Pagina 1 van 1

Kans op zwaar treinongeval blijft aanwezig.

Geplaatst: 20 okt 2010, 10:44
door Satyricon
De experts, die sinds de treinramp in Buizingen de veiligheid van het spoornet onderzoeken, zijn in hun rapport snoeihard voor de NMBS-top en de politieke verantwoordelijken. "We vrezen dat de kans op zware treinongevallen aanwezig blijft", citeren de Corelio-kranten de deskundigen. Het expertenrapport wordt deze voormiddag in de bijzondere Kamercommissie voorgesteld.
De politiek weet perfect hoeveel veiligheid op het spoorwegennet kost, maar trok er decennialang niet genoeg geld voor uit. De top van de NMBS was te weinig bezig met veiligheid en houdt koppig vast aan foute keuzes uit het verleden. En de inhaaloperatie met het remsysteem TBL1+, die sinds de treinramp van Buizingen is ingezet, is maar ten dele efficiënt, aldus de Corelio-kranten.

Het rapport is zeer kritisch voor TBL1+, een van de updates van TBL dat Infrabel en de NMBS na de ramp in Buizingen koortsachtig op de sporen en treinen installeren. "We vrezen dat de kans op zware treinongevallen aanwezig blijft", zeggen de deskundigen. Bij de crash tussen twee treinen, in februari in Buizingen, lieten negentien mensen het leven.

Budget niet opgebruikt
De installatie van het remsysteem TBL1+ op de Belgische sporen en treinen gebeurt met het perspectief op het Europese veiligheidssysteem ETCS. Volgens minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) is TBL1+ op dit moment bovendien de veiligste keuze.

"ETCS is een systeem voor continue snelheidscontrole, terwijl TBL1+ de snelheid controleert in de aanloop naar de stopseinen", legt Vervottes woordvoerder uit. "Als je dus 100 bakens hebt, is het beter om in eerste instantie deze te installeren aan 100 stopseinen, in plaats van op een stuk spoorlijn."

Te weinig personeel
"In de jaren negentig en na het treinongeval in Pécrot werd gekozen voor het Europese ETCS", legt de woordvoerder van Vervotte uit. "Maar er bleken nog problemen aanwezig te zijn, waardoor nu TBL1+ wordt uitgerold. Dat systeem maakt de invoering van ETCS perfect mogelijk, er moeten bij wijze spreken 'enkel' extra bakens en nieuwe software geïnstalleerd worden." Vanaf 2012 moeten de grootste knelpunten, de treinen en de locomotieven met TBL1+ uitgerust zijn, luidt het.

Op de kritiek als zou er decennialang niet genoeg geld voor spoorveiligheid zijn uitgegeven, reageert Vervotte. "Tussen 2005 en 2012 is er telkens voldoende budget aanwezig, maar dat is of wordt niet helemaal ingevuld. Zo was er tussen 2005 en 2009 tachtig miljoen euro voorzien voor de installatie op de sporen, waarvan er maar 73 miljoen werd uitgegeven." Redenen voor de onderbesteding zijn onder meer problemen met homologatie die tot uitstel leiden en moeilijkheden om voldoende personeel te vinden. (belga/adv)

Re: Kans op zwaar treinongeval blijft aanwezig.

Geplaatst: 20 okt 2010, 23:45
door Satyricon
Deze avond Terzake gezien. Wat die expert daar heeft gezegd was toch niet positief. Het gaat hier wel over veiligheid. Politieke spelletjes kunnen toch eens achterwege worden gelaten :s?

Re: Kans op zwaar treinongeval blijft aanwezig.

Geplaatst: 21 okt 2010, 04:50
door rvdborgt
Satyricon schreef:Op de kritiek als zou er decennialang niet genoeg geld voor spoorveiligheid zijn uitgegeven, reageert Vervotte. "Tussen 2005 en 2012 is er telkens voldoende budget aanwezig, maar dat is of wordt niet helemaal ingevuld. Zo was er tussen 2005 en 2009 tachtig miljoen euro voorzien voor de installatie op de sporen, waarvan er maar 73 miljoen werd uitgegeven." Redenen voor de onderbesteding zijn onder meer problemen met homologatie die tot uitstel leiden en moeilijkheden om voldoende personeel te vinden. (belga/adv)
Vervotte zou beter eens uitleggen wat er in de 20 jaar voor 2005 is gebeurd en waarom. Ze heeft er zo het handje van om de lastige vragen te ontwijken.

