Pagina 1 van 2
bepalen remafstand via een formule bestaat dat?
Geplaatst: 10 jul 2010, 23:32
door COCOKEN007
Hoi TB's,
klein vraagje , hoe bereken jullie de remafstand van een trein?
VB een type 27 met 6x I 11 rijtuigen.
Lijn Brussel Gent via Aalst (lijne 50 a )
Wat is de remafstand als de max snelheid op de lijn 140 km/h is.
Zijn daar regeltjes voor?
Kunnen jullie daar meer over vertellen.
Ook tijdens de spituren zitten die 6 rijtuigen vol met mensen , zowel de zitplaatsen als staan
plaatsen zijn vol.Komt daar dan nog extra meer remafstand bij?
Graag wat meer uitleg.
Alvast bedankt
cocoken
Re: bepalen remafstand via een formule bestaat dat?
Geplaatst: 11 jul 2010, 02:58
door Steven
Als ik telkens moet gaan tellen hoeveel meter ik moet remmen kan ik beter niet vertrekken want dan zou ik toch elk station voorbijrijden. Zoals elke autobestuurder moet ook elke treinbestuurder gevoel kweken. De lijnen kennen is van groot belang om te weten waar je zoal moet beginnen met de rem aan te sluiten. Dus neen dit is niet in een formule te gieten aangezien er factoren zijn die je altijd mee in rekening brengt.
Zomer of herfst
nat of droog.
Totale lengte van de trein (zodat je rekening zal houden met het punt aan perron waar je de trein wil stil hebben).
Re: bepalen remafstand via een formule bestaat dat?
Geplaatst: 11 jul 2010, 04:19
door Shrek
Er is wel de formule die de maximumsnelheid bepaald ifv het remgewicht en de samenstelling van het konvooi. Maar dat werkt omgekeerd, door de maximumsnelheid te verlagen zorgt men er net voor dat een trein altijd op tijd kan stoppen

Re: bepalen remafstand via een formule bestaat dat?
Geplaatst: 11 jul 2010, 07:53
door HLE 2302
Of bedoel je het rempercentage berekenen ? Daar is een formule voor.
(remgewicht / gewicht).100 = het rempercentage.
Ik ben niet heel zeker of de formule klopt maar ik dacht van wel.
Greetz 2302.
Re: bepalen remafstand via een formule bestaat dat?
Geplaatst: 12 jul 2010, 12:23
door nighttrain
Steven schreef:Als ik telkens moet gaan tellen hoeveel meter ik moet remmen kan ik beter niet vertrekken want dan zou ik toch elk station voorbijrijden. Zoals elke autobestuurder moet ook elke treinbestuurder gevoel kweken. De lijnen kennen is van groot belang om te weten waar je zoal moet beginnen met de rem aan te sluiten. Dus neen dit is niet in een formule te gieten aangezien er factoren zijn die je altijd mee in rekening brengt.
Zomer of herfst
nat of droog.
Totale lengte van de trein (zodat je rekening zal houden met het punt aan perron waar je de trein wil stil hebben).
Terug sta ik met mijn mond vol tanden als ik uw expertisse antwoord lees als "kenner"
Ten eerste , ja het is wel goed dat je weet hebt als treinbestuurder hoeveel ongeveer je remafstand is met welk type trein je op gang bent. Natuurlijk niet op de meter juist maar toch ongeveer.Dit zal je natuurlijk best weten door de jarenlange ondervinding als attente bestuurder. een €* bestuurder zal heus wel weten hoeveel km of M hij gaat doormaken bij een noodremming aan 300km/h enz..
ten tweede , inderdaad een bestaat een formule om dit te berekenen. Namelijk de formule van de heer Pédeluc en die is D = j*V02 /(1,09375*l + 0,127 - 0,235*i*j). Waarin er veel coëficienten zitten die proefondervindelijk zijn vastgelegd. Voor de kommaneukers , ja het gaat over reizigerstreinen met stalen remschoenen. In de formule is "i" de coeficient voor een hellend of dalend spoor , dus met "-" of "+" voorafgegaan.
En tenslotte , ja de adhésie speelt ook een rol , maar daarvoor is de UIC fiche nodig om alle ander parameters te kennen zoals type rem enz , dus voer voor specialisten.
Correcties op die formule naargelang de lengte van de trein worden berekend volgens de fiche UIC 544-1
Re: bepalen remafstand via een formule bestaat dat?
