Pagina 1 van 1
Rapport van het Rekenhof over spoorwegveiligheid
Geplaatst: 13 sep 2010, 18:21
door Adler
Naar aanleiding van de ramp in Buizingen heeft het Rekenhof een rapport gemaakt over de spoorwegveiligheid.
Dit
rapport telt 120 pagina's.
Re: Rapport van het Rekenhof over spoorwegveiligheid
Geplaatst: 14 sep 2010, 10:06
door Adler
In het eerste hoofdstuk stelt het Rekenhof zich ondermeer serieuze vragen over de onafhankelijkheid van de verschillende diensten van de FOD Mobiliteit, zoals de DVIS (Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen) en het onderzoeksorgaan voor spoorwegongevallen.
Op 31 maart 2010 waren 21 van de 26 personen van de DVIS, waaronder het hoofd van de DVIS, gedetacheerd door de NMBS-groep !
De voorzitster van het directiecomité van de FOD heeft zelfs verlof zonder wedde genomen bij de NMBS Holding.
Nu is het juist de DVIS die op het terrein controles, inspecties en audits moet uitvoeren.
In feite wordt de NMBS dus gecontroleerd door personeel dat gedetacheerd is door de NMBS.
De Europese Commissie heeft België al verschillende keren in gebreke gesteld omwille van dit gebrek aan onafhankelijkheid, zonder enig resultaat.
Re: Rapport van het Rekenhof over spoorwegveiligheid
Geplaatst: 14 sep 2010, 21:18
door rvdborgt
Adler schreef:In het eerste hoofdstuk stelt het Rekenhof zich ondermeer serieuze vragen over de onafhankelijkheid van de verschillende diensten van de FOD Mobiliteit, zoals de DVIS (Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen) en het onderzoeksorgaan voor spoorwegongevallen.
Op 31 maart 2010 waren 21 van de 26 personen van de DVIS, waaronder het hoofd van de DVIS, gedetacheerd door de NMBS-groep !
De voorzitster van het directiecomité van de FOD heeft zelfs verlof zonder wedde genomen bij de NMBS Holding.
Nu is het juist de DVIS die op het terrein controles, inspecties en audits moet uitvoeren.
In feite wordt de NMBS dus gecontroleerd door personeel dat gedetacheerd is door de NMBS.
De Europese Commissie heeft België al verschillende keren in gebreke gesteld omwille van dit gebrek aan onafhankelijkheid, zonder enig resultaat.
Wel, ik heb begrepen dat inmiddels bepaalde afhankelijkheden verdwenen zijn of zullen verdwijnen. Anders zou België wel bij de groep landen hebben gezeten waarmee de EC naar het Europese hof van justitie gaat.
Groetjes,
Rian
Re: Rapport van het Rekenhof over spoorwegveiligheid
Geplaatst: 18 sep 2010, 07:25
door Adler
Omdat er zo onthutsende zaken staan in dit rapport, zal de Conferentie van Voorzitters van de Kamer volgende week waarschijnlijk beslissen om de Kamercommissie Infrastructuur vervroegd bijeen te roepen voor een hoorzitting met het Rekenhof over dit rapport.
Verschillende politieke partijen hebben gisteren ook gemeld dat zij een snelle heropstart willen van de Bijzondere kamercommissie Spoorwegveiligheid die door de ontbinding van de Kamer was opgeheven na 2 maanden werkzaamheden.
Re: Rapport van het Rekenhof over spoorwegveiligheid
Geplaatst: 18 sep 2010, 10:48
door Jani
En ondertussen blijft het wachten op het rapport met de oorzaak van de ramp (dit ging er nochtans "tegen de zomer" zijn

)
Re: Rapport van het Rekenhof over spoorwegveiligheid
Geplaatst: 08 nov 2010, 18:11
door Adler
De 3 musketiers mochten zich vandaag komen verdedigen in de Bijzondere Kamercommissie in verband met het vernietigend rapport van het Rekenhof.
Ze ontkenden natuurlijk alles, wie had iets anders verwacht ?
