Pagina 1 van 2

Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Geplaatst: 12 jul 2010, 10:04
door Bimmer
Normaal ging ik deze middag naar Leuven sporen. Net gekeken op de site RailTime 't is weer zover overal storingen. Uit voorzorg neem ik toch maar de wagen. Elk jaar hetzelfde liedje. Bij grote warmte, koude of onweders => storingen en zeer grote vertragingen. Hoe is zoiets toch mogelijk?

Het luchtverkeer heeft ook te lijden als het zeer slecht weer is, maar dan moet het echt wel slecht gaan. Als het eerste vlokje sneeuw hier uit de lucht valt dan staat gans het spoorwegnet in rep en roer schandalig toch?

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Geplaatst: 12 jul 2010, 10:21
door Kristofke
Hmm, waar zou ik mij met dit weer het veiligste voelen... in een trein die met tien minuten vertraging rijdt... of in een auto op een drukke autostrade tegen 50 km/u of minder omdat de vrachtwagens en sneller rijdende auto's enorme watermistschermen opwerpen dat je niets voor je ziet.

Hmm, ik denk dus dat ik zodadelijk toch maar weer voor de trein ga kiezen.

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Geplaatst: 12 jul 2010, 11:12
door dcr
Voor zover ik zie rijdt alles van Gent naar Leuven zowat normaal op de sporen.
Als ik dan kijk naar verkeersinformatie.be voor het wegverkeer Gent-Brussel-Leuven.... oei oei oei

Blijkbaar had je toch beter voor de trein gekozen :) :)

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Geplaatst: 12 jul 2010, 15:40
door dcr
GVA
12:49 Update De E40 kreunt onder de loden zon van de afgelopen dagen. Zondag kwam een deel van het wegdek omhoog in de buurt van Kortenberg. En daar zijn vandaag de gevolgen van te merken.

Wegen en Verkeer legde afgelopen nacht een nieuwe asfaltlaag op de getroffen plaatsen en werkte daar in de voormiddag koortsachtig aan verder. Dat betekende dat het verkeer vanochtend over één rijstrook moest. Momenteel zijn er weer drie rijstroken beschikbaar maar staat er nog een file vanaf Heverlee in de richting van Brussel.
Andere routes

Wie vanuit Hasselt naar Brussel rijdt, krijgt de raad via Herent of via Antwerpen te rijden. Vanuit Leuven is het best de snelweg in Bertem te verlaten en via Tervuren te rijden. Automobilisten die vanuit Luik naar de hoofdstad moeten, rijden best via Namen.

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Geplaatst: 12 jul 2010, 17:03
door KB
Bimmer schreef:Normaal ging ik deze middag naar Leuven sporen. Net gekeken op de site RailTime 't is weer zover overal storingen. Uit voorzorg neem ik toch maar de wagen. Elk jaar hetzelfde liedje. Bij grote warmte, koude of onweders => storingen en zeer grote vertragingen. Hoe is zoiets toch mogelijk?

Het luchtverkeer heeft ook te lijden als het zeer slecht weer is, maar dan moet het echt wel slecht gaan. Als het eerste vlokje sneeuw hier uit de lucht valt dan staat gans het spoorwegnet in rep en roer schandalig toch?
Met heel warm weer en al helemaal met heel koud weer krijgen de pechverhelpingsdiensten voor auto's (touring etc.) ook veel meer oproepen dan anders. En bij grote neerslag (onweer enz.) is het op de weg ook gevaarlijker dan anders. Je zou dus net zo goed kunnen zeggen: "Stap niet in een auto bij onweer, warmte of koude."
Bij een trein/op het spoor valt het gewoon meer op als er een probleem is: de achterliggende treinen worden ook opgehouden, in een trein zit veel volk samen, ... (Desondanks is iedere storing in het treinverkeer er uiteraard een te veel en zou men er alles aan moeten doen om ze te vermijden.)

