Pagina 1 van 3
TOP 300 Stations België
Geplaatst: 02 sep 2010, 16:09
door Steven
bij het googlen naar een bepaald onderwerp kwam ik eerder toevallig het volgende tegen.
http://reflex.raadvst-consetat.be/refle ... 92787e.pdf
Een deel uit het Belgische staatdsblad met de top 300 van de stations, wel geen al te recente versie maar ik denk niet dat je tussen toen en nu veel megaverschillen zal vaststellen.
Opgelet ik heb vastgesteld dat een paar plaatsen in de top 300 ontbreken, waarom en hoe dit komt weet ik ook niet.
De lijst is gemaakt op basis van het aantal opstappende reizigers per week, het zijn dus de weektotalen die de plaats bepalen.
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 02 sep 2010, 19:33
door dentheo
Zijn resultaten van 2003.... zouden die weektotalen toen een trucje geweest zijn om de kuststations naar boven te promoveren ? (Ha. en VDL. ? )
Waar blijven 2008 en 2009 ??
Ik ben nieuwsgierig om te zien hoe Antwerpen evolueert, hoe lang heeft men daar niet gebopuwd ? jaar of tien ?
Per dag zullen er zo toch een 10000-12000 van Berchem naar Antwerpen verhuist zijn neem ik aan.
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 02 sep 2010, 19:48
door Steven
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 02 sep 2010, 19:51
door FLV-FGSP
dentheo schreef:Waar blijven 2008 en 2009 ??
Ik ben nieuwsgierig om te zien hoe Antwerpen evolueert, hoe lang heeft men daar niet gebopuwd ? jaar of tien ?
Per dag zullen er zo toch een 10000-12000 van Berchem naar Antwerpen verhuist zijn neem ik aan.
In 2008 zijn er geen tellingen geweest. Die van 2009 wenst de NMBS niet te publiceren.
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 02 sep 2010, 20:02
door Duikbril AM86
Die telling zijn staatsgeheim, de NMBS mag alleen ons belastingsgeld gebruiken voor de rest moet men geen uitleg geven.
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 02 sep 2010, 20:40
door Dietrich
Van 2007 zouden er ook ergens moeten zijn. Wikipedia gebruikt deze namelijk, en ze zijn te raadplegen in één of andere bibliotheek (
http://www.platformeconomie.be/Publicat ... anced.aspx).
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 03 sep 2010, 08:02
door stefanic
Duikbril AM86 schreef:Die telling zijn staatsgeheim, de NMBS mag alleen ons belastingsgeld gebruiken voor de rest moet men geen uitleg geven.
Dit is bij mijn weten de gedachtenang achter die geheimdoenerij:
Je moet er rekening mee houden dat het niet meer zo lang duurt voor andere operatoren een stuk van de binnenlandse koek mee mogen gaan opeten. En ik ken niet veel bedrijven (zelfs GEEN) die dergelijke diepgaande details over hun verkoop vrijgeven. De concurrentie leest mee.
Weet jij hoeveel reizigers op en afstappen op eender welke tramlijn? Algemene cijfers zijn geen probleem, en die vind je dan ook in het jaarverslag ed.
Als iemand gedetaileerde cijfers wil hebben moeten ze maar gaan tellen.
Wij gebruiken de tellingscijfers intern (en geloof me zelfs binnen NMBS worden die cijfers niet zomaar aan iedereen gegeven) om het treinaanbod aan te passen aan de noden. En als NMBS specifieke vragen krijgt van andere instanties (bv. ivm mobiliteitsstudies etc) denk ik niet dat die cijfers niet zullen gegeven worden, weliswaar met voorwaarden.
Die gedetaileerde tellingsgegevens zijn dus geen staatsgeheim, maar wel bedrijfsgeheim.
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 03 sep 2010, 09:29
door Hogersluys
^^Ik vind het onzin. Overal in Europa kan je dergelijke cijfers vinden. Onder andere in het geprivatiseerde Groot-Brittanië. Daar wordt de telling wel door de spoorbeheerder gedaan (dat zou bij ons dus Infrabel zijn) en niet door de exploitant. Dit zijn gewoon cijfers van publiek nut vergelijkbaar met de bevolkingstellingen. De NMBS zou verplicht moeten zijn de cijfers vrij te geven. Dit valt gewoon onder de wet op de openbaarheid van het bestuur.
Betekent dit dat er dus nooit meer een telling zal vrijgegeven worden?

Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 03 sep 2010, 09:35
door dentheo
stefanic schreef:
Die gedetailleerde tellingsgegevens zijn dus geen staatsgeheim, maar wel bedrijfsgeheim.
Ik vind dat de politiek ervoor moet zorgen dat die getallen boven tafel blijven, dit zolang de NMBS per jaar 3 miljard opsoupeert.
Al was het maar om andere bedrijven die ervan dromen in de markt in te stappen te helpen.
De politiek heeft gekozen voor de liberalisering, dan moeten ze consequent zijn en innovatie bevorderen.
Je moet geen mensen aanzetten om initiatief te nemen, om ze dan te laten "killen" door gesubsidieerde ambtenaren.
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 03 sep 2010, 09:36
door Hogersluys
dentheo schreef:
De politiek heeft gekozen voor de liberalisering, dan moeten ze consequent zijn en innovatie bevorderen.