Tout va très bien madame la marquise.
Re: Rapport van het Rekenhof over spoorwegveiligheid
Geplaatst: 27 jan 2011, 21:47
door rvdborgt
De Europese Commissie zet inmiddels de volgende stap in de inbreukprocedure, omdat DVIS en het onderzoeksorgaan voor spoorwegongevallen niet onafhankelijk van de NMBS zijn. Veel personeel is bv. gedetacheerd NMBS-personeel.
EC schreef:Spoorwegveiligheid: België moet onafhankelijkheid veiligheidsinstanties waarborgen
De Europese Commissie eist dat België de Europese spoorwegregelgeving correct ten uitvoer legt en maatregelen neemt om ervoor te zorgen dat de veiligheidsinstantie en het onderzoeksorgaan voor ongevallen volledig onafhankelijk worden van de spoorwegondernemingen. Op grond van de spoorwegveiligheidsrichtlijn moeten de veiligheidsinstanties volledig onafhankelijk zijn zodat zij op objectieve en onpartijdige wijze kunnen optreden om de veiligheid van spoorwegpassagiers en –personeel zo goed mogelijk te beschermen. De Commissie heeft België in het kader van de Europese inbreukprocedures een ”met redenen omkleed advies” gestuurd. De Belgische autoriteiten beschikken nu over een termijn van twee maanden om de Commissie in kennis te stellen van de nodige maatregelen om dit aspect van de spoorwegveiligheidsrichtlijn correct ten uitvoer te leggen. Indien de Commissie binnen die tijd geen antwoord ontvangt, kan zij de zaak aanhangig maken bij het Hof van Justitie van de EU.
De Europese regelgeving
Doel van de Spoorwegveiligheidsrichtlijn (2004/49/EC) is de veiligheid van het spoorvervoer te verzekeren door te waarborgen dat de veiligheidsprocedures en ‑maatregelen transparant, evenredig en niet-discriminerend zijn. Daartoe dienen de lidstaten een onafhankelijke veiligheidsinstantie en een onderzoeksorgaan voor spoorwegongevallen op te richten. De veiligheidsinstantie verleent veiligheidscertificaten aan spoorwegondernemingen en veiligheidsvergunningen aan infrastructuurbeheerders en zij ziet toe op hun veiligheidsbeheersystemen. Het onderzoeksorgaan onderzoekt ernstige ongevallen en incidenten, trekt daar lering uit en formuleert ten behoeve van de nationale veiligheidsinstantie aanbevelingen om de veiligheid te verbeteren.
Waarom neemt de Commissie maatregelen?
De werknemers van de Belgische veiligheidsinstantie zijn gedetacheerd door de NMBS-Groep en kunnen op elk moment naar de nationale spoorwegmaatschappij (NMBS) terugkeren. Ook de leden van de raad van bestuur van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit beschikken over die mogelijkheid. De Commissie is van oordeel dat deze situatie de onafhankelijkheid van de veiligheidsinstantie en het onderzoeksorgaan belemmert en strijdig is met de Belgische verplichtingen op grond van de spoorwegveiligheidsrichtlijn.
De praktische gevolgen van een ontoereikende tenuitvoerlegging
Omdat België de onafhankelijkheid van de veiligheidsinstantie onvoldoende waarborgt, kunnen belangenconflicten rijzen tussen deze toezichthoudende instanties en de ondernemingen waarop zij toezicht uitoefenen. Dit is niet alleen strijdig met het non-discriminatiebeginsel, maar kan ook de doelmatigheid van het veiligheidstoezicht en van de onderzoeken van ongevallen in het gedrang brengen, waardoor uiteindelijk de veiligheid van spoorwegpassagiers en –personeel in gevaar zou kunnen komen.
Voor nadere informatie over de inbreukprocedures van de EU, zie MEMO/11/45.
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAct ... anguage=en
Groetjes,
Rian
Re: Rapport van het Rekenhof over spoorwegveiligheid
Geplaatst: 27 jan 2011, 22:45
door dentheo
Stap voor stap...komen we verder...