Pagina 1 van 3

400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Geplaatst: 11 jul 2010, 09:36
door bobke
400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

HOEGAARDEN/LEUVEN - Door een defecte locomotief zaten zaterdagmiddag 400 reizigers vast op een snikhete passagierstrein in Hoegaarden. Het duurde twee uur voor ze uit de trein konden en water kregen.

De trein was zaterdag iets over half tien 's ochtends vertrokken in Oostende. Onder normale omstandigheden duurt de rit naar Eupen ongeveer 3 uur. In Hoegaarden, op een uur van de eindbestemming, liep het mis. De locomotief gaf de geest. 'Hoe dat is kunnen gebeuren, is voorlopig niet duidelijk', zegt Jochen Govaerts, woordvoerder van de NMBS. De machinist had nog alles uit de kast gehaald om het ding opnieuw aan de praat te krijgen. Tevergeefs.

Geen airco

Omdat de airconditioning in de wagons gevoed wordt door de elektriciteit van de locomotief, viel ook die uit. Vierhonderd reizigers zaten plots vast in een snikhete trein. 'De temperatuur in de wagons liep zeker op tot 45 graden. Het was een echte bakoven', zegt een man die liever anoniem blijft. 'Ik begrijp nog altijd niet waarom ze de mensen niet hebben laten uitstappen.'

'Dat is onverantwoord', reageert Govaerts. 'De passagierstrein van Oostende naar Eupen rijdt over de hogesnelheidslijn Brussel-Luik. Het is levensgevaarlijk daar mensen te laten uitstappen.'

Na iets meer dan een uur had de NMBS een hulplocomotief gevonden die de vijftien wagons tellende trein rond half twee het station van Leuven binnenspoorde. Daar hadden intussen de brandweer, een dokter en een vijftiental vrijwilligers van het Rode Kruis alles in gereedheid gebracht om de hitteslachtoffers op te vangen. 'We hebben een grote groep hulpverleners opgetrommeld omdat dergelijke incidenten altijd slecht kunnen aflopen', luidt het bij het Rode Kruis. 'Gelukkig is iedereen op eigen krachten uit de trein geraakt. We hebben flesjes water uitgedeeld en een dokter heeft enkele mensen verzorgd die door de hitte onwel waren geworden.'

Recht op compensatie

De NMBS zit verveeld met de zaak. 'We begrijpen dat de mensen verbolgen zijn. Bijna twee uur op een snikhete trein vastzitten is geen lachertje. We willen onze excuses aanbieden.' De passagiers maken aanspraak op een forfaitaire compensatie. 'Dat is een vaste vergoeding waar iedereen, in geval van vertragingen, recht op heeft.'

De reizigers stapten na het incident over op een andere trein die hen naar hun eindbestemming bracht. Het overige treinverkeer in de omgeving ondervond weinig hinder van de panne.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GHB2SNO1T

Er staat in het artikel dat de trein bestaat uit vijftien wagons. Dat is toch ook wel een grote blunder. Die treinen hebben maximaal 12 wagons. Journalist, ga terug naar de basisschool en leer tellen.

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Geplaatst: 11 jul 2010, 10:00
door Robin
na een uur pas een locomotief? Ze hebben toch 2 diesels met TVM op? Of zit daar nooit iemand stand by op?

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Geplaatst: 11 jul 2010, 10:23
door melle
Dit is het nieuwsblad. Ik merk de laatste tijd op dat het alles doet om sensatie te maken. Denk maar aan "Hoe saboteer je een trein"...

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Geplaatst: 11 jul 2010, 10:41
door Trammist
melle schreef:Dit is het nieuwsblad. Ik merk de laatste tijd op dat het alles doet om sensatie te maken. Denk maar aan "Hoe saboteer je een trein"...
Niet alleen het nieuwsblad :roll:

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Geplaatst: 11 jul 2010, 10:53
door Darko
Ik ben van hoegaarden en het heeft idd wel nen hele tijd geduurd ;)

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Geplaatst: 11 jul 2010, 11:01
door Accelerat
Wel raar dat je het de laatste tijd steeds vaker hoord dat er treinen een uur of langer stilstaan met problemen zónder airco...

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Geplaatst: 11 jul 2010, 11:07
door Asterix
melle schreef:Dit is het nieuwsblad. Ik merk de laatste tijd op dat het alles doet om sensatie te maken. Denk maar aan "Hoe saboteer je een trein"...
Misschien is het gewoon sensationeel omdat het allemaal zo schandalig eenvoudig is? :roll:

Dat van die veiligheid is trouwens een zever-uitleg die steeds opnieuw terugkomt. Als men wil, legt men het treinverkeer op die lijn stil en laat men de mensen uitstappen. Het is natuurlijk organisatorisch gemakkelijker om iedereen te laten zitten en het verkeer maar te laten bollen. Dat men het dan ook zo zegt, hé.

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Geplaatst: 11 jul 2010, 11:10
door dentheo
Vind ik ook eigenaardig, stond deze toevallig weer in het sas ????

