Pagina 1 van 1
Zijn alle reizigers niet gelijk voor de wet?
Geplaatst: 26 jun 2010, 21:59
door odul
De afgelopen week overkwam journalist en politiek redacteur Lucas Vanderkelen van "Het Laatste Nieuws", wat velen reizigers al eens ondervonden.
Vertragingen, afgeschafte treinen, slechte info... enz.
Ik hoef het jullie niet te vertellen vroeg of laat krijg je ermee te maken.
Maar wat ik wel heel frappant vond en ontoelaatbaar!! Dat deze reiziger uit de media, wel het voorrecht krijgt om zen ongenoegen onmiddellijk en zonder de nodige 'gang van zaken' kan overmaken aan de grote baas van de NMBS. Die hem ook direct te woord staat.
Dat moet jij maar eens proberen, zelfs de trouwe klant aan wie de NMBS mss dagelijks verdient moet maanden wachten op een antwoord, als je er al één krijgt.
Re: Zijn alle reizigers niet gelijk voor de wet?
Geplaatst: 27 jun 2010, 21:51
door KB
odul schreef:De afgelopen week overkwam journalist en politiek redacteur Lucas Vanderkelen van "Het Laatste Nieuws", wat velen reizigers al eens ondervonden.
Vertragingen, afgeschafte treinen, slechte info... enz.
Ik hoef het jullie niet te vertellen vroeg of laat krijg je ermee te maken.
Maar wat ik wel heel frappant vond en ontoelaatbaar!! Dat deze reiziger uit de media, wel het voorrecht krijgt om zen ongenoegen onmiddellijk en zonder de nodige 'gang van zaken' kan overmaken aan de grote baas van de NMBS. Die hem ook direct te woord staat.
Dat moet jij maar eens proberen, zelfs de trouwe klant aan wie de NMBS mss dagelijks verdient moet maanden wachten op een antwoord, als je er al één krijgt.
Een voordeel van het hebben van een perskaart?
Re: Zijn alle reizigers niet gelijk voor de wet?
Geplaatst: 29 jun 2010, 13:14
door Tenderoni
Niet alle reizigers zijn gelijk voor de wet. Ik weet uit ervaring en eigen perceptie dat bepaalde mensen voorrang krijgen bij de NMBS. Meestal gaat het om mensen met een hooggeplaatste functie binnen de NMBS zelf of het gaat over bepaalde politici. Als 'hun' trein niet rijdt zoals voorzien plegen ze sowieso een telefoontje. En geloof me ik heb al serieuze stoten gezien. Treinen die perfect op tijd rijden moeten wachten of worden aan de 'kant' gezet om de trein van die meneer of mevrouw te kunnen laten passeren.
Re: Zijn alle reizigers niet gelijk voor de wet?
Geplaatst: 29 jun 2010, 13:18
door dentheo
Zeer verstandig van de directie.
De meeste inkomsten komen NIET van de reizigers.
Re: Zijn alle reizigers niet gelijk voor de wet?
Geplaatst: 03 jul 2010, 14:19
door JayBeeke
Een ander frappant voorbeeld is de Maastricht-PS-Express. Al is het nog de enige trein die rijdt, stoppen om in Leuven uitzonderlijk volk op te laden zal hij zelden of nooit doen. Situatie al meegemaakt.
Nuja, de enige goeie oplossing voor het 'probleem-NMBS' is een vorm van SN Brussels Railways (zoals vroeger SNBA vs. Sabena), zonder zware politieke inmenging en met alleen nog het nodige, gemotiveerde volk aan boord (om het eenvoudig voor te stellen: vooral het middenkader van Sabena is plots in het niets verdwenen). Ik kan maar hopen dat ze zich door hun eigen geknoei zo snel mogelijk de grond in boren met 'hun' spoorwegmaatschappij. Totnogtoe zijn we in elk geval op de goeie weg
mvg!
JJN
Re: Zijn alle reizigers niet gelijk voor de wet?
Geplaatst: 03 jul 2010, 15:06
door dekooiker
NMBS, Infrabel en NMBS-Holding bestaan vooral uit procedures en reglementering.
Dat er treinen rijden is eerder bijkomstig.
Bestemming beter zou bereikt kunnen worden door minder administratie en duidelijkere regels.
Waarom moet op een E370 de datum ingevuld én aangekruist worden?
Niemand die het weet!
Het moet erom draaien dat er treinen rijden en de formulieren moeten de werkdruk niet onnodig hoog maken.
Dat is nu het geval: één trein heeft een formulier X nodig en daardoor dienen heel wat andere treinen te wachten.
Geen verzinsel, realiteit!
ps: E370 is een recent document dat enkele documenten vervangt.
Kan voorzichtig rijden voorschrijven, om maar iets te noemen, of kan dienen voor evacuatie van een stel in nood.
Re: Zijn alle reizigers niet gelijk voor de wet?
Geplaatst: 03 jul 2010, 20:33
door HLE 2302
dekooiker schreef:
ps: E370 is een recent document dat enkele documenten vervangt.
Kan voorzichtig rijden voorschrijven, om maar iets te noemen, of kan dienen voor evacuatie van een stel in nood.
E370 is een bevel tot rijden met een beperking zoals Dekooier omschreef.
Het kan volgende beperkingen opleggen;
- Voorzichtig rijden. (vroeger was dit een apart formulier: E373.)
- Rit op zicht.
- Rijden met beperkte snelheid over een bepaald stuk.
- Bevel tot rijden met neergelaten stroomafnemers.
- SF 05 aan sommige overwegen.
- Het mogelijk vertonen van een rood mobiel sein. (= rode vlag.)
- Een uitzonderlijke stop.
Het kan worden afgeleverd worden van hand tot hand of via telefoon.
Dit formulier word dus onder andere gebruikt als er zich mensen in de nabijheid van het spoor bevinden die zich daar niet mogen bevinden, werken, problemen met overwegen, beschadigingen aan de bovenleiding enz.
Greetz 2302.
Re: Zijn alle reizigers niet gelijk voor de wet?
Geplaatst: 03 jul 2010, 20:49
door dentheo
En de datum moet erop geschreven EN aangekruist ?
Waarom zou dat zijn ?
Dat hebben ze voor de Keycard nog niet uitgevonden !! lijkt mij nuttig ???
Re: Zijn alle reizigers niet gelijk voor de wet?
Geplaatst: 03 jul 2010, 20:57
door HLE 2302
dentheo schreef:En de datum moet erop geschreven EN aangekruist ?
Waarom zou dat zijn ?
Dat hebben ze voor de Keycard nog niet uitgevonden !! lijkt mij nuttig ???
De datum moet worden ingevuld, maar ik dacht niet dat hij moest worden aangekruist.
Greetz 2302.
Re: Zijn alle reizigers niet gelijk voor de wet?
Geplaatst: 03 jul 2010, 21:48
door groentje
Als het vakje bij rubriek 2 (datum) niet wordt aangevinkt, zal er inderdaad niemand over vallen, maar er is wel een vakje om aan te vinken voorzien. Waarom? geen idee. Ook bij rubriek 1 (treinnummer) is er en vakje aan te vinken.
Nu vind ik dit slechts pietluttigheden. Daarentegen, waarom moet er voor elke verschillende beperking (of zelfde beperking, maar andere reden) een nieuwe E370 afgeleverd worden? En telkens moeten we natuurlijk met veel verwondering vragen welk treinnummer de goede bestuurder ons wil geven, etc. Dan krijg je een document waarmee je alle beperkingen kunt combineren, dan wordt het reglementair verboden...