Waar haal je dat vandaan? Volgens mij is de politiek er zoveel mogelijk op gericht de NMBS in het zadel te houden. Het is Europa die druk voert om het spoor te liberaliseren. Zij hebben er hun eigen redenen voor. Niet omdat dat beter zou werken, maar wel om de macht van de lidstaten en de nationale spoorwegmaatschappijen in te perken.
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 03 sep 2010, 10:09
door pietje
Hogersluys schreef:dentheo schreef:
De politiek heeft gekozen voor de liberalisering, dan moeten ze consequent zijn en innovatie bevorderen.
Waar haal je dat vandaan? Volgens mij is de politiek er zoveel mogelijk op gericht de NMBS in het zadel te houden. Het is Europa die druk voert om het spoor te liberaliseren. Zij hebben er hun eigen redenen voor. Niet omdat dat beter zou werken, maar wel om de macht van de lidstaten en de nationale spoorwegmaatschappijen in te perken.
En dat is nu het "Europese fabeltje"
Alle beslissingen die onze politici hier niet durven nemen omdat ze te laf zijn, keuren ze gewoon unaniem mee goed op de Europese top, en daarna komen ze hier uitleggen dat het moet van Europa.
Zo gaat dat met de meeste onpopulaire maatregelen en ze doen dat zo in alle EU landen.
Daarna staan ze versteld dat bij een referendum in NL en FR er neen wordt gestemd.
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 03 sep 2010, 10:17
door dentheo
Hogersluys schreef:dentheo schreef:
De politiek heeft gekozen voor de liberalisering, dan moeten ze consequent zijn en innovatie bevorderen.
Waar haal je dat vandaan? Volgens mij is de politiek er zoveel mogelijk op gericht de NMBS in het zadel te houden. Het is Europa die druk voert om het spoor te liberaliseren.
Onzin, Europa is ook de politiek... wie zou dat anders zijn ?
De politiekers weten al lang dat zij geen efficiënt apparaat kunnen "uitbouwen".
Daarom is het zo ergerlijk dat zij "parastatalen"met subsidie, de echte ondernemers laten saboteren.
Maar ondertussen wel congressen organiseren om starters aan te moedigen en innovatie te bevorderen....
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 03 sep 2010, 14:05
door Hogersluys
^^Dat is de mening van de neoliberalen. Je stelt 'de politiek' teveel als een eenheid voor. De socialisten zijn logischerwijs minder gezapig op een een liberalisering en de vrijmaking van het binnenlands net.
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 03 sep 2010, 15:08
door pietje
Hogersluys schreef:^^Dat is de mening van de neoliberalen. Je stelt 'de politiek' teveel als een eenheid voor. De socialisten zijn logischerwijs minder gezapig op een een liberalisering.
alles wat niet goedgekeurd wordt door de rode vakbond is in jouw ogen blijkbaar neoliberaal
Zoals ik hierboven gesteld heb is de vrijmaking van de markt mee goedgekeurd door de Belgische regering.
Hierin heeft de PS de laatste 20 jaar toch ononderbroken gezeteld, dus zij hebben het effectief mee goedgekeurd.
Maar om de rode vakbond niet voor het hoofd te stoten zeggen ze met een uitgestreken gezicht dat het van Europa moest
Dus dit beweer ik nog steeds stellig: Belgische regering, PS inclusief heeft de vrijmaking van de spoormarkt mee goedgekeurd, alleen laten ze binnenlands een ander geluid horen.
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 03 sep 2010, 15:11
door Hogersluys
De invloed van België in Europa is zeer beperkt. Wat jij nu zegt is de 'ik-pas-in-pyjama,-de-pyjama-past-ik-koffer-dus-ik-pas in-kofferredenering: België is lid van de Europese Unie, de EU heeft de vrijmaking van het buitenlands vervoer goedgekeurd DUS heeft de Belgische regering de vrijmaking van de buitenlandse spoorwegnet goedgekeurd.
Dit ging dan nog enkel over het vrijmaken van de buitenlandse markt. Over de binnenlandse markt is nog niets beslist laat staan dat de PS of sp.a het goedkeurden.
Maar om nu op ons onderwerp terug te komen. Het is volkomen belachelijk dat de NMBS deze publieke cijfers niet vrijgeeft. De vrijmaking van de binnenlandse markt is nog toekomstmuziek en tegen dan zijn de cijfers van 2009 al lang verouderd. Of de mogelijks toekomstige concurrenten iets met de telgegevens zijn is ook nog maar de vraag. Als iemand werkelijk een lijn van de NMBS wil overnemen zal deze wel eerst zelf een serieus onderzoek doen. Het zal zich niet baseren op een paar summiere instapcijfertjes van de NMBS (we weten allemaal hoe de cijfers tot stand komen en we weten allemaal dat het een zeer twijfelachtige methode is). Daar komt nog bij dat de cijfers gewoon te koop zijn: wie 70 euro kan neertellen krijgt de telgegevens. Als het werkelijk is om de eventueel toekomstige concurrenten een hak te zetten is dat wel zowat het domste dat je kan doen want 70 euro is voor bv Veolia echt een peulschil.
Neen: ik zie in dit het zoveelste bewijs dat de directie van de NMBS steeds wereldvreemder wordt: na het verbod op het dieplinken naar de NMBS-site nu het angstvallig verborgen houden van onschuldige telgegevens.