Voor de voeding van de treinleiding is er toch niet zoveel "hardware " nodig ?

Of zijn de hoofdschakelaars van de 13-en allemaal "knudde" ???

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Geplaatst: 11 jul 2010, 12:03
door KB
Een gelijkaardig voorval vond afgelopen donderdag plaats, maar hier namen de (enkele) reizigers zelf het heft in handen:
In de provincie Luik, in Ans, zijn reizigers uit een trein gestapt die stilstond als gevolg van een technisch defect. De airco werkte niet meer en de reizigers hielden het niet meer uit van de warmte.
Ze konden een deur openen, verlieten de trein en wandelden langs de sporen naar het station van Ans. De NMBS betreurt het gedrag van de reizigers en wijst er op dat uitstappen wettelijk niet mag.
"Zoals de procedure voorschrijft wanneer de airconditioning uitvalt terwijl de trein stilstaat - wat zelden gebeurt - heeft de treinbegeleider een deur geopend om de reizigers wat verse lucht te geven", legde Philippe Tomberg, woordvoerder van de NMBS, aan Belga uit. "Hij bleef uiteraard aan de deur staan om erop toe te zien dat niemand zou uitstappen." Tegelijkertijd slaagden sommige passagiers erin andere deuren te openen, waarna ze uitstapten en zich op de sporen begaven.
Tomberg hamerde op de risico's van dergelijk gedrag. "Het is illegaal, maar ook en vooral gevaarlijk. We kunnen er niet genoeg op wijzen: de NMBS geeft altijd prioriteit aan de veiligheid van de reizigers, ook in een oncomfortabele situatie als die van donderdag."
Bron: deredactie.be (http://www.deredactie.be/permalink/1.822281)
Een begrijpelijke reactie van de reizigers, maar of het verstandig was, is nog maar de vraag. Gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurd.

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Geplaatst: 11 jul 2010, 12:13
door overweg13
Jeroen schreef: Dat van die veiligheid is trouwens een zever-uitleg die steeds opnieuw terugkomt. Als men wil, legt men het treinverkeer op die lijn stil en laat men de mensen uitstappen. Het is natuurlijk organisatorisch gemakkelijker om iedereen te laten zitten en het verkeer maar te laten bollen. Dat men het dan ook zo zegt, hé.
Ik vind dat dus helemaal geen zeveruitleg. Ik ben vaak genoeg met uitstappen van TSP en GTF mee geweest, om te weten dat uitstappen op zich al gevaarlijk genoeg is om een been te breken, een enkel te verzwikken en meer van die leuke dingen. Er hoeven echt geen treinen voorbij te zoeven om het gevaarlijk te maken. Voor iemand die goed te ppot is, lijkt dit misschien allemaal evident, maar in zo'n trein zitten ook senioren, obesen e.a. voor wie het echt geen sinecure is om uit een trein te stappen.

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Geplaatst: 11 jul 2010, 12:19
door Steven
dentheo schreef:Vind ik ook eigenaardig, stond deze toevallig weer in het sas ????

Voor de voeding van de treinleiding is er toch niet zoveel "hardware " nodig ?

Of zijn de hoofdschakelaars van de 13-en allemaal "knudde" ???
Hoegaarden is niet aan het sas dat ligt veel korter bij Leuven. Hoegaarden is de plaats waar ze van spoor kunnen veranderen net als in Pousset.

Een beetje technische uitleg ivm de voeding van de rijtuigen.
Het is vrij eenvoudig, elke locomotief (eender welk model of type) heeft een uitschakelaar (in belgie meestal DUR genoemd). Deze zorgt voor de elektrische veiligheid in de loc. Als deze uitschakelt wegens een fout in de loc zal ten alle tijden ook de voeding uitschakelen die naar de rijtuigen gaat. Omdat je het elektrisch niet kan verantwoorden dat deze dan gevoed blijven.
De circuits op lage spanning hebben gewoon een laagspannings zekeringenbord zoals bij u thuis doch de verwarming van de rijtuigen valt onder de hoogspanningsvoeding.

Deze DUR schakelt uit op twee manieren. Je hebt de rechtstreekse en de onrechtstreekse manier.
Eerst effe vermelden dat dit een schakelaar is die magnetisch gesloten is (niet op de gewone manier zoals bij u thuis, mechanisch kan je die niet gesloten houden).
De rechtstreekse uitschakeling ontstaat door een kortsluiting waardoor het magnetisch sluitingsveld onderbroken is en deze dus uitvalt.

De onrechtstreekse uitschakeling bestaat uit verschillende contacten die vallen onder de basisvoorwaarden om die DUR gesloten te houden. De treinverwarming valt daar ook onder. Als aan 1 van die voorwaarden niet voldaan is zal de kring van de magnetische sluiting onderbroken worden en dus ook uitschakelen.

