Zo saboteert u een trein...
Geplaatst: 29 jun 2010, 13:42
... en het staat vandaag gewoon overal in de krant dus het is algemeen bekend:
Het Nieuwsblad schreef:'Het is niet meer dan de stekker eruit trekken’
Trein saboteren lijkt onverantwoord simpel
dinsdag 29 juni 2010
De grootste vrees van de NMBS lijkt werkelijkheid te worden: de manier waarop je elke trein in ons land in een handomdraai kan saboteren, is uitgelekt. ‘Meer dan de stekker eruit trekken, is het niet. Echt kinderspel’, zo klinkt het.
Sinds er vorige week dinsdag, in volle avondspits, vijf treinen op de Brusselse Noord-Zuidverbinding onverwacht stilvielen en bijgevolg grote vertragingen veroorzaakten, is het raadsel alleen maar groter geworden. Wie deed dit? Waarom? En vooral: hoe kon dit gebeuren? Het enige dat ze er tot nu toe bij de NMBS over kwijt wilden, was dat het om sabotage ging. Meer details mochten onder geen beding uitlekken.
‘Omdat we kopieergedrag absoluut willen vermijden. Eens je weet hoe het moet, is het niet meer zo moeilijk’, zei Leen Uyterhoeven van de NMBS Holding vorige week al. Maar wat ze bij de NMBS vreesden, lijkt nu toch uit te komen. De details over de sabotagetechniek lekten uit. ‘Het is écht zo kinderlijk eenvoudig dat de NMBS zich zou moeten schamen’, klinkt het bij verontwaardigde personeelsleden. ‘Het is niet meer dan de stekker eruit trekken. Iedereen kan het.’
Kabels
De saboteurs die vorige week toesloegen, deden dat ter hoogte van de sasdeuren, de harmonica-stukken waar je langs moet om van de ene wagon naar de andere te stappen. ‘Daar hangen aan de buitenkant kabels – zomaar, open en bloot – die zorgen voor de verbinding tussen de locomotief en het stuurrijtuig aan de andere kant van de trein’, aldus een personeelslid dat liever anoniem blijft. ‘Eens die onderbroken worden, valt alles uit. De acclimatisatie, de verlichting, de deuren: niets doet het dan nog. De trein zelf kan dan niet meer vertrekken.’
Leen Uyterhoeven wilde gisteren niet reageren. ‘Ik ga dit ontkennen noch bevestigen’, luidde het. ‘Maar zo’n dingen vertellen, is onverantwoord.’ Wel benadrukte ze dat de sabotage in geen geval tot gevaarlijke situaties kan leiden. ‘Enkel tot vertragingen en flink wat hinder.’ Intussen is het onderzoek bij de NMBS nog altijd bezig. En dat niet alleen om de daders te kunnen vatten. ‘Maar ook omdat we zo snel mogelijk willen weten hoe we op dit soort sabotage moeten reageren’, aldus Uyterhoeven.
De NMBS stelt alleszins met klem dat de sabotage niets met de remmen te maken heeft. Wel vermoeden ze dat de saboteurs goed op de hoogte waren van de werking van treinen, en dus wordt niet uitgesloten dat dit het werk is van gefrustreerde (ex)-medewerkers.
Sleutel
Bij de spoorbonden staat het sabotage-incident intussen bovenaan de agenda. De onafhankelijke spoorvakbond OVS dringt aan op een gesprek met de directie en vraagt snel maatregelen. Jos Digneffe van ACOD-spoor gooit het over een andere boeg en roept reizigers op tot burgerzin.
De eenvoud om een trein stil te leggen doet denken aan de ophef die vorig jaar ontstond. Toen raakte bekend dat conducteurs de trein laten vertrekken met een sleutel die in zowat elke doe-het-zelfzaak te koop is.