Pagina 1 van 1
samenstelling trein antwerpen - noorderkempen
Geplaatst: 18 okt 2010, 12:05
door lion51
Als gepensioneerde nmbsbediende blijf ik steeds gepassioneerde spoorfan zowel technisch als fotografie
Ik heb vraag gelet op feit dat ik zelfde vraag aan jonge machinist via berichtje op zijn facebook had gestuurd en tot op heden blijft hem mij het antwoord schuldig
Op een dag had ik geluk in antwerpen centraal te zijn en daar de samenstelling van de trein antwerpen naar noorderkempen te zien staan op perron 24
Mijn vraag is nu de volgende : waarom volgende samenstelling => koprijtuig - wagon - locomoties (was type 13**) - wagon - koprijtuig
Ter verduideling waarom hangt locomotief in midden van de samenstelling? Wagons waren dubbeldekkers
Re: samenstelling trein antwerpen - noorderkempen
Geplaatst: 18 okt 2010, 12:16
door Kevin1144
De loc T13 moet gebruikt worden om op de 25Kv te kunnen rijden maar deze heeft geen ETCS dus hangen ze hem in het midden van de trein. De trein wordt dus gereden vanuit de stuurrijtuigen M6 omdat deze over ETCS beschikken.
In het begin was de samenstelling anders: Stuurrijtuig - loc T13 - Rijtuig - Rijtuig - Stuurrijtuig
Men heeft de samenstelling moeten veranderen omdat er dikwijls problemen optraden met de spanningsomvormer van de stuurrijtuigen. Door langs elke kant achter het stuurrijtuig een gewoon rijtuig te hangen, hebben ze dit probleem kunnen oplossen omdat er in geval van een probleem met de omvormer, spanning kan genomen worden van het aangrenzende rijtuig.
Dus de normale samenstelling is nu:
Stuurrijtuig (ETCS) - rijtuig - T13 (25kV/3kV) - rijtuig - Stuurrijtuig (ETCS)
De nrs van de aangepaste stuurrijtuigen ETCS zijn:
65038 - 65039 - 65040 - 65041
De 2 andere rijtuigen zijn een 1ste klasse rijtuig en een multifunctioneel rijtuig met pakwagen, rolstoeltoegang ,...
Re: samenstelling trein antwerpen - noorderkempen
Geplaatst: 18 okt 2010, 12:18
door lion51
Tnx Kevin
Re: samenstelling trein antwerpen - noorderkempen
Geplaatst: 18 okt 2010, 12:19
door groentje
De uitleg zal hier wel ergens op het forum al staan, hoor.
Logische aanvulling op de post van Kevin: de M6-stuurrijtuigen zijn momenteel de enige treinen (op Thalys en ICE na) die zijn uitgerust met (de juiste versie) van ETCS.
Re: samenstelling trein antwerpen - noorderkempen
Geplaatst: 18 okt 2010, 12:27
door Kevin1144
groentje schreef:De uitleg zal hier wel ergens op het forum al staan, hoor.
Logische aanvulling op de post van Kevin: de M6-stuurrijtuigen zijn momenteel de enige treinen (op Thalys en ICE na) die zijn uitgerust met (de juiste versie) van ETCS.
Wel enkel de 4 stuurrijtuigen van de NDK trein.
De andere stuurrijtuigen M6 hebben een andere ETCS-software (kunnen enkel in Unfitted en Shunting mode rijden en niet ETCS L1)
Er zijn nu ook al stuurrijtuigen die TBL1+ hebben maar deze kunnen nog geen ETCS L1 rijden.
Re: samenstelling trein antwerpen - noorderkempen
Geplaatst: 18 okt 2010, 12:55
door dentheo
Kevin1144 schreef:
Wel enkel de 4 stuurrijtuigen van de NDK trein.
De andere stuurrijtuigen M6 hebben een andere ETCS-software (kunnen enkel in Unfitted en Shunting mode rijden en niet ETCS L1)
Er zijn nu ook al stuurrijtuigen die TBL1+ hebben maar deze kunnen nog geen ETCS L1 rijden.
Prachtig toch ? Zo ne nest ????
Re: samenstelling trein antwerpen - noorderkempen
Geplaatst: 18 okt 2010, 13:15
door lion51
Amaai ik dacht dat vroeger ingewikkeld kon zijn bij NMBS maar blijkbaar nog erger tegenwoordig
Tnx voor de antwoorden
Voor mij is dit eerste dag op dit forum maar zal er nu wel meer opzitten en alle rubrieken eens gaan lezen
Re: samenstelling trein antwerpen - noorderkempen
Geplaatst: 18 okt 2010, 23:01
door groentje
Klopt als een bus. Of trein, zo je wil. En wees welkom, lion51.