Geplaatst: 12 jul 2010, 16:30
door Steven
Het gaat om een formule maar niet in gebruik door de tb lijkt me logisch aangezien die daar geen tijd voor heeft. Rijden doe je met gevoel en ervaring. Ervaring opgedaan van collega's. Maar ik sta er niet snel bij stil hoeveel meter ik juist nodig had om een stilstand te bekomen, dat doe ik met geen enkel voertuig dat ik bestuur. Dat jij met een mond vol tanden staat kan best zijn. Ik tracht enkel op een losse manier iemand van antwoord te dienen. Volgens mij heb je dan eerder een probleem met de aard van antwoorden ipv met de inhoud ervan.
Hij stelde de vraag aan treinbestuurder en ik wilde enkel ludiek duidelijk maken dat wij ons niet echt bezig houden met die theorie. Die laten de over aan andere mensen.
Re: bepalen remafstand via een formule bestaat dat?
Geplaatst: 12 jul 2010, 17:08
door nighttrain
Steven schreef:Het gaat om een formule maar niet in gebruik door de tb lijkt me logisch aangezien die daar geen tijd voor heeft. Rijden doe je met gevoel en ervaring. Ervaring opgedaan van collega's. Maar ik sta er niet snel bij stil hoeveel meter ik juist nodig had om een stilstand te bekomen, dat doe ik met geen enkel voertuig dat ik bestuur. Dat jij met een mond vol tanden staat kan best zijn. Ik tracht enkel op een losse manier iemand van antwoord te dienen. Volgens mij heb je dan eerder een probleem met de aard van antwoorden ipv met de inhoud ervan.
Hij stelde de vraag aan treinbestuurder en ik wilde enkel ludiek duidelijk maken dat wij ons niet echt bezig houden met die theorie. Die laten de over aan andere mensen.
Zonder echter in een welles nietes spelletje te belanden wil ik toch het volgende meegeven betreffende remafstanden. Hoe ga je op een deftige professionele manier bv een zone met snelheidsvermindering naderen als je totaal geen weet hebt hoeveel meter (afstand) je nodig hebt om dit punt veilig te naderen. bv een overweg te overschrijden aan SF 05 ? met een dokument afgeleverd in een bediend station?Er zijn nog meer voorbeelden te geven, met uitzonderlijke maatregelen, die de stuurmanskunst van een treinbestuurder betreffende de remafstand laten meespelen. En daarmee bedoel ik niet dat je als treinbestuurder een mooie liniaire remcurve moet afleveren tot op de meter exact in deze gevallen.
Ik kan U nog verklappen dat de treinbestuurders bij Eurotunnel zich daar op trainen .Gedurende elke nacht zijn er ongeveer 4à 6 commerciele treinen die een bepaald afstandspunt(crosss passage door) opgelegd krijgen voor hun vertrek door het Railway Control Center, en dit voor een CSE oefening of "controlled stoppping exercise" En hun remcurves worden bestudeerd op de ATESS. De bestuurders weten op voorhand dat ze een CSE gaan uitvoeren op trein nr XXXX , maar niet op welk punt.Objectief: een zo een snel, efficient en kort mogelijke remming uit te voeren om op een bepaald punt te stoppen.
Re: bepalen remafstand via een formule bestaat dat?
Geplaatst: 12 jul 2010, 18:52
door dentheo
Het antwoord over de rempercentages is nog niet ZOO gek, het is de manier om van een treinsamenstelling de remkarakteristiek te beoordelen .
De aangehaalde norm UIC 544 (116blz) gaat over het bepalen van deze rempercentages voor treinmaterieel.
Een eenvoudige optelling van het echte gewicht en remgewicht zal de verhouding in remhonderdsten bepalen en kunnen beslissen of een trein voor een bepaald traject met hellingen geschikt is...Was vroeger nog belangrijker omdat er toen nogal wat onberemde goederenwagens waren.
Ik denk niet dat het in een plat landje en met allemaal modern materieel nog zo belngrijk is.
Volgens mij hebben de meeste nu veruit genoeg percentage... (als ze alle kranen openzetten, maar daarvan gaat de man die de optelling maakt, ook uit)
Re: bepalen remafstand via een formule bestaat dat?
Geplaatst: 12 jul 2010, 21:43
door Steven
Het berekenen van rempercentages moet je als treinbestuurder wel kunnen in de formule zoals bovenaan staat. Het is te zeggen
remgewicht/echt gewicht X100 = xxx %
Vooral van belang indien er remmen afgezonderd worden omdat op basis van het nieuwe % de nieuwe toegelaten snelheid moet bepaald worden. Maar we gaan als treinbestuurder geen remafstanden gaan berekenen natuurlijk.
Re: bepalen remafstand via een formule bestaat dat?
Geplaatst: 13 jul 2010, 11:47
door dentheo
Verhaaltje: noodstop van Benelux op lijn 12 in rotweer en donker.
