NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 01 sep 2010, 17:43
NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
De NMBS sluit in een dertigtal stations de loketten 's namiddags. In een hele reeks andere zijn de loketten één of twee uur minder open. 'Dit is geen besparingsoperatie, enkel een harmonisering van de openingsuren', zegt NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts. De verandering van de openingsuren is al enkele maanden in alle discretie bezig, maar vanaf vandaag 1 september zou ze helemaal voltooid moeten zijn, zegt Goovaerts. Stations met loketten kennen nu maar drie soorten openingsuren meer, afhankelijk van de verkoop. Lijsten met welk station wanneer open is, wil de NMBS niet geven. De reizigers kunnen wel station per station op de website van de NMBS de uren vinden.
In een dertigtal kleinere stations, zoals Landegem (Nevele) blijven de loketten 's namiddags dicht. Op weekdagen zijn ze open van kwart voor zes 's ochtends tot één uur 's middags, in de weekends van zeven uur tot kwart na twee. De loketten in middelgrote stations zijn op weekdagen van kwart voor zes tot acht uur 's avonds open, en in de weekends van zes tot half negen. In de hele grote stations (bv. Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal, Gent Sint-Pieters) zijn de loketten alle dagen open van kwart voor zes tot tien uur 's avonds.
Vroeger bestond een wirwar aan openingsuren, vaak gegroeid uit lokale situaties. In sommige stations gingen de loketten al om kwart voor vijf 's ochtends open, in andere bleven ze open tot kwart na acht, of tot negen uur. Vanaf vandaag zou dat overal gelijk moeten zijn. 'Nog in een dertigtal stations zijn er afwijkingen van de algemene regels.'
Jos Digneffe van ACOD-spoor noemt de hele operatie een sluipende sanering, die bovendien nooit met de vakbonden doorgepraat is. 'Ze doen dat beetje per beetje. Als in een bepaald station iemand met pensioen gaat, vervangen ze die niet, maar verminderen ze de openingsuren van de loketten. Door dat zo sluipend te doen, vermijden ze dat er grote algemene protestacties komen. Maar de onvrede bij het personeel over die voortdurende besparingen zwelt aan. Vroeg of laat moet de bom toch barsten.'
NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts ontkent dat van besparingen sprake is. 'Het is écht puur een harmonisering. Hij heeft toch geen zin om 's namiddags of 's avonds laat een loket open te houden waar nauwelijks iemand iets komt kopen. Wij zetten die mensen daarna gewoon elders in. Dat heeft niets te maken met personeel uitsparen. Het belangrijkste voor ons is ook dat de mensen nu tenminste gaan weten wanneer de loketten open zijn, in plaats van al die verschillende regelingen zoals vroeger.'
Automaten
Dat de NMBS tegelijk het aantal ticketautomaten in de stations fors opdrijft, heeft volgens Goovaerts eveneens niets te maken met de vermindering van de openingsuren van de loketten. 'In sommige stations is het nu op piekmomenten lang aanschuiven om een ticket te kopen. Met de automaten verminderen we die druk.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =G6B2UOFKM
De NMBS sluit in een dertigtal stations de loketten 's namiddags. In een hele reeks andere zijn de loketten één of twee uur minder open. 'Dit is geen besparingsoperatie, enkel een harmonisering van de openingsuren', zegt NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts. De verandering van de openingsuren is al enkele maanden in alle discretie bezig, maar vanaf vandaag 1 september zou ze helemaal voltooid moeten zijn, zegt Goovaerts. Stations met loketten kennen nu maar drie soorten openingsuren meer, afhankelijk van de verkoop. Lijsten met welk station wanneer open is, wil de NMBS niet geven. De reizigers kunnen wel station per station op de website van de NMBS de uren vinden.
In een dertigtal kleinere stations, zoals Landegem (Nevele) blijven de loketten 's namiddags dicht. Op weekdagen zijn ze open van kwart voor zes 's ochtends tot één uur 's middags, in de weekends van zeven uur tot kwart na twee. De loketten in middelgrote stations zijn op weekdagen van kwart voor zes tot acht uur 's avonds open, en in de weekends van zes tot half negen. In de hele grote stations (bv. Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal, Gent Sint-Pieters) zijn de loketten alle dagen open van kwart voor zes tot tien uur 's avonds.
Vroeger bestond een wirwar aan openingsuren, vaak gegroeid uit lokale situaties. In sommige stations gingen de loketten al om kwart voor vijf 's ochtends open, in andere bleven ze open tot kwart na acht, of tot negen uur. Vanaf vandaag zou dat overal gelijk moeten zijn. 'Nog in een dertigtal stations zijn er afwijkingen van de algemene regels.'
Jos Digneffe van ACOD-spoor noemt de hele operatie een sluipende sanering, die bovendien nooit met de vakbonden doorgepraat is. 'Ze doen dat beetje per beetje. Als in een bepaald station iemand met pensioen gaat, vervangen ze die niet, maar verminderen ze de openingsuren van de loketten. Door dat zo sluipend te doen, vermijden ze dat er grote algemene protestacties komen. Maar de onvrede bij het personeel over die voortdurende besparingen zwelt aan. Vroeg of laat moet de bom toch barsten.'
NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts ontkent dat van besparingen sprake is. 'Het is écht puur een harmonisering. Hij heeft toch geen zin om 's namiddags of 's avonds laat een loket open te houden waar nauwelijks iemand iets komt kopen. Wij zetten die mensen daarna gewoon elders in. Dat heeft niets te maken met personeel uitsparen. Het belangrijkste voor ons is ook dat de mensen nu tenminste gaan weten wanneer de loketten open zijn, in plaats van al die verschillende regelingen zoals vroeger.'
Automaten
Dat de NMBS tegelijk het aantal ticketautomaten in de stations fors opdrijft, heeft volgens Goovaerts eveneens niets te maken met de vermindering van de openingsuren van de loketten. 'In sommige stations is het nu op piekmomenten lang aanschuiven om een ticket te kopen. Met de automaten verminderen we die druk.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =G6B2UOFKM