Kans op zwaar treinongeval blijft aanwezig.
Geplaatst: 20 okt 2010, 10:44
De experts, die sinds de treinramp in Buizingen de veiligheid van het spoornet onderzoeken, zijn in hun rapport snoeihard voor de NMBS-top en de politieke verantwoordelijken. "We vrezen dat de kans op zware treinongevallen aanwezig blijft", citeren de Corelio-kranten de deskundigen. Het expertenrapport wordt deze voormiddag in de bijzondere Kamercommissie voorgesteld.
De politiek weet perfect hoeveel veiligheid op het spoorwegennet kost, maar trok er decennialang niet genoeg geld voor uit. De top van de NMBS was te weinig bezig met veiligheid en houdt koppig vast aan foute keuzes uit het verleden. En de inhaaloperatie met het remsysteem TBL1+, die sinds de treinramp van Buizingen is ingezet, is maar ten dele efficiënt, aldus de Corelio-kranten.
Het rapport is zeer kritisch voor TBL1+, een van de updates van TBL dat Infrabel en de NMBS na de ramp in Buizingen koortsachtig op de sporen en treinen installeren. "We vrezen dat de kans op zware treinongevallen aanwezig blijft", zeggen de deskundigen. Bij de crash tussen twee treinen, in februari in Buizingen, lieten negentien mensen het leven.
Budget niet opgebruikt
De installatie van het remsysteem TBL1+ op de Belgische sporen en treinen gebeurt met het perspectief op het Europese veiligheidssysteem ETCS. Volgens minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) is TBL1+ op dit moment bovendien de veiligste keuze.
"ETCS is een systeem voor continue snelheidscontrole, terwijl TBL1+ de snelheid controleert in de aanloop naar de stopseinen", legt Vervottes woordvoerder uit. "Als je dus 100 bakens hebt, is het beter om in eerste instantie deze te installeren aan 100 stopseinen, in plaats van op een stuk spoorlijn."
Te weinig personeel
"In de jaren negentig en na het treinongeval in Pécrot werd gekozen voor het Europese ETCS", legt de woordvoerder van Vervotte uit. "Maar er bleken nog problemen aanwezig te zijn, waardoor nu TBL1+ wordt uitgerold. Dat systeem maakt de invoering van ETCS perfect mogelijk, er moeten bij wijze spreken 'enkel' extra bakens en nieuwe software geïnstalleerd worden." Vanaf 2012 moeten de grootste knelpunten, de treinen en de locomotieven met TBL1+ uitgerust zijn, luidt het.
Op de kritiek als zou er decennialang niet genoeg geld voor spoorveiligheid zijn uitgegeven, reageert Vervotte. "Tussen 2005 en 2012 is er telkens voldoende budget aanwezig, maar dat is of wordt niet helemaal ingevuld. Zo was er tussen 2005 en 2009 tachtig miljoen euro voorzien voor de installatie op de sporen, waarvan er maar 73 miljoen werd uitgegeven." Redenen voor de onderbesteding zijn onder meer problemen met homologatie die tot uitstel leiden en moeilijkheden om voldoende personeel te vinden. (belga/adv)
De politiek weet perfect hoeveel veiligheid op het spoorwegennet kost, maar trok er decennialang niet genoeg geld voor uit. De top van de NMBS was te weinig bezig met veiligheid en houdt koppig vast aan foute keuzes uit het verleden. En de inhaaloperatie met het remsysteem TBL1+, die sinds de treinramp van Buizingen is ingezet, is maar ten dele efficiënt, aldus de Corelio-kranten.
Het rapport is zeer kritisch voor TBL1+, een van de updates van TBL dat Infrabel en de NMBS na de ramp in Buizingen koortsachtig op de sporen en treinen installeren. "We vrezen dat de kans op zware treinongevallen aanwezig blijft", zeggen de deskundigen. Bij de crash tussen twee treinen, in februari in Buizingen, lieten negentien mensen het leven.
Budget niet opgebruikt
De installatie van het remsysteem TBL1+ op de Belgische sporen en treinen gebeurt met het perspectief op het Europese veiligheidssysteem ETCS. Volgens minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) is TBL1+ op dit moment bovendien de veiligste keuze.
"ETCS is een systeem voor continue snelheidscontrole, terwijl TBL1+ de snelheid controleert in de aanloop naar de stopseinen", legt Vervottes woordvoerder uit. "Als je dus 100 bakens hebt, is het beter om in eerste instantie deze te installeren aan 100 stopseinen, in plaats van op een stuk spoorlijn."
Te weinig personeel
"In de jaren negentig en na het treinongeval in Pécrot werd gekozen voor het Europese ETCS", legt de woordvoerder van Vervotte uit. "Maar er bleken nog problemen aanwezig te zijn, waardoor nu TBL1+ wordt uitgerold. Dat systeem maakt de invoering van ETCS perfect mogelijk, er moeten bij wijze spreken 'enkel' extra bakens en nieuwe software geïnstalleerd worden." Vanaf 2012 moeten de grootste knelpunten, de treinen en de locomotieven met TBL1+ uitgerust zijn, luidt het.
Op de kritiek als zou er decennialang niet genoeg geld voor spoorveiligheid zijn uitgegeven, reageert Vervotte. "Tussen 2005 en 2012 is er telkens voldoende budget aanwezig, maar dat is of wordt niet helemaal ingevuld. Zo was er tussen 2005 en 2009 tachtig miljoen euro voorzien voor de installatie op de sporen, waarvan er maar 73 miljoen werd uitgegeven." Redenen voor de onderbesteding zijn onder meer problemen met homologatie die tot uitstel leiden en moeilijkheden om voldoende personeel te vinden. (belga/adv)