ttb map 4 (tweeledige stellen)
Geplaatst: 24 jul 2010, 14:13
Het is alweer een tijdje geleden, maar hier komt map 4 uit de oude doos. Het gaat uitsluitend om klassieke tweedelige stellen, die destijds zonder onderscheid door elkaar ingezet werden, en die in de periode die hier aan bod komt (einde 1970er jaren) echte meiden voor alle werk waren. dat zou pas enigszins verande-ren met de komst van de breaks, enkele jaren later.
1. 039 E4212 Antwerpen-Centraal - Essen in Essen op 03/08/1979 - de stellen 001 - 049 werden alleen ingezet op lijnen met hoge perrons; dat kwam in de praktijk neer op een inzet op de lijnen 12, 25 en 124.
2. 058 E913 Blankenberge - Arlon in Blankenberge
Voor IC-IR1984 was de langste verbinding Knokke/Blankenberge - Arlon. De koppeling in Brugge houdt tot vandaag stand. De lange treinen werden naarmate ze Arlon naderden alsmaar korter, doordat stellen on-derweg afgekoppeld werden: in Namur werd vaak het laatste stel afgekoppeld, zodat dat stel verder kon als omnibus tussen Namur en Jemelle. In Jemelle werd een stel afgekoppeld dat verder reed als omnibus naar Arlon (met veel meer tussenstops dan vandaag). Zo kwamen overstapvrije verbindingen tot stand, en werd de capaciteit (die tussen Namur en de kust veel groter moest zijn dan op lijn 162) geoptimaliseerd. Overigens was dit niet voor alle treinen het geval: er bestond immers nog geen semi-directe uurdienst tus-sen Namur en Arlon.
3. 059 E7515 Charleroi-Sud - Erquelinnes in Landelies op 10/03/1978
De stelletjes werden dus net zo goed ingezet voor belangrijke interstedelijke verbindingen als voor stop-treinen op allerlei lijnen. De dienst op lijn 130A is in wezen vandaag nog altijd dezelfde, al waren de meeste stations nog bemand.
4. 068 E7415 Brussel-Zuid - Leuven in Basse-Wavre op 24/06/1979
De omnibusdiensten op lijn 161 en 139 waren aan elkaar gekoppeld, uiteraard met frontwissel in Ottignies.
5. 083 E3809 Gent-Sint-Pieters - Antwerpen-Centraal in Beervelde op 02/12/1978.
6. 104 E1580 Louvain-la-Neuve-Ottignies - Ottignies in Ottignies op 27/07/1979.
De bediening van wat vandaag Louvain-la-Neuve-Université heet, was toen nog bepaald karig. Een magere uurdienst met pendeltreintje, met alleen wat avondritten op zondag, en 2 extra ritten op vrijdag.
7. 110 E715 Oostende - Verviers-Central in Oudenburg op 18/08/1980.
De basissamenstelling voor de directe treinen Oostende - Liège-Guillemins - (Welkenraedt) bestond toen uit een loc van reeks 22 (of zusterlocs) met een stevig stel K3-rijtuigen aan de haak, maar buiten de spits wer-den voor bepaalde ritten ook klassieke stellen ingezet. Nu wordt vaak gepraat over gerekte dienstregelin-gen, maar omdat die stellen volgens dezelfde dienstregeling reden als de gesleepte treinen, kon het gebeu-ren dat treinen gemakkelijk een klein kwartier vertraging konden inhalen tussen Brussel en Oostende. We zien de trein hier op de draaibrug (of hefbrug: ik herinner het me niet meer) in Oudenburg. Later werd het spoor hier opgehoogd, om de bouw van een vaste brug mogelijk te maken.
8-9. 111 extra trein t.g.v. de inhuldiging van de elektrificatie van lijn 16 op 18/01/1981, een keer in de buurt van Boechout en één keer in de buurt van Heist-op-den-Berg
10. 130 E2467 Wavre - Brussel-Noord in Genval op 07/08/1980
11. 133 E5614 Spa-Géronstère - Verviers-Central in Wat toen nog gewoon Géronstère heette.
12. 134 op 23/04/1978 in Ottignies.
13. 158 E6410 Ottignies - Namur in Namur op 30/07/1979
14. 164 E910 Blankenberge - Arlon op lijn 162 kp 137.2 (tussen Mirwart en Poix-Saint-Hubert) op 02/01/1980
15. 164 op 15/04/1979 in Hasselt - vermoedelijk is het stel losgekoppeld van de semi-direct naar Genk (uit Saint-Ghislain-Hornu/Quévy)
16. 168 E8814 Gent-Sint-Pieters - Antwerpen-Centraal op 04/06/1978 in Berchem (het huidige Antwerpen-Berchem) - op de foto zie je ook nog een deel van een voor hoge perrons geschikt stel (zie foto 1)
17. 172 E6609 Brussel-Zuid - Mons in Halle op 03/01/1979
18. 173 E963 Arlon - Blankenberge op lijn 162 kp 137.2 op 02/01/1980
19. 175 E5925 Arlon - Luxemburg in Arlon
20. 217 E6963 Saint-Ghislain-Hornu - Mons in Saint-Ghislain-Hornu op 25/07/1979. Deze trein diende als aan-voertrein voor E 1915, die anders dan de andere treinen van de reeks 19xx uit een gesleept stel M2-rijtuigen bestond. Tussen Saint-Ghislain-Hornu en Mons, en Quévy en Mons, werden dus stellen ingezet die niet ge-koppeld werden in Mons tot de semi-direct Genk/Liège-Guillemins, maar wel ongeveer volgens de dienstre-geling van de treinen van reeks 19xx reden. In Landen wachtte dan een aansluitende trein richting Genk, omdat daar uiteraard evenmin ontkoppeld kon worden. Enige reden: de hogere capaciteit van het lange stel M2.
21. 248 in Hasselt op 02/08/1979
22. 259 E914 Knokke - Arlon in Knokke
23. 265 E1610 Liège-Guillemins - Quévy na aankomst in Quévy op 25/07/1979. Het zijspoor ligt er nog altijd, maar ik geloof niet dat het nog gebruikt wordt voor reizigerstreinen: vandaag zijn de meeste van die trei-nen te lang om daar "ontvangen" te worden.
24. 265 E3809 Gent-Sint-Pieters - Antwerpen-Centraal in beervelde op 02/12/1978. Meteen een mooie gele-genheid om de 2 schilderingen van dit stel eens met elkaar te vergelijken.
En dat waren ze dus. Ook toen al vond ik deze stellen sympathiek, al ging mijn voorkeur uit naar gesleepte treinen, waar de afwisseling toen nog erg groot was.
1. 039 E4212 Antwerpen-Centraal - Essen in Essen op 03/08/1979 - de stellen 001 - 049 werden alleen ingezet op lijnen met hoge perrons; dat kwam in de praktijk neer op een inzet op de lijnen 12, 25 en 124.

