen Brugge en Gent (via Lichtervelde), waarschijnlijk omdat lijn 50A overvol zit. Dat verklaart de langere rittijd t.o.v. 's ochtends. Veel dieselplezier!
WEEKDAGEN
Neerpelt 07:47
Overpelt 07:49 07:50
Lommel 07:56 07:57
Mol 08:07 08:11
Geel 08:18 08:19
Olen 08:24 08:25
Herentals 08:30 08:31
Lier 08:46 08:59
Mechelen 09:16 09:18
Dendermonde 09:36 09:38
Gent-Sint-Pieters [B] 10:03 10:08
Brugge [B] 10:34 10:38
Blankenberge [B] 10:49
Blankenberge [B] 18:20
Brugge [B] 18:32 18:34
Gent-Sint-Pieters [B] 19:00 19:02
Dendermonde [B] 19:26 19:28
Mechelen [B] 19:48 19:50
Lier [B] 20:07 20:14
Herentals [B] 20:29 20:31
Olen [B] 20:36 20:37
Geel [B] 20:42 20:43
Mol [B] 20:50 20:55
Lommel [B] 21:04 21:05
Overpelt [B] 21:11 21:12
Neerpelt [B] 21:14
WEEKEND
Neerpelt [B] 07:23
Lommel [B] 07:30 07:30
Mol [B] 07:39 07:40
Geel [B] 07:47 07:48
Herentals [B] 07:56 07:58
Lier [B] 08:12 08:14
Gent-Sint-Pieters [B] 09:10 09:15
Brugge [B] 09:41 09:43
Blankenberge [B] 09:55
Blankenberge [B] 18:18
Brugge [B] 18:29 18:31
Gent-Sint-Pieters [B] 19:16 19:18
Mechelen [B] 19:59 20:00
Lier [B] 20:15 20:16
Herentals [B] 20:31 20:33
Olen [B] 20:39 20:39
Geel [B] 20:44 20:45
Mol [B] 20:51 20:54
Lommel [B] 21:04 21:04
Overpelt [B] 21:11 21:11
Neerpelt [B] 21:13
Turnhout [B] 08:59
Tielen [B] 09:06 09:10
Herentals [B] 09:18 09:20
Lier [B] 09:34 09:35
Mechelen [B] 09:50 09:55
Gent-Sint-Pieters [B] 10:34 10:36
Brugge [B] 11:00 11:02
Brugge-Sint-Pieters [B]
Blankenberge [B] 11:14
Blankenberge [B] 18:45
Brugge [B] 18:57 19:01
Gent-Sint-Pieters [B] 19:24 19:26
Mechelen [B] 20:05 20:07
Lier [B] 20:21 20:24
Herentals [B] 20:39 20:42
Tielen [B] 20:49 20:53
Turnhout [B] 21:00
Re: Toeristentreinen
Geplaatst: 10 jun 2010, 19:54
door Molenbruch Y.
Men kan deze treinen ook inzetten in bv juni en september (in weekends).
Tijdens het jaar is het ook in de weekends vaak moeilijk om nog extra personeel vrij te maken om deze treinen te rijden
Bovendien moet er in de maand juni ook tijdens het weekend nog een samenstelling van 5 AR 41 ter beschikking blijven voor de studententrein Neerpelt - Leuven op zondagavond. Reken daar nog eens het materieel voor de IR e bij, en je hebt - rekening houdend met nog een aantal andere factoren - waarschijnlijk niet veel dieselmotorwagens meer op overschot.
Zal de ICT-trein trouwens dit jaar opnieuw bestaan uit een mix van motorwagens van Hasselt en Merelbeke?
Groeten,
Re: Toeristentreinen
Geplaatst: 10 jun 2010, 21:00
door Presario
Molenbruch Y. schreef:
WEEKEND
Turnhout 08:59
Tielen 09:06 09:10
Herentals 09:18 09:20
Lier 09:34 09:35
Mechelen 09:50 09:55
Gent-Sint-Pieters 10:34 10:36
Brugge 11:00 11:02
Brugge-Sint-Pieters
Blankenberge 11:14
Blankenberge 18:45
Brugge [B] 18:57 19:01
Gent-Sint-Pieters [B] 19:24 19:26
Mechelen [B] 20:05 20:07
Lier [B] 20:21 20:24
Herentals [B] 20:39 20:42
Tielen [B] 20:49 20:53
Turnhout [B] 21:00
In het weekend geen stop in Dendermonde? Om van Mechelen naar Gent-Sint-Pieters te gaan kom je sowieso voorbij Dendermonde. Dus dit begrijp ik niet echt goed.
Re: Toeristentreinen
Geplaatst: 10 jun 2010, 22:36
door LML
Molenbruch Y. schreef:Zal de ICT-trein trouwens dit jaar opnieuw bestaan uit een mix van motorwagens van Hasselt en Merelbeke?
Groeten,
Als ik me niet vergis, zijn er telkens 2 (of 3) stellen van Hasselt en 3 (of 2) stellen van Merelbeke. Dat was de voorgaande jaren zo. Zal het dit jaar ook zo zijn? Weet ik niet, maar waarschijnlijk wel...
Re: Toeristentreinen
Geplaatst: 11 jun 2010, 23:23
door Nicholas
De NMBS heeft haar best gedaan om weer heel wat extra toeristentreinen te voorzien naar de Kust, deze zijn natuurlijk zeer welkom.
Een kleine vraag:
De trein op weekdagen vanuit Neerpelt (vertrek 07u47) rijdt na Herentals rechtstreeks door naar Lier, waar de trein dan 13 min stilstaat. Is hier een bepaalde reden voor? Kan men ipv deze stilstand dan niet beter stoppen in Bouwel, Nijlen en Kessel? (of is dit wegens de rijpaden niet mogelijk?)
Deze drie stations staan er met de nieuwe dienstregeling die in voege gaat wel erg slecht op wat verbindingen met de kust betreft. (bv. Nijlen-Oostende nu 2u08 min. Na 5 juli 2u54 min of 2u45 met drie overstappen). Er zijn echter geen alternatieven...
Re: Toeristentreinen
Geplaatst: 14 jun 2010, 14:03
door melle
En waarom geen stop in Olen en Lommel wel?
Het wordt ook eens hoog tijd dat men deze treinen op een of andere manier met gesleepte treinen doen op Lijn 15. Er tot in Herentals een 55/57/62'er voorhangen ofzo
Re: Toeristentreinen
Geplaatst: 14 jun 2010, 14:13
door Steven
55 en 62 staan enkel nog bij infrabel ingeschreven en de 57 mag geen reizigers slepen. Als je voorstellen doet wel dingen vertellen die haalbaar zijn he.
Re: Toeristentreinen
Geplaatst: 14 jun 2010, 16:00
door b-loc
Rijdt de Luxembourg -Blankenberge express ook dit jaar?
Of hoort deze niet onder de categorie toeristentreinen?
Re: Toeristentreinen
Geplaatst: 14 jun 2010, 16:19
door Shrek
melle schreef:Het wordt ook eens hoog tijd dat men deze treinen op een of andere manier met gesleepte treinen doen op Lijn 15. Er tot in Herentals een 55/57/62'er voorhangen ofzo
Daar is het absoluut geen tijd voor, een mw41 met airco is veel comfortabeler dan een M4 zonder. de 55 en 62 zijn trouwens verleden tijd, die komen nooit meer terug

