Rijden op halve tractie
Geplaatst: 21 jul 2010, 21:10
In een ander topic noemde dentheo onlangs terloops de mogelijkheid van rijden op halve tractie.
Dat brengt mij ineens op het volgende: ik heb het al meerdere keren meegemaakt dat een treinschakeling van 77's maar voor de helft op mijn tractiebevel reageert. Meestal is het dan de voorste die niet meewil, en dat valt gauw genoeg op: je gaat wel vooruit - maar zonder trilling of geluid, maar als het de achterste is kom je er soms pas na een tijdje achter: zo kwam mijn leergast een keer ongewoon moeizaam een helling op totdat het opviel dat de achterste machine amper rookte, en ook niet krachtig hete lucht uitstiet ... je krijgt er geen enkele melding van namelijk. En door het rijden met heel verschillende treingewichten zijn wij niet één bepaalde versnellingskarakteristiek gewoon.
Ik denk dat het (in het eerste geval) kan gebeuren als het signaal 'parkeerrem is gelost' (van enkel de voorste loc) nog niet verwerkt is bij het tractie geven.
Of (in het tweede geval) door het net niet volledig lossen van de rechtstreekse rem? Nou nee, dát kan zich eigenlijk pas uiten na een minuut wél tractie leveren, waardoor het echt wél zou opvallen ... iemand met een betere verklaring?
______________
(de komende tijd ben ik overigens weer internetloos)
Dat brengt mij ineens op het volgende: ik heb het al meerdere keren meegemaakt dat een treinschakeling van 77's maar voor de helft op mijn tractiebevel reageert. Meestal is het dan de voorste die niet meewil, en dat valt gauw genoeg op: je gaat wel vooruit - maar zonder trilling of geluid, maar als het de achterste is kom je er soms pas na een tijdje achter: zo kwam mijn leergast een keer ongewoon moeizaam een helling op totdat het opviel dat de achterste machine amper rookte, en ook niet krachtig hete lucht uitstiet ... je krijgt er geen enkele melding van namelijk. En door het rijden met heel verschillende treingewichten zijn wij niet één bepaalde versnellingskarakteristiek gewoon.
Ik denk dat het (in het eerste geval) kan gebeuren als het signaal 'parkeerrem is gelost' (van enkel de voorste loc) nog niet verwerkt is bij het tractie geven.
Of (in het tweede geval) door het net niet volledig lossen van de rechtstreekse rem? Nou nee, dát kan zich eigenlijk pas uiten na een minuut wél tractie leveren, waardoor het echt wél zou opvallen ... iemand met een betere verklaring?
______________
(de komende tijd ben ik overigens weer internetloos)