Publieksdagen InnoTrans 2010

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
AlexNL
Berichten: 2294
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Publieksdagen InnoTrans 2010

Bericht door AlexNL »

Zoals sommigen van jullie misschien al wisten ben ik naar InnoTrans in Berlijn geweest. Ik ben alleen naar de tentoonstelling buiten geweest (tijdens de publieksdagen op zaterdag) en niet naar de rest van de beurs.

Hier volgt een selectie van wat ik allemaal heb gezien tijdens mijn bezoek:
Afbeelding
25 september 2010 De vlaggen wapperen bij het naderen van de Messe Berlin. Geen stralende zon vandaag, maar ook geen neerslag... mooi weertje dus.

Afbeelding
25 september 2010 Siemens heeft een kopbak van de Velaro-reeks tentoongesteld. In de achtergrond een van de nieuwe Vectron-locs.

Afbeelding
25 september 2010 Ook AnsaldoBreda is van de partij, met een nieuwe driverless metrotrein voor de metro van Rome.

Afbeelding
25 september 2010 De Vectron is een nieuwe locreeks van Siemens, en moet Siemens een betere concurrentiepositie geven ten opzichte van Bombardier's Traxx-platform en het Prima II-platform van Alstom. Vectron is een paar maanden terug geïntroduceerd en maakte hier zijn debuut. Een kleine verrassing was de aanwezigheid van een diesel-versie, dit was bij de introductie in juni nog niet bekend.

Afbeelding
25 september 2010 Het Franse Alstom-conglomoraat was ook aanwezig met verschillende treinen en locs.

Afbeelding
25 september 2010 Zo was de Prima II-locomotief aanwezig, voorzien van een redelijk bescheiden beschildering. De eerste klant voor de Prima II is het Marokkaanse ONCF.

Afbeelding
25 september 2010 Het Nederlandse Eurailscout was ook van de partij met hun wisselinspectievoertuig.

Afbeelding
25 september 2010 Het Oostenrijkse Linsinger had een onderhoudsvoertuig gestuurd. Er is zelfs een mogelijkheid om een proefrit te maken "op uw eigen spoorwegnetwerk".

Afbeelding
25 september 2010 Een loc van Vossloh voor de goederendivisie van Eurotunnel: Europorte.

Afbeelding
25 september 2010 Eén van de paradepaardjes van zowel Siemens als Deutsche Bahn is de ICE-hogesnelheidstrein. De Velaro D is de vierde generatie ICE-trein en wijkt op slechts een klein aantal punten af van zijn voorganger, de ICE-3.

Afbeelding
25 september 2010 Het "Verkehrsrot" knalt van de deur af.

Afbeelding
25 september 2010 Niet alleen gloednieuw materieel is van de partij. Stoomloc "Emma" komt soms ook nog even op bezoek, om een paar minuten later weer weg te rijden.

Afbeelding
25 september 2010 Een Desiro ML voor de NMBS.

Afbeelding
25 september 2010 Ook de SNCF is van de partij, met locomotieven, rijtuigen en een TER-treinstel.

Afbeelding
25 september 2010 Een intercity-FLIRT van Stadler voor de Noorse spoorwegen.

Afbeelding
25 september 2010 Een nieuwe trein van een Oost-Europese spoorwegmaatschappij. Het opvallende aan deze trein is de verhoging in het midden, hier bevinden zich de draaistellen. Het treinstel is verder geheel lagevloers.

Afbeelding
25 september 2010 Ik achter het 'stuur' van een nieuwe trein.

Afbeelding
25 september 2010 De Zwitserse spoorwegen waren eveneens van de partij. Dit is de zijkant van hun nieuwe hogesnelheids kantelbaktrein: de Pendolino van Alstom.

Afbeelding
25 september 2010 Eersteklas rijtuig van de "New Pendolino" zoals Alstom hem noemt. Displays, leeslampjes, stopcontact bij iedere stoel, een toegankelijk toilet en een restauratierijtuig zijn allemaal voorzien bij deze trein.

Afbeelding
25 september 2010 Vooraanzicht van de nieuwe Pendolino.

Afbeelding
25 september 2010 Dit is het nieuwe metromaterieel voor de Londense metro. Het is gebouwd door Bombardier, en het is het eerste metromaterieel dat airco heeft. Hoewel het suf klinkt, is airco tot nu toe nog nooit mogelijk geweest in de Londense metro vanwege de extra benodigde ruimte die een airco-installatie met zich meebrengt, ruimte die in de krappe Londense tunnels niet beschikbaar is. Deze nieuwe stellen gaan zeker in de warme zomermaanden veel reizigers blij maken.

Afbeelding
25 september 2010 Bombardier Traxx-locomotief 186.105 van leasemaatschappij Railpool. Deze Traxx is een broertje van de reeks Traxx-locs die dienst doen op de HSL en de Beneluxtrein.

Afbeelding
25 september 2010 Bombardier laat geen kans onbenut om de veelzijdigheid van hun Traxx-platform te promoten. Eénspanningsversies, meerspanningsversies, en zelfs dieselelektrisch. De Traxx kan het allemaal.

Afbeelding
25 september 2010 Kinderen racen met elkaar op... miniatuur-ICE's.

Afbeelding
25 september 2010 Het paradepaardje van Bombardier: de Zefiro380. Hoewel dit slechts een mock-up is, gaat het materieel er zo uitzien. De eerste afnemer worden de Chinese spoorwegen voor hun snel uitbreidende hogesnelheidsnetwerk. .

Afbeelding
25 september 2010 Nog een stoomlocomotief.

Ik heb nog meer foto's gemaakt tijdens mijn bezoek aan InnoTrans, die staan op mijn Flickr-account.
Jérôme
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 sep 2008, 11:01
Contacteer:

Re: Publieksdagen InnoTrans 2010

Bericht door Jérôme »

Hallo Alex,

weet je waarom SNCF/ex CIWL 4148 tentoongesteld was?
Meer weten over museummaterieel?
https://materielhistorique.fr.gd
Accelerat
Berichten: 2778
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Publieksdagen InnoTrans 2010

Bericht door Accelerat »

Leuke fotoreportage zo! :wink:
Maar... maar... Wat is die Velaro-D AARTSLELIJK! :shock:
Dietrich

Re: Publieksdagen InnoTrans 2010

Bericht door Dietrich »

Over dat van de Londense metro... ik geloof dat airco nog altijd lastig is bij die geboorde tunnels. De bovenstaande nieuwe motorstellen zijn niet voor de "tube" maar voor de brede (uitgegraven veronderstel ik) tunnels zoals in Brussel, en daar is veel meer plaats voor airco en ventilatie.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Publieksdagen InnoTrans 2010

Bericht door TrainzDr3ver »

sncf-sncb schreef:Leuke fotoreportage zo! :wink:
Maar... maar... Wat is die Velaro-D AARTSLELIJK! :shock:

Ik vind hem eigenlijk wel mooi, vind hem beetje agressief lijken van op de begane grond bekeken :D
Die Zefiro 380 is ook wel mooi spul :D
Plaats reactie