Machinist vind een luchtlek ongeveer midden in de trein. Kraan dicht en terug rijden.
Bij inrijsein van Roosenddal mindert hij snelheid...bijna niks.
Dan maar volle remming en de trein stopt nog net aan perron.
Machinist met trillende knieën , vloekend naast zijn lok...
Groots..die was de percentages vergeten....
Een lok trekt dan wel de trein , maar de trein moet zichzelf remmen.
Re: bepalen remafstand via een formule bestaat dat?
Geplaatst: 13 jul 2010, 15:00
door nighttrain
dentheo schreef:Verhaaltje: noodstop van Benelux op lijn 12 in rotweer en donker.
Machinist vind een luchtlek ongeveer midden in de trein. Kraan dicht en terug rijden.
Bij inrijsein van Roosenddal mindert hij snelheid...bijna niks.
Dan maar volle remming en de trein stopt nog net aan perron.
Machinist met trillende knieën , vloekend naast zijn lok...
Groots..die was de percentages vergeten....
Een lok trekt dan wel de trein , maar de trein moet zichzelf remmen.
Gare de Lyon 27/06/1988 met 56 doden.
Re: bepalen remafstand via een formule bestaat dat?
Geplaatst: 13 jul 2010, 18:39
door melle
nighttrain schreef:dentheo schreef:Verhaaltje: noodstop van Benelux op lijn 12 in rotweer en donker.
Machinist vind een luchtlek ongeveer midden in de trein. Kraan dicht en terug rijden.
Bij inrijsein van Roosenddal mindert hij snelheid...bijna niks.
Dan maar volle remming en de trein stopt nog net aan perron.
Machinist met trillende knieën , vloekend naast zijn lok...
Groots..die was de percentages vergeten....
Een lok trekt dan wel de trein , maar de trein moet zichzelf remmen.
Gare de Lyon 27/06/1988 met 56 doden.
Ik heb ooit eens gelezen dat hij tal van andere mogelijkheden had om te stoppen..
Re: bepalen remafstand via een formule bestaat dat?
Geplaatst: 15 jul 2010, 14:50
door Tim
dentheo schreef:Verhaaltje: noodstop van Benelux op lijn 12 in rotweer en donker.
Machinist vind een luchtlek ongeveer midden in de trein. Kraan dicht en terug rijden.
Bij inrijsein van Roosenddal mindert hij snelheid...bijna niks.
Dan maar volle remming en de trein stopt nog net aan perron.
Machinist met trillende knieën , vloekend naast zijn lok...
Groots..die was de percentages vergeten....
Een lok trekt dan wel de trein , maar de trein moet zichzelf remmen.
Als je zomaar kranen gaat dichtzetten of wagons afzonderen zonder te herberekenen ben je echt slecht bezig en de titel treinbestuurder niet waard...

Re: bepalen remafstand via een formule bestaat dat?
Geplaatst: 15 jul 2010, 18:44
door dentheo
Ik denk dat Cargojongens die met verschillende combinaties rijden daar misschien wel een "ander zicht" op hebben.
Wanneer je steeds met goed-beremde bijna vaste reizigerscombinaties en stelletjes rijdt stompt het misschien wel iets af.
Bewust weten waarmee men bezig is, is heel veel waard.
Re: bepalen remafstand via een formule bestaat dat?
Geplaatst: 15 jul 2010, 19:06
door nighttrain
Tim schreef:dentheo schreef:Verhaaltje: noodstop van Benelux op lijn 12 in rotweer en donker.
Machinist vind een luchtlek ongeveer midden in de trein. Kraan dicht en terug rijden.
Bij inrijsein van Roosenddal mindert hij snelheid...bijna niks.
Dan maar volle remming en de trein stopt nog net aan perron.
Machinist met trillende knieën , vloekend naast zijn lok...
Groots..die was de percentages vergeten....
Een lok trekt dan wel de trein , maar de trein moet zichzelf remmen.
Als je zomaar kranen gaat dichtzetten of wagons afzonderen zonder te herberekenen ben je echt slecht bezig en de titel treinbestuurder niet waard...

zij die zonder zonden zijn gooien de eerste steen!
We zullen hopelijk zien na 40 jaar carriere, als je als treinbestuurder van 60 jaar eens snel iets wil oplossen om even snel terug thuis te zijn zoals je al veel gedaan hebt ervoor , maar vandaag ............. pech vergetenheid.....
achteraf is alles eenvoudig.
dit is geen raad van tante Kaat , maar van iemand met 32 jaar railway operations ervaring o.a als treinbestuurder, testrijder,instrukteur enz...