Overstappen in Brussel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
FireSea

Overstappen in Brussel

Bericht door FireSea »

ik weet dat een regel bij NMBS is dat je niet twee keer op een reisweg hetzelfde station mag passeren. Als ik echter een reis plan vanuit NL naar pakweg Dinant, dan zegt ie dat ik in Brussel Zuid moet overstappen, ipv Centraal, wat een eerdere mogelijkheid is. Persoonlijk zou ik qua station ook meer de voorkeur aan Zuid geven om over te stappen. Nou vroeg ik me af: Brussel is een Zone. Is het binnen zo'n zone toevallig wel toegestaan om een stationnetje verder over te stappen, ook met een Belgisch vervoerbewijs? Anders vind ik het nogal vreemd dat de planner je zo stuurt.
K V B

Re: Overstappen in Brussel

Bericht door K V B »

FireSea schreef:ik weet dat een regel bij NMBS is dat je niet twee keer op een reisweg hetzelfde station mag passeren. Als ik echter een reis plan vanuit NL naar pakweg Dinant, dan zegt ie dat ik in Brussel Zuid moet overstappen, ipv Centraal, wat een eerdere mogelijkheid is. Persoonlijk zou ik qua station ook meer de voorkeur aan Zuid geven om over te stappen. Nou vroeg ik me af: Brussel is een Zone. Is het binnen zo'n zone toevallig wel toegestaan om een stationnetje verder over te stappen, ook met een Belgisch vervoerbewijs? Anders vind ik het nogal vreemd dat de planner je zo stuurt.
De regel is letterlijk:

"Een reiziger mag zich niet van zijn vertrekpunt verwijderen om er later terug langs te reizen, noch het
station van bestemming voorbijrijden om er daarna terug te keren, tenzij hij voor die trajecten heeft
betaald (Biljet ‘Via’). Hij mag dezelfde lijn of hetzelfde baanvak slechts tweemaal berijden om een
snellere aansluiting te bekomen, indien op de plaats waar twee lijnen samenkomen de treinen geen
aansluiting geven. Deze bepaling is niet van toepassing binnen eenzelfde zone."

Ik denk dat overstappen in Brussel Zuid dus geen enkel probleem is. In de praktijk heb je overigens haast nooit controle tussen Zuid en Noord.
Laatst gewijzigd door K V B op 28 jul 2010, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Darko

Bericht door Darko »

K V B schreef:
FireSea schreef: In de praktijk heb je overigens haast nooit controle tussen Zuid en Noord.
In de praktijk heb je haast nooit ergens controle meer.. ik ben er al in geslaagd dit jaar om 3x het traject tienen-brugge te doen op zaterdagen :) (zowel heen als terug) en nooit nooit controle gehad.. ik vraag me af waarom ik mijn go-pass nog invul :p
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Omdat die vierde keer dan wel eens zeer duur kan komen te staan (als je een correcte TBG hebt en je niet gewoon je lijntje mag invullen)
Plaats reactie