Voor IC-IR1984 was de langste verbinding Knokke/Blankenberge - Arlon. De koppeling in Brugge houdt tot vandaag stand. De lange treinen werden naarmate ze Arlon naderden alsmaar korter, doordat stellen on-derweg afgekoppeld werden: in Namur werd vaak het laatste stel afgekoppeld, zodat dat stel verder kon als omnibus tussen Namur en Jemelle. In Jemelle werd een stel afgekoppeld dat verder reed als omnibus naar Arlon (met veel meer tussenstops dan vandaag). Zo kwamen overstapvrije verbindingen tot stand, en werd de capaciteit (die tussen Namur en de kust veel groter moest zijn dan op lijn 162) geoptimaliseerd. Overigens was dit niet voor alle treinen het geval: er bestond immers nog geen semi-directe uurdienst tus-sen Namur en Arlon.

De stelletjes werden dus net zo goed ingezet voor belangrijke interstedelijke verbindingen als voor stop-treinen op allerlei lijnen. De dienst op lijn 130A is in wezen vandaag nog altijd dezelfde, al waren de meeste stations nog bemand.

De omnibusdiensten op lijn 161 en 139 waren aan elkaar gekoppeld, uiteraard met frontwissel in Ottignies.


De bediening van wat vandaag Louvain-la-Neuve-Université heet, was toen nog bepaald karig. Een magere uurdienst met pendeltreintje, met alleen wat avondritten op zondag, en 2 extra ritten op vrijdag.

De basissamenstelling voor de directe treinen Oostende - Liège-Guillemins - (Welkenraedt) bestond toen uit een loc van reeks 22 (of zusterlocs) met een stevig stel K3-rijtuigen aan de haak, maar buiten de spits wer-den voor bepaalde ritten ook klassieke stellen ingezet. Nu wordt vaak gepraat over gerekte dienstregelin-gen, maar omdat die stellen volgens dezelfde dienstregeling reden als de gesleepte treinen, kon het gebeu-ren dat treinen gemakkelijk een klein kwartier vertraging konden inhalen tussen Brussel en Oostende. We zien de trein hier op de draaibrug (of hefbrug: ik herinner het me niet meer) in Oudenburg. Later werd het spoor hier opgehoogd, om de bouw van een vaste brug mogelijk te maken.

















