Pagina 1 van 3

Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.

Geplaatst: 30 jul 2010, 21:43
door Portbou
Hallo,

Ik zocht reismogelijkheden van De Panne naar Sinaai op zaterdag of zondag.

De planner spuwt één verbinding per uur uit,... echter een verbinding waarvoor VIA-biljet nodig is, te weten :
De Panne aa.59 – Gent cc.08 / Gent cc.20 – Sint-Niklaas cc.49 / Sint-Niklaas dd.04 – Sinaai dd.12.

Probleem 1 : welke (eenvoudige, niet-specialistische) handeling moet iemand uitvoeren om aan het systeem een verbinding te ontlokken waarvoor dit VIA-biljet niet nodig is ?

Probleem 2 : waarom spuwt de planner niet deze nochtans zeer vlotte verbinding uit :
De Panne aa.59 – Gent cc.08 / Gent cc.20 – Lokeren cc.39 / Lokeren cc.42 – Sinaai cc.48.
?

Met een planner die op deze manier werkt kan het toch niet anders dat kandidaat-reizigers de trein de rug toekeren en een andere oplossing zoeken ?

Groeten,
Bart W.

Puntje van kritiek op de (online) dienstregeling van de NMBS

Geplaatst: 30 jul 2010, 21:45
door Portbou
Hallo,

Ik wil even de aandacht vestigen op de aansluiting te Libramont tussen de treinen vanuit Brussel en de vervangbussen naar Bastogne.

Bvb. morgen zaterdag 31/07 ziet de aansluiting er als volgt uit (ongeveer om de 2 uur)
Aankomst IC uit Brussel xx:46 – Vertrek bus naar Bastogne xx:50

De planner geeft deze overstap niet aan (hij vindt 4 minuten wellicht te kort) en spuwt dus systematisch verbindingen uit met 1 uur wachttijd in Libramont.

Ik heb dan even gebeld met het station van Libramont en hen gevraagd hoe het nu precies zit.
Antwoord van dame aldaar : "wij hebben geen bevoegdheid om de bus te laten wachten, de overstaptijd is inderdaad te kort, u komt best een uur vroeger."

In de andere richting is er zeven minuten overstaptijd, dat werkt wel...
(al wist de dame aan de telefoon in Libramont me te vertellen dat de bus dikwijls te laat is en de reizigers dus toch een uur moeten wachten...)

Deze bus heeft slechts één rol, namelijk de overstap met de IC vanuit/naar Brussel... en die ene rol kan hij dankzij deze dienstregeling niet eens spelen. Wie (in de Frankrijkstraat) bedenkt nu zo'n dingen ?

Welke niet-treinliefhebber heeft er in dit soort omstandigheden nog zin om met het openbaar vervoer naar Bastogne te reizen ?

Groeten,
Bart W.

Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.

Geplaatst: 30 jul 2010, 22:12
door KB
bw494674 schreef:Hallo,

Ik zocht reismogelijkheden van De Panne naar Sinaai op zaterdag of zondag.

De planner spuwt één verbinding per uur uit,... echter een verbinding waarvoor VIA-biljet nodig is, te weten :
De Panne aa.59 – Gent cc.08 / Gent cc.20 – Sint-Niklaas cc.49 / Sint-Niklaas dd.04 – Sinaai dd.12.

Probleem 2 : waarom spuwt de planner niet deze nochtans zeer vlotte verbinding uit :
De Panne aa.59 – Gent cc.08 / Gent cc.20 – Lokeren cc.39 / Lokeren cc.42 – Sinaai cc.48.
?
Ik vermoed dat die vlotte verbinding te vlot is, het is een overstap van slechts 3 minuten. Misschien is dat wel haalbaar - ik ken het station van Lokeren niet - maar ik dacht dat de planner nooit overstappen weergeeft van minder dan 5 minuten. Of vergis ik me?

Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.

Geplaatst: 30 jul 2010, 22:24
door Steve
Ik heb beide onderwerpen (zelfde titel maar verschillende inhoud) samengevoegd.

Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.

Geplaatst: 30 jul 2010, 23:02
door Portbou
Hallo,
KB schreef:Ik vermoed dat die vlotte verbinding te vlot is, het is een overstap van slechts 3 minuten. Misschien is dat wel haalbaar - ik ken het station van Lokeren niet - maar ik dacht dat de planner nooit overstappen weergeeft van minder dan 5 minuten. Of vergis ik me?
Jamaar, deze aansluiting wordt sowieso gehaald... want de stoptrein richting Antwerpen kan pas vertrekken als de sneltrein voorbij is...

Groeten,
Bart W.

Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.

Geplaatst: 30 jul 2010, 23:31
door Kristofke
Dat wil nog niet zeggen dat die stoptrein zijn deuren al niet gesloten heeft en wacht op het groene sein.

Onrealistische aansluitingen worden beter vermeden.

