Pagina 1 van 1

NOSTALGIE NAAR RAILTOUR

Geplaatst: 16 jul 2010, 10:49
door COCOKEN007
Hoi iedereen,
nu het vakantieperiode is denk ik aan vroeger van de jaren 80 met Railtour.
We hebben vele jaren met Railtour op reis geweest naar Italië met de FRECCIA DEL SOLE.
Het was een gezellige lange trein, je had alle comfort zoals slaapmogelijkheden van T2,T3, T6 en zitplaatsen.
S avonds was er warm eten op de trein. Iedereen kreeg van die isomo boxen met je eten erin, best lekker.
Daarna was er eerst tekenfilms in de discotrein voor de kleintjes.
Rond 20 u ging de dancingwagen dan officieel open en kon de party beginnen tot smorgens.
Daarna nog eventjes slapen, je had dan ontbijt in je compartiment.
Je leerde nieuwe mensen kennen want je zat toch zo een 14 u op de trein.
Aankomst aan de badplaats stonden er taxis gereed om naar je hotel te rijden .
Vakantie hotellen waren heel goed en de service was perfect en de railtour hostessen waren ook mooi
En de terugreis verliep op dezelfde wijze.
Dat was nog eens reizen met de trein en je was ontspannen van begin tot het einde van de reis.
Geen files of dat de chauffeur van de wagen moe was van de lange reis.
Iedereen kon al genieten van de reis en alles begon in de trein.
Je had de verschillende landen waar je doorging en kon genieten van de mooie landschappen
Wanneer gaan er touroperatoren zijn die dit terug gaan invoeren.
Want dat is reizen met de trein waar we zeker als treinliefhebbers naar uit kijken
Hopelijk wordt dit nog eens werkelijkheid
groeten
cocoken

Re: NOSTALGIE NAAR RAILTOUR

Geplaatst: 17 jul 2010, 00:28
door groentje
Ik hoop het ook. Maar laten we ons niet teveel illusies maken voor op zijn minst het komende decennium. Veel van de oude slaaprijtuigen zijn of gesloopt of tot op de draad versleten. Er zullen dus eerst nieuwe rijtuigen moeten komen. Vooraleer je vervoerders zo gek krijgt om dat te doen, zal er echter nog veel water naar zee stromen, nieuwe rijtuigen kosten heel wat geld, en veel operatoren zijn niet overtuigd dat ze nog voldoende winstgevend zijn. Bovendien raken veel netwerken tegenwoordig zodanig vol, dat er nog slechts 's nachts kan gewerkt worden. Elke nacht een (andere) omleiding volgen is ook niet zo aantrekkelijk...

Re: NOSTALGIE NAAR RAILTOUR

Geplaatst: 17 jul 2010, 22:30
door groentje
Ik geloof trouwens wel dat er nog een markt is voor (auto)slaaptreinen, al zal het wellicht niet helemaal meer zijn zoals in het verleden. Slaaptreinen zullen wellicht nooit meer de goedkoopste optie worden, en moet zich wat mij betreft ook niet daarop toeleggen, op zijn minst in West-Europa. Maar de ritten die je 's avonds opladen, en je 's ochtends uitgerust op je bestemming brengen, met de mogelijkheid iets te eten en drinken, daar waren en zijn volgens mij wel voldoende mensen in geïnteresseerd.

Re: NOSTALGIE NAAR RAILTOUR

Geplaatst: 12 aug 2010, 10:18
door SR-1
Ja, dat was een mooie tijd met de Freccia Del Sole. Ik was er zelf als (jonge) toerist 14 keer bij, naar Rimini, Riccione, Senigallia, Venezia Mestre, Desenzano, Venezia S.L. Als ik het me goed herinner werd de trein gesplitst in Milano voor de uiteenliggende bestemmingen. Ook het gereden traject was uniek:via de Simplon tunnel.
Ik herinner me ook de attributen die we in de beginjaren cadeau kregen op de trein:sloefjes om in de trein rond te lopen, naaisetjes, oordopjes, stevige railtour-tassen,...
Naar 't eind van het Belgische (auto)slaaptrein-gebeuren werd één en ander afgebouwd : geen warme maaltijden meer, geen cadeautjes meer, geen DJ meer in het disco-rijtuig, een beperking van de bestemmingen.

Dat auto-slaaptreinen nog kunnen renderen wordt bewezen door de talrijke ritten van DB-autozug. Met het hele gezin én de wagen aan boord maakten we de laatste jaren ritten van/tot Villach (Oostenrijk), Verona (It.), Bolzano (It.), Trieste (It.) Als vertrekplaats hadden we Düsseldorf (D) Ontbijt krijg je ook op deze ritten. Voor warme maatlijden kan je in het Restaurant-Bistro rijtuig terecht. Alle rijtuigen hebben airco. Standaard ligwagens hebben nog steeds compartimenten met 6 zitplaatsen, maar slechts 5 bedden. Een luxe T3 (of een gelijkaardig?) rijtuig met een douche was dit jaar voor 't eerst niet beschikbaar (wordt er dan toch wat afgebouwd?).
De treinen rijden heel stipt. Het rangeren-laden en ontladen van auto's op verschillende plaatsen gaat vlotjes. De Alpen worden "doorkruist" via de Brenner-pas.
Dit jaar haalden we onderweg de Nederlandse autoslaaptrein in met enkele oude Belgische auto-transportwagens (B-logo weggehaald, slaapmutsje staat er nog op).
Ik denk dus dat mits goede marketing, redelijke prijzen, geen boycot (einde TTC?) van andere spoorwegmaatschappijen of hoge doorrijtarieven in het buitenland (SNCF) de autoslaaptrein wél kan renderen.

Re: NOSTALGIE NAAR RAILTOUR

Geplaatst: 12 aug 2010, 22:56
door Lukas
Hoi,

SR-1 en COCOKEN007,

Ook ik heb er spijt van dat er in Belgie geen autoslaaptreinen meer rijden.Mijn vader heeft 1 of 2 keer meegereden en dat was van Milaan naar Schaarbeek.Toen mijn vader in zijn rijtuig kwam,kwam hij een Italiaanse spoorbediende tegen en toen hij zijn laatste Lires(Italiaans geld) gaf kreeg hij een volledige couchette voor hem alleen.Op sommige momenten heb ik er dik spijt van dat ik pas in 1983 geboren ben en mijn spoorhobby pas in 2005 begonnen is.Zulke tijden zijn jammergenoeg voorbij.

Lukas