Pagina 1 van 1
Belgische net verkennen
Geplaatst: 22 jun 2010, 23:18
door FireSea
Ik ben van plan om komende zomer in de vakantie België qua spoor wat beter te verkennen (en Luxemburg ook, vandaar die vragen in een ander topic over al die (grens)tarieven om een rondje te kunnen maken). Ik kom zelf uit Nederland, uit Schiedam, vlakbij Rotterdam. Ik schaf om te beginnen maar eens een GoPass 10 aan in Essen. Nou vroeg ik me af of er ook ergens een overzicht is van waar alle soorten materieel rijden. Als dat tenminste vast is en niet wisselt. Bijvoorbeeld op lijn x rijdt materieel type y. Zodat ik ook routes kan plannen waarbij ik verschillende soorten materieel krijg (en niet bijvoorbeeld alleen maar "Deense Neuzen").
Verder vroeg ik me af of jullie bepaalde meningen hebben over wat interessante trajecten zijn om te doen voor iemand die het Belgische spoor verkent en ook waarom. Want nu zit ik vooral op de netkaart van de NMBS-site te kijken wat een leuke route zou zijn, maar of het ook werkelijk een interessante route is, is maar afwachten.
Wat ik tot nu toe van het Belgische net gezien heb is het volgende:
Roosendaal (gr) - Brussel Zuid (meerdere keren in Brussel geweest per trein, maar dat was vrijwel altijd met onze eigen Nederlandse Beneluxtrein).
Antwerpen Centraal - Gent - De Panne / Brugge - Blankenberge / Knokke
Visé (gr) - Liège Guillemins
Liège Guillemins - Namur
Namur - Marloie
Marloie - Liège Guillemins
Meer niet. Dus wie heeft er een goede tip? En niet allemaal tegelijk...

Re: Belgische net verkennen
Geplaatst: 22 jun 2010, 23:46
door KB
Re: Belgische net verkennen
Geplaatst: 22 jun 2010, 23:53
door Henk
Zonder twijfel de Athus-Meuselijn: stoptreinen (Arlon)-Athus-Virton-Bertrix en Bertrix-Dinant, en daarna de IC Dinant-Namur-(Brussel). Of omgekeerd natuurlijk, maar ik schreef het zo omdat je misschien zo kan terugkeren vanuit Luxemburg. Zo kan je een Luxemburgs kaartje tot Athus gebruiken (ligt in België, maar Luxemburgse tarieven gelden hier ook) en dan vanaf Athus je GoPass gebruiken.
Lijn 37 van Luik tot Welkenraedt of Hergenrath is ook wel mooi.
En eventueel lijn 43 Luik-Marloie, dan eventueel verder naar Arlon via lijn 162.
Voor Vlaanderen denk ik in de eerste plaats aan lijn 89 Kortrijk-Zottegem-Denderleeuw, die loopt wat door de 'Vlaamse Ardennen'. Vanuit Zottegem en Oudenaarde heb je aansluitende stoptreinen op niet-geëlektricieerde lijnen. Het materieel is wel niet zo indrukwekkend dan...
Keuze genoeg...
Re: Belgische net verkennen
Geplaatst: 23 jun 2010, 00:58
door Kristofke
Ik heb twee weken geleden op een zonnige dag nog lijn 42 Luxemburg - Luik via Coo gedaan, mooi lijntje, wel lange rit
Rijden veel I6 rijtuigen (of zelfs enkel maar I6 kan ook)
Re: Belgische net verkennen
Geplaatst: 23 jun 2010, 07:54
door trainfreak
De lijnen naar Ronse (L86) en naar Geraardsbergen (L122), vanuit Gent dus, zijn ook nog mooi, alleen het materieel (MW41) is dat minder
Op de lijn naar Ronse ga je zelfs door de enige tunnel in Vlaanderen!
Re: Belgische net verkennen
Geplaatst: 23 jun 2010, 08:59
door Shrek
trainfreak schreef:Op de lijn naar Ronse ga je zelfs door de enige tunnel in Vlaanderen!
Dat is toch helemaal niet waar? De Kennedytunnel, tunnel van Bierbeek, de tunnel in Mortsel,... tot zelfs de Peerdsbostunnel in Schoten zijn door infrabel officieel aangeduid als tunnels. De NZV in Antwerpen is zelfs een pak langer dan het tunneltje in Ronse

Re: Belgische net verkennen
Geplaatst: 23 jun 2010, 09:00
door Stef
trainfreak schreef:Op de lijn naar Ronse ga je zelfs door de enige tunnel in Vlaanderen!
EDIT: Shrek was me voor

Re: Belgische net verkennen
Geplaatst: 23 jun 2010, 09:15
door Shrek
FireSea schreef: over wat interessante trajecten zijn om te doen voor iemand die het Belgische spoor verkent en ook waarom. Want nu zit ik vooral op de netkaart van de NMBS-site te kijken wat een leuke route zou zijn, maar of het ook werkelijk een interessante route is, is maar afwachten.
Wat ik tot nu toe van het Belgische net gezien heb is het volgende:
Roosendaal (gr) - Brussel Zuid (meerdere keren in Brussel geweest per trein, maar dat was vrijwel altijd met onze eigen Nederlandse Beneluxtrein).
Antwerpen Centraal - Gent - De Panne / Brugge - Blankenberge / Knokke
Visé (gr) - Liège Guillemins
Liège Guillemins - Namur
Namur - Marloie
Marloie - Liège Guillemins
Meer niet. Dus wie heeft er een goede tip? En niet allemaal tegelijk...

