Blustreinen
Geplaatst: 10 aug 2010, 09:28
De brandweer zet blustreinen in
9 augustus 2010
In Moskou wil je nu niet zijn. Het is er verschrikkelijk heet en droog en iedereen moet er met mondkapjes lopen om niet te stikken in de smog. Geen pretje dus. Je kunt natuurlijk wachten tot de branden vanzelf uitgaan en alle gezondheidsproblemen zich vanzelf oplossen (dat is tot nog toe de voornaamste strategie van de Russische overheid) maar daarmee kom je er niet.
Gisteren waren er 49 brandhaarden rond Moskou en in het hele land zouden er 830 branden woeden. Alles is gortdroog door de ergste hittegolf in 130 jaar en dus verspreidt het vuur zich sneller dan de brandweer erachteraan kan rennen. Gelukkig staat de brandweer niet helemaal met lege handen. Duizenden brandweermannen hebben honderden brandweerauto’s, blushelikopters en blusvliegtuigen tot hun beschikking.
Daarnaast heeft de Russische brandweer nóg een speciaal wapen in handen: brandweer-treinen.
Rond Moskou zouden er drie zijn ingezet, meldt het Russische rampenministerie. Het Russische persbureau RIA Novosti maakte er deze infographic van:
Afbeelding
Volgens deze infographic kunnen de treinen 32 brandweermannen- en vrouwen en tot 50 kubieke meter water vervoeren. Daarbij claimt deze afbeelding dat er wel 300 blustreinen rondrijden in Rusland, waarvan 27 in en rond Moskou. Waarom er dan maar drie nu operationaal zijn, is niet duidelijk.
Buiten Rusland zijn zulke treinen ook wel in gebruik. Het Amerikaanse spoorwegbedrijf BNSF Railway, het tweede grootste naar hoeveelheid vracht in de VS, heeft ze ook in gebruik (foto’s hier).
Blustreinen zijn vooral handig bij het blussen van branden op plekken waar auto’s en trucks niet makkelijk kunnen komen, zoals in tunnels en in de bergen. En in Zwitserland hebben ze van beide veel. Met de toename van het aantal tunnels (en hun lengte), zijn er ook meer blustreinen nodig. Sinds 1976 rijden daar ‘reddingstreinen‘ over het spoor.
Eerst waren het er elf en in 1996 kwam er zeven bij. De blustreinen (’Lösch- und Rettungszug, of LRZ) kunnen negen mensen vervoeren op stretchers of zeventig mensen staan. Er is een tank waar 50 m³ water in kan. Vanaf het dak van de wagon kan er 6.000 liter per minuut worden weggespoten over een afstand van 70 meter.
Afbeelding
Faqt.nl
9 augustus 2010
In Moskou wil je nu niet zijn. Het is er verschrikkelijk heet en droog en iedereen moet er met mondkapjes lopen om niet te stikken in de smog. Geen pretje dus. Je kunt natuurlijk wachten tot de branden vanzelf uitgaan en alle gezondheidsproblemen zich vanzelf oplossen (dat is tot nog toe de voornaamste strategie van de Russische overheid) maar daarmee kom je er niet.
Gisteren waren er 49 brandhaarden rond Moskou en in het hele land zouden er 830 branden woeden. Alles is gortdroog door de ergste hittegolf in 130 jaar en dus verspreidt het vuur zich sneller dan de brandweer erachteraan kan rennen. Gelukkig staat de brandweer niet helemaal met lege handen. Duizenden brandweermannen hebben honderden brandweerauto’s, blushelikopters en blusvliegtuigen tot hun beschikking.
Daarnaast heeft de Russische brandweer nóg een speciaal wapen in handen: brandweer-treinen.
Rond Moskou zouden er drie zijn ingezet, meldt het Russische rampenministerie. Het Russische persbureau RIA Novosti maakte er deze infographic van:
Afbeelding
Volgens deze infographic kunnen de treinen 32 brandweermannen- en vrouwen en tot 50 kubieke meter water vervoeren. Daarbij claimt deze afbeelding dat er wel 300 blustreinen rondrijden in Rusland, waarvan 27 in en rond Moskou. Waarom er dan maar drie nu operationaal zijn, is niet duidelijk.
Buiten Rusland zijn zulke treinen ook wel in gebruik. Het Amerikaanse spoorwegbedrijf BNSF Railway, het tweede grootste naar hoeveelheid vracht in de VS, heeft ze ook in gebruik (foto’s hier).
Blustreinen zijn vooral handig bij het blussen van branden op plekken waar auto’s en trucks niet makkelijk kunnen komen, zoals in tunnels en in de bergen. En in Zwitserland hebben ze van beide veel. Met de toename van het aantal tunnels (en hun lengte), zijn er ook meer blustreinen nodig. Sinds 1976 rijden daar ‘reddingstreinen‘ over het spoor.
Eerst waren het er elf en in 1996 kwam er zeven bij. De blustreinen (’Lösch- und Rettungszug, of LRZ) kunnen negen mensen vervoeren op stretchers of zeventig mensen staan. Er is een tank waar 50 m³ water in kan. Vanaf het dak van de wagon kan er 6.000 liter per minuut worden weggespoten over een afstand van 70 meter.
Afbeelding
Faqt.nl