Pagina 1 van 1
ICT Neerpelt Blankenberge
Geplaatst: 18 jun 2010, 18:18
door L29&15
Vanmiddag ben ik in het station van Geel geweest. Daar hing de dienstregeling van de ICT-trein Neerpelt - Blankenberge uit. In het WE stopt deze trein, in tegenstelling tot vorige jaren, niet te Overpelt en Olen; van ma-vrij wel.
Reizigers uit deze plaatsen dienen de normale IR te nemen tot Herentals, waar zij kunnen overstappen op de ICT Turnhout - Blankenberge. Deze rijdt op het traject Turnhout - Lier op de ma-vrij-dienstregeling van de IC Turnhout - Brussel en vv.
De ICT uit Neerpelt kan men vanuit deze plaatsen nemen met overstap van ca 55 min in Lier of Herentals. Hij rijdt nl. enkele min voor de IR.
Weet iemand waarom de stop in Overpelt en Olen zijn opgeheven?
De terugrit 's avonds stopt wel in Olen en Overpelt.
Met dank aan wie antwoordt.
L29&15.
Re: ICT Neerpelt Blankenberge
Geplaatst: 19 jun 2010, 08:48
door stefanic
Dit heeft simpelweg met mogelijke rijpaden te maken (te bekijken tot in Blankenberge!)
In 't weekend moet de trein daardoor vroeger weg, om een rijpad te hebben tot Blankenberge (zonder onderweg enkele keren langdurig aan de kant gezet te moeten worden...). De tegentrein IRe die normaal in Neerpelt aankomt om 7u26 komt op dat moment ook aan om 7u22 waarna de ICT onmiddellijk vertrekt om 7u23. En bovendien is er dan geen tijd om te stoppen in Overpelt (ocharme 1km van Neerpelt, als 't zover is...) en Olen. Als er dubbelspoor had gelegen had het wel mogelijk geweest om te stoppen, want dan had de ICT niet moeten wachten op het binnenrijden in Neerpelt van de IRe.
Re: ICT Neerpelt Blankenberge
Geplaatst: 19 jun 2010, 09:54
door Bibke
Inderdaad en bijkomend is het momenteel nog altijd zo dat de blokken op de lijn 19 de blokken te groot zijn.
Vandaar dat men de zinktrein altijd in Balen Werkplaatsen moet binnenrijden en hij niet in één keer van Neerpelt naar Mol kan.
Er staan al nieuwe seinen om die lange stukken te ontblokken maar die zijn nog niet in gebruik.
Re: ICT Neerpelt Blankenberge
Geplaatst: 20 jun 2010, 15:39
door L29&15
Is volgende oplossing mogelijk?
De ICT Neerpelt - Blankenberge vertrekt iets vroeger in Neerpelt, stopt ook in Overpelt en Olen, vervangt in feite de IRe van 7.34 in Neerpelt en geeft in Lier aansluiting naar Antwerpen (IRg Turnhout-Antw.C eventueel 5 min verlaat vanaf Lier).
De IRe (in tegenrichting) kruist de ICT in Balen-Werkplaatsen (misschien niet mogelijk in het WE??) of in Mol of wordt in het WE afgeschaft tussen Mol en Neerpelt. In dit laatste geval kan het treinstel de IRe verzekeren tussen Mol en Antw.C. (Mol v. 7.57). Bovendien is er dan een dieseltreinstel voor de terugrit van de IRe van 9.15 in Antw.C.
De minste wijzigingen veroorzaken deze oplossing:
Men vervroegt in het WE IRe 3206 (Antw.C 6.15 - Neerpelt 7.22) met enkele min, zodat de ICT op tijd kan vertrekken om met stops in Overpelt en Olen zijn rijpad te kunnen behouden.
Veel minuten kunnen dit niet zijn denk ik.
L29&15
Re: ICT Neerpelt Blankenberge
Geplaatst: 20 jun 2010, 17:50
door Shrek
L29&15 schreef:Veel minuten kunnen dit niet zijn denk ik.
Met die verdomd lange blokken is de tijd tussen 2 treinen wel redelijk groot hoor

Re: ICT Neerpelt Blankenberge
Geplaatst: 20 jun 2010, 18:28
door Bibke
L29&15 schreef:Is volgende oplossing mogelijk?
De ICT Neerpelt - Blankenberge vertrekt iets vroeger in Neerpelt, stopt ook in Overpelt en Olen, vervangt in feite de IRe van 7.34 in Neerpelt en geeft in Lier aansluiting naar Antwerpen (IRg Turnhout-Antw.C eventueel 5 min verlaat vanaf Lier).
Je gaat wel tegenkanting krijgen want je creëert een overstap die de rest van het jaar nooit van toepassing is. En het treinaanbod is zo hier in Noord-Limburg al zo mager en wordt het nog meer ontroomd. Dan is het geen ook IR meer, hé.
L29&15 schreef:Is volgende oplossing mogelijk?
De IRe (in tegenrichting) kruist de ICT in Balen-Werkplaatsen (misschien niet mogelijk in het WE??) of in Mol of wordt in het WE afgeschaft tussen Mol en Neerpelt. In dit laatste geval kan het treinstel de IRe verzekeren tussen Mol en Antw.C. (Mol v. 7.57).
Inderdaad, in het weekend is Balen-Werkplaatsen niet bemand.
En, weeral knip je in het al beperkte treinaanbod.
En zoals Shrek het herhaalt, op dit moment zitten we met die lange blokken.
Naar de toekomst toe is het de bedoeling dat Neerpelt vanuit het seinhuis van Mol gaat bediend worden. Dan worden de nieuwe seinen in dienst genomen en is er meer mogelijk.
Re: ICT Neerpelt Blankenberge
Geplaatst: 22 jun 2010, 11:27
door ijzeren rijn 82
die kortere blokken zijn alleen tussen Balen werkplaatsen en Mol
Tussen Neerpelt-Balen werkplaatsen heb je nog grote blokken , daar veranderd niks
dus los je niks mee op
maar tussen balen-werkplaatsen en Neerpelt zou een dubbel spoor komen ( was toch sprake van )
bij de spoor vernieuwing zijn ze opgehouden aan halte Overpelt , daar zouden plannen zijn dat daar een wissel zou komen en halte Overpelt zou 300m opschuiven naar de richting lommel ,
Overpelt -Neerpelt blijft enkel spoor , zou te maken hebben met de aansluiting in de bocht in Neerpelt