Pagina 1 van 2
Minimale dienstverlening?
Geplaatst: 20 okt 2010, 21:44
door VeerleD
Ook een voorstander van de minimale dienstverlening?
Neem dan eens een kijkje op de volgend blog en facebookpagina.
http://rechtopopenbaarvervoer.blogspot.com/
http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 6844526985
Re: Minimale dienstverlening?
Geplaatst: 20 okt 2010, 21:53
door Robin
in Frankrijk is dit volgens de wet verplicht, helaas is het in de praktijk anders

Re: Minimale dienstverlening?
Geplaatst: 20 okt 2010, 22:07
door EC 91
Robin schreef:in Frankrijk is dit volgens de wet verplicht, helaas is het in de praktijk anders

En dit wil zeggen? Want ik ben al verschillende keren in Frankrijk geweest op stakingsdagen, vorige week nog, en mijn ervaring is dat het wel werkt. Er zijn nauwkeurige voorspellingen van welke treinen wel rijden en welke niet, en over het algemeen is er niemand die beslist het spoor of een seinhuis te blokkeren. Door zich goed te informeren, plannen en flexibel zijn kan men wel ergens geraken terwijl in Belgie zelfs als maar 1 van 5 vakbonden officieel staakt, toch bijna niets meer kan bewegen.
Re: Minimale dienstverlening?
Geplaatst: 20 okt 2010, 22:14
door Steven
Het Belgische net is dan ook veel eenvoudiger plat te leggen. Leg Brussel plat en heel België heeft problemen, in Frankrijk is het spoorwegnet compleet anders opgebouwd, veel uitgestrekter waardoor een gelijkaardige actie in Frankrijk een ander resultaat heeft.Dit terzijde natuurlijk. Ik stel vast dat ondanks de minimum dienstverlening er toch nog klachten zijn in Frankrijk ook al beweer jij dat het vlot verloopt allicht zijn ook daar de meningen verdeeld.
Re: Minimale dienstverlening?
Geplaatst: 20 okt 2010, 22:50
door groentje
Natuurlijk zijn er klachten in Frankrijk, er rijden weliswaar nog treinen, maar er zijn er ook wel heel wat afgeschaft, wat overbevolking kan opleveren in de overblijven, zijn de uren vaak niet goed afgestemd op wanneer de gebruikers een trein nodig hebben, etc. Toch wil ik ook elke dag ruilen met hun systeem, hoor.
Re: Minimale dienstverlening?
Geplaatst: 20 okt 2010, 23:53
door Steven
tja het aanbod in Frankrijk is zonder staking al een heel raar kluwen van onregelmatige diensten met vele lijnen waar maar een handvol treinen per dag rijden, wat doen ze daar dan met een staking, van 8 naar 2 treinen of zo?
Re: Minimale dienstverlening?
Geplaatst: 21 okt 2010, 00:09
door groentje
Ik vermoed dat het op veel lijnen inderdaad dat zal zijn. Je geraakt er dus thuis, in tegenstelling tot in België, waar je moet gaan liften, een taxi betalen of een hotel nemen.
Re: Minimale dienstverlening?
Geplaatst: 21 okt 2010, 00:12
door Steven
De grootste schrik voor ons landje is dat de minimum een echte minimum zal worden waardoor die paar treinen zullen uitpuilen van het volk. Dan kom je natuurlijk in de grijze zone dat TBG's een trein kunnen afschaffen wegens overbezet.
Re: Minimale dienstverlening?
Geplaatst: 21 okt 2010, 00:26
door groentje
Dat zal dan een eerste keer gebeuren, maar ik ben ervan overtuigd dat de meeste mensen sowieso een alternatief zullen zoeken en vinden. Slechts voor wie echt geen alternatief heeft, is er dan de -relatieve- zekerheid dat hij thuisgeraakt, desnoods met alternatief vervoer dat dan wel door de spoorwegen is georganiseerd.
Re: Minimale dienstverlening?
Geplaatst: 21 okt 2010, 00:31
door Steven
Wat noem je dan een alternatief een bus? het maakt niet uit ons Belgenlandje zit op gewone dagen al ver compleet vast op spoor (te volle treinen in de spits) en weg (de vele files rond Antwerpen en Brussel....). Een dag dat er staking is loopt alles in het 100, ook bij het wegverkeer, dat is deze week ook duidelijk geworden dat het verkeer amper nog iets extra kan slikken. Daar gaat een minimumdienstverlening niets aan veranderen vrees ik.
Re: Minimale dienstverlening?
Geplaatst: 21 okt 2010, 00:48
door groentje
Dat tijdens een staking er vanalles in het honderd loopt, dat zal een minimumdienst niet veranderen, daar heb je gelijk in. Maar het biedt een beperkte oplossing voor wie echt geen alternatief heeft. Misschien zal die persoon verplicht een paar uur moeten wachten/later thuis zijn, maar hij geraakt tenminste nog thuis. Je kan tenminste een beetje vooruitkijken, wat nu dus absoluut niet het geval is.
Re: Minimale dienstverlening?
Geplaatst: 21 okt 2010, 00:50
door Steven
ik vrees dat ondanks de minimum aan dienstverlening er nog veel mensen in de kou gaan blijven staan. Ik klink misschien als pessimist maar bedoel het vooral als realist. Weten hoe bepaalde mensen zich nu al gedragen als ze de trein nemen in de spits. Waar stop de minimum? laat je enkel de IC's rijden? Laat je enkel de stoptreinen rijden?
Re: Minimale dienstverlening?
Geplaatst: 21 okt 2010, 00:58
door groentje
Daarover moet een maatschappelijk debat mogelijk zijn, al ben ik dan voorstander van pakweg de stoptreinen tijdens ochtendspits en avondspits, en/of de laatste treinen. Meer mag ook, natuurlijk.
Re: Minimale dienstverlening?
Geplaatst: 21 okt 2010, 01:18
door Steven
Over dat laatste zal nog een lang debat ontstaan want ik vrees dat er daar hemelsbrede gedachten verschillen over bestaan. Kortweg de minimale dienstverlening is nog niet voor morgen in België zoveel is zeker.
Re: Minimale dienstverlening?
Geplaatst: 21 okt 2010, 13:51
door VeerleD
Het ging mij er in de eerste plaats om de discussie rond de minimale dienstverlening opnieuw te openen. Inge Vervotte schrijft het idee al op voorhand opzij zonder met de stakeholders te praten.
Een minimum aan dienstverlening moet volgens mij mogelijk zijn, op voorwaarde dat er vooraf duidelijk en op tijd over gecommuniceerd wordt. Ik vind het gewoon niet kunnen dat een staking van een enkele vakbond ervoor zorgt dat heel het treinverkeer in België platligt.