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Geplaatst: 12 jul 2010, 21:31
door Steven
Alle technische toestellen zijn onderhevig aan temperatuursveranderingen en als er elektronica inzit kan je er donder op zeggen dat er ergens een onder en bovengrens is. Het maakt dus niet uit of het een trein, auto of vliegtuig is. De mate waarin er last ontstaat is natuurlijk verschillend. Trouwens bij een vliegtuig werken ze met afgesloten ruimtes onder druk net om er voor te zorgen dat bepaalde gevoelige delen niet aan de buitenlucht blootgesteld worden.

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Geplaatst: 12 jul 2010, 22:29
door 260689
omgevallen bomen is iets natuurlijks en kan de nmbs niet aan doen ;-)

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Geplaatst: 12 jul 2010, 22:38
door groentje
Ik dacht dat de NMBS ervoor zorgde dat elk jaar de bomen werden gekapt die te dicht bij de sporen staan?

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Geplaatst: 12 jul 2010, 22:41
door Steven
Het gaat enkel om groen dat op spoorweggrondgebied staat, maar niet alle grond rond een spoorlijn is van de spoorwegen he.

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Geplaatst: 13 jul 2010, 07:10
door apestaart
Als dat stuk grond eigendom is van de gemeente, provincie of gewest dan zou de NMBS met deze instanties een overeenkomst moeten sluiten dat de gemeente, provincie of gewest instaat voor het kappen van deze bomen.
Als dat stuk grond privé eigendom is zal dat echter een ander paar mouwen zijn.

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Geplaatst: 13 jul 2010, 07:15
door Bibke
apestaart schreef:Als dat stuk grond eigendom is van de gemeente, provincie of gewest dan zou de NMBS met deze instanties een overeenkomst moeten sluiten dat de gemeente, provincie of gewest instaat voor het kappen van deze bomen.
Als dat stuk grond privé eigendom is zal dat echter een ander paar mouwen zijn.
Je kan u niet voorstellen hoe dat zit met die overheidsgronden.
Vorig jaar ter voorbereiding van de trip met de 5183 heb ik contact opgenomen met verschillende mensen van Defensie en de gemeente Leopoldsburg.
Ik ben van het kastje naar de muur gestuurd zodat we uiteindelijk zelf het gras zijn gaan afmaaien tegenover de militaire huizen. En dat ging enkel over ± 100 meter.
Eerlijkheidshalve moet ik melden dat de gemeente op een andere locatie het gras zonder problemen heeft gemaaid.

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Geplaatst: 13 jul 2010, 09:24
door LML
M'n reactie op de titel van dit topic: Wanneer mag je dan nog wel op de trein stappen? :roll:

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Geplaatst: 13 jul 2010, 11:34
door dentheo
Steven schreef:Het gaat enkel om groen dat op spoorweggrondgebied staat, maar niet alle grond rond een spoorlijn is van de spoorwegen he.

Ho ho, als er in uwen hof naast de spoorweg een te hoge boom staat, krijg je een aangetekende brief, daarin wordt je eerst vriendelijk verzocht er zelf iets aan te doen.
Anders komt men het doen op uw kosten.....

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Geplaatst: 13 jul 2010, 21:10
door Portbou
Hallo,
Bimmer schreef: BMW: The Ultimate Driving Machine
my cars:
BMW M3 E30 coupé BJ 1990 2.3L 215 HP
BMW M3 E92 coupé BJ 2009 4.0L 420 HP

company car:
Volkswagen Passat CC BJ 2008 2.0L TDI 170 HP DSG
Drie autos ter beschikking en dan toch nog de trein overwegen... petje af...

Kan het bij deze gelegenheid wel niet nalaten me af te vragen wat de relevantie van de informatie uit jouw handtekening is (op een treinforum) ?

Groeten,
Bart W.

Re: Stap niet op de trein bij onweer, warmte en koude.

Geplaatst: 14 jul 2010, 22:11
door Lukas
Hoi,

Vandaag was het weer een zwarte dag voor de NMBS en dit door het zwaar onweer.In Luik Guillemins had een IC naar Liers een vertraging van 3u56 minuten.Op zulk moment zou ik toch niet graag een seingever of onderstationschef zijn.

Lukas