Tunnels lijken me ook niet zo indrukwekkend om te doen als je 1 dagje in België bent
De stations van Luik en Antwerpen zijn een must, maar ik leid af uit je bericht dat je daar al geweest bent.
Een ritje met de IC-O over de HSL kan ik wel aanraden, dan zie je als Nederlander ook eens een IC die wel vooruit gaat

Voor de goederentreinen kan je op de klassieke plekjes terecht (die vindt je hier op het forum wel, in de topics met mooie fotos

). Als je veel verschillend passagiersmaterieel wilt zien is Brussel natuurlijk de plek om te zijn, de mooiste lijnen zijn meestal in de Ardennen, met uitzondering van (in mijn ogen) de lijn tussen Diest en Aarschot (daar rijdt je door de graslanden van Testelt), Landen-St Truiden (boomgaarden) en de lijn naar de Panne door de polders. Hoewel je dat laatste als Nederlander wel kent zeker

Re: Belgische net verkennen
Geplaatst: 23 jun 2010, 10:00
door etoile du nord
Shrek schreef:De NZV in Antwerpen is zelfs een pak langer dan het tunneltje in Ronse

Hééél juist , maar die van Ronse is OUDER

Toch is het misschien in Vlaanderen één van de enige tunnels zonder bovenleiding ,en de locatie in het heuvellandschap is wel een ommetje waard
( maar wel optimaal als er historisch materiaal op rijdt : wachten dus op de volgende TSP trip )
Re: Belgische net verkennen
Geplaatst: 23 jun 2010, 10:48
door Paul
De oudste tunnel in Vlaanderen was de tunnel van Kumtich (L 36), maar die is al in 1845 ingestort en vervangen door een open ingraving. Daarnaast zijn er de tunnels van Louise-Marie (L 86, 1861), Overboelare (L 123, 1867), Veurs en Remersdaal (L 24, 1917).
Re: Belgische net verkennen
Geplaatst: 23 jun 2010, 12:13
door trainfreak
etoile du nord schreef:Shrek schreef:De NZV in Antwerpen is zelfs een pak langer dan het tunneltje in Ronse

Hééél juist , maar die van Ronse is OUDER

Toch is het misschien in Vlaanderen één van de enige tunnels zonder bovenleiding ,en de locatie in het heuvellandschap is wel een ommetje waard
( maar wel optimaal als er historisch materiaal op rijdt : wachten dus op de volgende TSP trip )
Voila, die tunnel in ronse is wel een omweg waard.
En het is een tunnel door een heuvel.
In Antwerpen is het gewoon omdat ze het station wouden uitbreiden, en niet meer hoefden kop te maken.
Re: Belgische net verkennen
Geplaatst: 23 jun 2010, 12:49
door groentje
Charleroi spreekt wellicht niet veel mensen aan (toch wel een beetje onterecht), maar de lijn ernaartoe, lijn 124, gaat ook wel door een zeer bucolisch landschap. En je passeert mijn appartement-in-aanbouw

