Nouvelle Automotrice Transilien: nieuw voorstadscomfort rond
Geplaatst: 11 aug 2010, 11:37
Nouvelle Automotrice Transilien:nieuw voorstadscomfort rond Parijs
Terwijl de NMBS blijft zweren bij eerder klassieke materieeloplossingen kwam begin dit in Parijs de Nouvelle Automotrice Transilien (NAT) op de sporen, een trein die in meer dan één opzicht interessant is. De NAT bestaat uit 7 of 8 korte bakken van 13,24 m op Jacobsdraaistellen, samen goed voor een lengte van 94,3 of 112,5 meter. Door de keuze voor korte bakken kon de trein breder worden dan normaal, 3,06 meter (23 cm breder dan onze M6-rijtuigen), en slaagde constructeur Bombardier erin een 2+3-zetelopstelling te combineren met de moderne comfortwensen en een voldoende breed gangpad. De lange versie biedt hierdoor 503 zitplaatsen, de korte 407. De vloerhoogte bedraagt 97 cm en is afgestemd op de perrons van 92
cm rond Parijs. Elke wagenbak heeft een brede deur van 1,95 m breed en het eerste en laatste rijtuig is bovendien uitgerust met een uitschuiftrede om de leemte tussen het perron en de trein weg te werken, zodat een rolstoelgebruiker vlot zelfstandig naar binnen kan. Ook binnen zijn er enkele interessante nieuwigheden zoals de LED-verlichting en de dynamische informatiesystemen (auditief en visueel). De aanwezige vloerverwarming en airco zorgen samen voor een aangename temperatuur. Ook de grote ramen, de frisse kleuren en de goede geluidsisolatie lieten bij onze test een aangename indruk na. De levering van de NAT loopt nog tot 2015, maar als je ze nu reeds wil testen, moet je een van de voorstadstreinen nemen vanuit Paris-Nord.
http://www.treintrambus.be/images/stori ... omfort.pdf
Deze trein is maar liefst 23 cm breder dan M6; (vind ik wel zeer veel) waardoor 2 + 3 mogelijk wordt. Je kan dus veel meer mensen vervoeren dan een gewone trein van dezelfde lengte. Ik vroeg me dus af wat de voor- en nadelen zijn van zo'n soort stellen. één voordeel is dus dat je al meer mensen kant vervoeren. Worden de treinstellen daardoor niet goedkoper en ze kosten misschien maar iets meer doordat ze iets breder zijn. Is het dan niet interessant om zo'n soort stellen in te zetten om oud materieel te vervangen (wat natuurlijk niet zal gebeuren, er komen Desiro stellen, maar is maar bij wijze van spreken dat ik bedoel)? Of kan zo'n stel in België niet rijden?
Terwijl de NMBS blijft zweren bij eerder klassieke materieeloplossingen kwam begin dit in Parijs de Nouvelle Automotrice Transilien (NAT) op de sporen, een trein die in meer dan één opzicht interessant is. De NAT bestaat uit 7 of 8 korte bakken van 13,24 m op Jacobsdraaistellen, samen goed voor een lengte van 94,3 of 112,5 meter. Door de keuze voor korte bakken kon de trein breder worden dan normaal, 3,06 meter (23 cm breder dan onze M6-rijtuigen), en slaagde constructeur Bombardier erin een 2+3-zetelopstelling te combineren met de moderne comfortwensen en een voldoende breed gangpad. De lange versie biedt hierdoor 503 zitplaatsen, de korte 407. De vloerhoogte bedraagt 97 cm en is afgestemd op de perrons van 92
cm rond Parijs. Elke wagenbak heeft een brede deur van 1,95 m breed en het eerste en laatste rijtuig is bovendien uitgerust met een uitschuiftrede om de leemte tussen het perron en de trein weg te werken, zodat een rolstoelgebruiker vlot zelfstandig naar binnen kan. Ook binnen zijn er enkele interessante nieuwigheden zoals de LED-verlichting en de dynamische informatiesystemen (auditief en visueel). De aanwezige vloerverwarming en airco zorgen samen voor een aangename temperatuur. Ook de grote ramen, de frisse kleuren en de goede geluidsisolatie lieten bij onze test een aangename indruk na. De levering van de NAT loopt nog tot 2015, maar als je ze nu reeds wil testen, moet je een van de voorstadstreinen nemen vanuit Paris-Nord.
http://www.treintrambus.be/images/stori ... omfort.pdf
Deze trein is maar liefst 23 cm breder dan M6; (vind ik wel zeer veel) waardoor 2 + 3 mogelijk wordt. Je kan dus veel meer mensen vervoeren dan een gewone trein van dezelfde lengte. Ik vroeg me dus af wat de voor- en nadelen zijn van zo'n soort stellen. één voordeel is dus dat je al meer mensen kant vervoeren. Worden de treinstellen daardoor niet goedkoper en ze kosten misschien maar iets meer doordat ze iets breder zijn. Is het dan niet interessant om zo'n soort stellen in te zetten om oud materieel te vervangen (wat natuurlijk niet zal gebeuren, er komen Desiro stellen, maar is maar bij wijze van spreken dat ik bedoel)? Of kan zo'n stel in België niet rijden?