Als je er zelf wel op de hoogte van bent zoveelste beter en kan je het proberen om het te halen. Echter officieel is het geen aansluiting, en maar goed ook aangezien er zo dagelijks wel een pak aansluitingen bij zouden komen maar meteen ook zouden afvallen wegens een vertraging van één of twee minuten.

Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.

Geplaatst: 31 jul 2010, 09:00
door rvdborgt
bw494674 schreef:Ik zocht reismogelijkheden van De Panne naar Sinaai op zaterdag of zondag.

De planner spuwt één verbinding per uur uit,... echter een verbinding waarvoor VIA-biljet nodig is, te weten :
De Panne aa.59 – Gent cc.08 / Gent cc.20 – Sint-Niklaas cc.49 / Sint-Niklaas dd.04 – Sinaai dd.12.

Probleem 1 : welke (eenvoudige, niet-specialistische) handeling moet iemand uitvoeren om aan het systeem een verbinding te ontlokken waarvoor dit VIA-biljet niet nodig is ?

Probleem 2 : waarom spuwt de planner niet deze nochtans zeer vlotte verbinding uit :
De Panne aa.59 – Gent cc.08 / Gent cc.20 – Lokeren cc.39 / Lokeren cc.42 – Sinaai cc.48.
?
Ik denk dat volgens de planner 3 minuten in Lokeren te weinig is. Is dat als aansluiting bedoeld? Meld het dan bij de NMBS.

Groetjes,
Rian

Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.

Geplaatst: 31 jul 2010, 09:02
door rvdborgt
KB schreef:Ik vermoed dat die vlotte verbinding te vlot is, het is een overstap van slechts 3 minuten. Misschien is dat wel haalbaar - ik ken het station van Lokeren niet - maar ik dacht dat de planner nooit overstappen weergeeft van minder dan 5 minuten. Of vergis ik me?
In Ottignies is er jarenlang een aansluiting geweest van 3 minuten (is nu 5 minuten). Er zijn stations (bv. Aarschot) waar aansluitingen van 4 minuten zijn.

Groetjes,
Rian

Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.

Geplaatst: 31 jul 2010, 09:05
door Steve
Voor De Panne => Brugge zijn er in Lichtervelde 4, in het weekend slechts 3 minuten voorzien. Maar toch wordt die aansluiting bijna systematisch verzekerd, tenzij er een uitzonderlijk grote vertraging is. Deze aansluiting wordt ook gewoon in de planner vermeld, dus vermoedelijk houden ze wel rekening met het verschil tussen een geplande en een "toevallige" aansluiting.

Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.

Geplaatst: 31 jul 2010, 11:52
door K V B
Kristofke schreef:Dat wil nog niet zeggen dat die stoptrein zijn deuren al niet gesloten heeft en wacht op het groene sein.

Onrealistische aansluitingen worden beter vermeden.
[dubbel gepost...]

Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.

Geplaatst: 31 jul 2010, 11:53
door K V B
Kristofke schreef:Dat wil nog niet zeggen dat die stoptrein zijn deuren al niet gesloten heeft en wacht op het groene sein.

Onrealistische aansluitingen worden beter vermeden.
In dit geval is dit helemaal geen onrealistische aansluiting. Ik zou het eerder zelfs een "ideale aansluiting" noemen, en een voorbeeld van hoe je optimaal gebruikt maakt van je infrastructuur.
Aangezien de stoptrein toch pas weg kan drie minuten nadat de sneltrein vertrokken is, is er geen enkele reden om deze aansluiting niet aan te bieden. Het is zelfs dom van de NMBS om in dit geval het gemak en de vlotheid van de verbinding te verbergen.

Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.

Geplaatst: 02 aug 2010, 20:19
door Portbou
Hallo,
K V B schreef:Het is zelfs dom van de NMBS om in dit geval het gemak en de vlotheid van de verbinding te verbergen.
We zijn het eens.

Groeten,
Bart W

Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.

Geplaatst: 02 aug 2010, 20:21
door Portbou
Hallo,
Kristofke schreef:Dat wil nog niet zeggen dat die stoptrein zijn deuren al niet gesloten heeft en wacht op het groene sein.
Dat zou toch heel erg nutteloos klantonvriendelijk zijn...
De stoptrein moet sowieso drie minuten wachten na vertrek van de sneltrein...

Groeten,
Bart W

Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.

Geplaatst: 02 aug 2010, 20:35
door groentje
Ik heb het wel al zien gebeuren, spijtig genoeg. En inderdaad, klantvriendelijk is dat niet.

Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.

Geplaatst: 02 aug 2010, 21:41
door K V B
groentje schreef:Ik heb het wel al zien gebeuren, spijtig genoeg. En inderdaad, klantvriendelijk is dat niet.
Als dat inderdaad gebeurd dan is het erg gesteld met de NMBS.

Ik kan mij nog herinneren dat de overstap van de IC Eupen - Oostende op de L trein Gent - Brugge drie minuten was. Dat was een officiële overstap, en er werd indien nodig wat gewacht. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om zoiets ook in Lokeren te organiseren.