En naast de Vlaamse Ardennen heb je natuurlijk ook nog lijnen 21, 34, 35 en 36 in Haspengouw. Het materieel is ook gevarieerder: M6, breaks, MS96, M4, en bij de piekuurtreinen zelfs nog meer keuze.
Voor de rest zijn de Ardennenlijnen inderdaad onklopbaar, met een absolute nummer 1: de Athus-Meuse. 2x overstappen verplicht, meestal Breaks tot Dinant, MW41 op het traject vanaf Dinant tot Athus, maar je rijdt langs de Maas, door de vallei van de Lesse, hebt heel wat mooie uitzichten, en een heel gevarieerd landschap.
Kleine lijntjes als naar Spa of Marloie-Luik zijn ook leuk, en worden met klassiekjes gereden.
Het meest thuis zal je je misschien voelen op een lijn 54, met heel wat (beweegbare) bruggen. Materieel: breaks en duikbrillen.
Re: Belgische net verkennen
Geplaatst: 23 jun 2010, 17:35
door Molenbruch Y.
Ik ben van plan om komende zomer in de vakantie België qua spoor wat beter te verkennen (en Luxemburg ook, vandaar die vragen in een ander topic over al die (grens)tarieven om een rondje te kunnen maken). Ik kom zelf uit Nederland, uit Schiedam, vlakbij Rotterdam. Ik schaf om te beginnen maar eens een GoPass 10 aan in Essen.
Misschien nog een tip betreffende vervoerbewijzen: de Benelux Tourrail. Met deze kaart mag je gedurende 5 zelf te kiezen dagen uit een periode van 30 dagen vrij rondrijden in heel Nederland, België en Luxemburg. Hiermee vermijd je dus problemen/meerkost door grenstarieven e.d.
De prijs bedraagt 149 euro voor volwassenen en 99 euro voor jongeren. Kijk maar eens op
http://www.b-europe.com/Reizen/Wereld/B ... 20Tourrail.
Groeten,
Re: Belgische net verkennen
Geplaatst: 23 jun 2010, 18:26
door FireSea
Molenbruch Y. schreef:Ik ben van plan om komende zomer in de vakantie België qua spoor wat beter te verkennen (en Luxemburg ook, vandaar die vragen in een ander topic over al die (grens)tarieven om een rondje te kunnen maken). Ik kom zelf uit Nederland, uit Schiedam, vlakbij Rotterdam. Ik schaf om te beginnen maar eens een GoPass 10 aan in Essen.
Misschien nog een tip betreffende vervoerbewijzen: de Benelux Tourrail. Met deze kaart mag je gedurende 5 zelf te kiezen dagen uit een periode van 30 dagen vrij rondrijden in heel Nederland, België en Luxemburg. Hiermee vermijd je dus problemen/meerkost door grenstarieven e.d.
De prijs bedraagt 149 euro voor volwassenen en 99 euro voor jongeren. Kijk maar eens op
http://www.b-europe.com/Reizen/Wereld/B ... 20Tourrail.
Groeten,
Dat is denk ik niet zo'n probleem, naar Luxemburg is waarschijnlijk één keer en dan hoef ik alleen bij Troisvierges - Gouvy grenskosten te betalen, niet bij Rodange (tenminste, zo is het mij verteld). Voor Essen volstaat een retourtje Roosendaal (gr) - Essen uit de NS automaat, kost rond de 2 euro dacht ik. De rest met de GoPass of een spotgoedkoop Luxemburgs dagkaartje. Maar wellicht toch een interessante tip, zal eens kijken.
Aan alle anderen: bedankt voor de vele reacties! Ik maak hieruit op dat ik zeker vooral het traject Arlon - Bertrix en Bertrix - Dinant moet hebben gehad. Die komt dan ook zeker aan bod! Tot nu toe is Marloie - Liège de mooiste lijn die ik heb gezien in België. Maar de Athus-Meuse zou die dus moeten overtreffen! Ben benieuwd...
Nou vraag ik me alleen af... Als je op je GoPass een reis van Essen naar Athus of Aubange invoert, mag je dan wel via die route reizen, of mag je dan alleen met de IC over Arlon? Want de reisplanner stuurt je nooit via Dinant en de Athus-Meuse. Of heb je daarvoor toch twee regels nodig, met Dinant als tussenstation?
Dat vind ik het lastige aan de NMBS... In theorie zijn ze heel strak wat betreft reisroutes en omreizen (weet niet of ze in de praktijk losser zijn daarin), maar ondertussen is het niet heel duidelijk wanneer iets een omweg is.
Re: Belgische net verkennen
Geplaatst: 23 jun 2010, 19:17
door Molenbruch Y.
Dag,
De toegelaten reiswegen zijn nochtans duidelijk gestipuleerd in de reizigersvoorschriften. Dit is een korte samenvatting:
- in principe neem je de kortste reisweg (= qua afstand) die je begin- en eindpunt verbindt. Deze reisweg is altijd toegelaten, ongeacht hoe vaak je moet overstappen of hoe lang je reis duurt, zolang er maar geen sprake is van reisonderbreking. Je kan de afstanden raadplegen in het spoorboekje.
- in bepaalde situaties mag je ook andere reiswegen nemen, nl. wanneer je langs een andere route sneller je eindbestemming bereikt dan via bovenvermelde reisweg, alsook wanneer er een rechtstreekse trein tussen je vertrek- en bestemmingsstation rijdt die je rittijd niet met meer dan 30 minuten verlengt t.o.v. de kortste reisweg.
Er zijn nog een aantal bepalingen, maar dit is alvast het basisprincipe. Als je reisweg hieraan niet voldoet, moet je 2 lijntjes op de Go Pass invullen. In de praktijk worden deze regels door de TBG's inderdaad niet altijd strikt toegepast, soms zelfs omdat ze zelf onvoldoende netwerkkennis hebben, maar als je toevallig een pietje precies treft heb je natuurlijk niets in te brengen wanneer je zelf niet in regel bent.
Groeten,
P.S. Er zijn dus inderdaad vaak nog andere toegelaten reiswegen dan hetgeen de elektronische planner suggereert.