Dit is net als in een voedingspost van de elektriciteit in uw straat, daar steken ze ook veiligheden in en als in die cabine iets gebeurd kunnen ze in het beste geval nog een omleiding doen vanuit een andere cabine om uw stroom te bezorgen. Om rijtuigen dus blijven van stroom te voorzien tijdens een defect aan de loc zou je dus ofwel een tweede loc moeten hebben of een rijtuig dat kan instaan om stroom af te nemen via een stroomafnemer. Dit pas echter nadat je de loc elektrisch gaat afzonderen van de rijtuigen anders ga je de fout via de andere kant weer gaan voeden en dat is niet de bedoeling.

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Geplaatst: 11 jul 2010, 12:23
door Steven
overweg13 schreef:
Jeroen schreef: Dat van die veiligheid is trouwens een zever-uitleg die steeds opnieuw terugkomt. Als men wil, legt men het treinverkeer op die lijn stil en laat men de mensen uitstappen. Het is natuurlijk organisatorisch gemakkelijker om iedereen te laten zitten en het verkeer maar te laten bollen. Dat men het dan ook zo zegt, hé.
Ik vind dat dus helemaal geen zeveruitleg. Ik ben vaak genoeg met uitstappen van TSP en GTF mee geweest, om te weten dat uitstappen op zich al gevaarlijk genoeg is om een been te breken, een enkel te verzwikken en meer van die leuke dingen. Er hoeven echt geen treinen voorbij te zoeven om het gevaarlijk te maken. Voor iemand die goed te ppot is, lijkt dit misschien allemaal evident, maar in zo'n trein zitten ook senioren, obesen e.a. voor wie het echt geen sinecure is om uit een trein te stappen.
Inderdaad en de mens in groep is iets aardig en doet de meeste zotte dingen

In het spoor gaan staan
over een draad kruipen (moeten we een slim mensen voor zijn om dan even te voet over de E40 te lopen of zo?)
een been te breken bij het uitstappen
Langs lijn 2 mag je toch tellen dat de uitstaphoogte ongeveer anderhalve meter is en dit zonder laddertje.....

Zou jij die verantwoordelijkheid durven nemen om de lijn dan te sluiten en alle mensen te laten uitstappen en de eerste die zijn voet verzwikt bij dat uitstappen die komt bij u klagen?
Ik zou ze niet durven nemen wetende hoe mensen soms zijn, zeker in die warmte ontstaat er eventueel nog wat geduw en getrek en de ongelukjes staan klaar te wachten.

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Geplaatst: 11 jul 2010, 12:35
door dentheo
Steven schreef: Een beetje technische uitleg ivm de voeding van de rijtuigen.
Het is vrij eenvoudig, elke locomotief (eender welk model of type) heeft een uitschakelaar (in belgie meestal DUR genoemd). Deze zorgt voor de elektrische veiligheid in de loc. Als deze uitschakelt wegens een fout in de loc zal ten alle tijden ook de voeding uitschakelen die naar de rijtuigen gaat. Omdat je het elektrisch niet kan verantwoorden dat deze dan gevoed blijven.


De onrechtstreekse uitschakeling bestaat uit verschillende contacten die vallen onder de basisvoorwaarden om die DUR gesloten te houden. De treinverwarming valt daar ook onder. Als aan 1 van die voorwaarden niet voldaan is zal de kring van de magnetische sluiting onderbroken worden en dus ook uitschakelen.

.
En kan je de tractieketen niet manueel "afzonderen" en dan de DUR terug intrekken ?
Technisch kun je zoiets inbeelden, batterij wordt toch geladen over treinleiding, dus DUR kan inblijven (komt toch altijd in over batterij ?).
Mits bij het afzonderen de kontakten van de tractie ook gebrugd worden...
Of is die procedure niet echt "voorzien" ?
Zou alleen kunnen als de DUR zelf niet kapot is natuurlijk.... :)

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Geplaatst: 11 jul 2010, 12:45
door Steven
De DUR kan ook door andere zaken uitschakelen.
De omvormers (de kringen die alle nodige spanningen op een loc voorzien) kunnen defecten vertonen en dan heb je niet veel speelwerk. Meestal heb je er twee maar als ze beide gelijktijdig kuren verkopen kan je niets meer doen. NIets kan u garanderen dat je de dur kan inschakelen nadat je een kring die fouten geeft gaat afzonderen. Dat is altijd een beetje lotto op dat moment.
Elektronica is op dat vlak een aardig beestje. De 13 heeft eigenlijk twee boordcomputers waarvan er eentje master is en de andere bijgevolg slave. Een veel gebruikte herstelling is dat je de loc eens volledig buiten dienst zet en terug in dienst om zodoende de rol van master en slave eens te wisselen. Want soms ziet die computer al eens een fout die er niet echt is. Doch echter als het fout moet gaan zal het blijven fout gaan. De wet van Murphy he :-)

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Geplaatst: 11 jul 2010, 12:47
door dentheo
Computers doen wel eens gek ja..

Stoppen en starten was bij de diesels 77 ook een populaire oplossing.

Ik hou mijn hart vast voor mijn auto, maar tot nog toe niet gehad.... :) :)