Groetjes,
Rian

Re: Kans op zwaar treinongeval blijft aanwezig.

Geplaatst: 21 okt 2010, 09:00
door nighttrain
Satyricon schreef:Deze avond Terzake gezien. Wat die expert daar heeft gezegd was toch niet positief. Het gaat hier wel over veiligheid. Politieke spelletjes kunnen toch eens achterwege worden gelaten :s?
Ik denk dat U zich nog zéér zwak uitdrukt met "niet positief".
het zijn zaken die algemeen geweten waren en zijn bij spoorwegpersonneel en in het bijzonder zij die met de treintjes rijden of reden!
Nog een geluk dat we zo goed opgeleide , verstandig,gemotiveerde , ondergewaardeerde en onderbetaald NMBS treinbestuurders hebben. De balans zou veel groter en erger kunnen zijn.Maar daar zijn de erkende vakbonden en verschillende topfiguren blind voor.
Als je aan de erkende vakbonden zou voorstellen "kijk we gaan een perfekt systeem invoeren voor de verkeersveiligheid, maar dit systeem gaat 500 jobs kosten doordat er minder manueel onderhoud zou aan moeten gebeuren , wel dan nog zullen ze zeggen "dit systeem moeten we niet want het gaat banen kosten"
Er is terug gesproken geweest van Aalter ! Had dit te maken met signalisatie of het niet respecteren ervan? neen ! Met wat wel ? ACEC ? ja,veel kans toe!

Re: Kans op zwaar treinongeval blijft aanwezig.

Geplaatst: 21 okt 2010, 09:53
door Satyricon
Ik werk voor de NMBS-Groep. Ik heb geen leidinggevende bevoegdheid dus ik kan niet zeggen hoe het zit op het terrein en welke maatregelen er worden genomen om de veiligheid te verbeteren want ik weet dat niet. Mensen met een hogere rang dan mij houden zich daarmee bezig ..

Wat mij vooral stoorde was het feit dat er zelfs het communautaire aspect aan bod komt. Het gaat hier wel over de veiligheid van mensen ..

Kans op zwaar treinongeval blijft aanwezig.

Geplaatst: 22 okt 2010, 14:42
door dekooiker
De veiligheid blijft potentieel in gevaar als er mensen mee gemoeid zijn.
Treinbestuurders, seingevers, onderstationschefs kunnen eens een misser maken die levens kost.
Dàt toegeven is voor zowel de top als de betrokken partijen nogal moeilijk.

Re: Kans op zwaar treinongeval blijft aanwezig.

Geplaatst: 22 okt 2010, 16:00
door groentje
Automatisering kan een deel van het risico wegnemen, maar niet alles. Als er plots een probleem met de remmen optreedt, bijvoorbeeld, dan mag je nog zoveel veiligheidssystemen hebben ingebouwd die de trein doen remmen, een seinvoorbijrijding is dan niet altijd te vermijden. Toch zijn er nog wel investeringen die hopelijk gauw gebeuren.

Re: Kans op zwaar treinongeval blijft aanwezig.

Geplaatst: 22 okt 2010, 18:59
door tomdg
dekooiker schreef:De veiligheid blijft potentieel in gevaar als er mensen mee gemoeid zijn.
Treinbestuurders, seingevers, onderstationschefs kunnen eens een misser maken die levens kost.
Dàt toegeven is voor zowel de top als de betrokken partijen nogal moeilijk.
Computers zijn nog altijd geprogrammeerd door mensen die ook fouten kunnen maken.

Re: Kans op zwaar treinongeval blijft aanwezig.

Geplaatst: 22 okt 2010, 19:10
door Steven
inderdaad elke machine kan maar zo perfect zijn als zijn maker, zijnde de mens.