Re: Toeristentreinen
Geplaatst: 14 jun 2010, 16:57
door Accelerat
b-loc schreef:Rijdt de Luxembourg -Blankenberge express ook dit jaar?
Of hoort deze niet onder de categorie toeristentreinen?
Dat is een charter.

Re: Toeristentreinen
Geplaatst: 14 jun 2010, 17:03
door melle
Shrek schreef:melle schreef:Het wordt ook eens hoog tijd dat men deze treinen op een of andere manier met gesleepte treinen doen op Lijn 15. Er tot in Herentals een 55/57/62'er voorhangen ofzo
Daar is het absoluut geen tijd voor, een mw41 met airco is veel comfortabeler dan een M4 zonder. de 55 en 62 zijn trouwens verleden tijd, die komen nooit meer terug

Ik heb het dan ook niet over M4. M6, of zelfs I11! Misschien kan er bij een of andere firma één loc geleasd worden?
Re: Toeristentreinen
Geplaatst: 14 jun 2010, 17:23
door Shrek
melle schreef:Ik heb het dan ook niet over M4. M6, of zelfs I11! Misschien kan er bij een of andere firma één loc geleasd worden?
M6 en I11 hebben en airco en dat vraagt enorm veel elektrisch vermogen, zo'n locs ga je niet snel te huur vinden.
Maar ik heb nog een ander idee: misschien kunnen ze die T-trein wel met mw 41 doen !