Parijs 23 juli 2010: deel 1 van 3 (intro en Gare du Nord)
Geplaatst: 27 okt 2010, 18:35
Nu het mooie weer voor een tijdje voorbij is, kunnen we eindelijk de oogst van deze zomer eens verwerken.
In dit topic met locomotieven uit Lille staat deze reactie:
Die klassieke locomotieven hebben volgens mij iets exotisch, en de verschillende kleurenvariaties spreken mij ook wel aan.
Maar in alle eerlijkheid: ik ken eigenlijk zelf niet zo veel van Franse treinen, en dus besloot ik hier iets aan te doen.
Op vrijdag 23 juli nam ik de Thalys naar Paris Nord.
De missie
Zo veel mogelijk verschillende Franse locomotieven fotograferen, met bijzondere aandacht voor:
- locomotieven in "En Voyage" kleuren. Het contract tussen de ontwerpers van dit kleurenschema en de SNCF is verlopen, dus deze kleuren staan op het punt te verdwijnen
- de zesassige diesel CC 72100
- de Prima BB 27300 in passagiersdienst (Transilien). Ondertussen de Prima al vaker gezien in Fret uitvoering, maar nog nooit in personenvervoer
Het plan
Vooraf stonden Paris Nord en Paris Est al zeker op het programma. Beide stations liggen letterlijk op wandelafstand van elkaar. Voorts nog een uitstap via metro naar één of meer andere stations.
Uiteindelijk werd het Paris Montparnasse, met een heel kleine excursie per Transilien naar Vanves-Malakoff.
Het resultaat
Een pak foto's (niet allemaal even geslaagd), waarvan hier een selectie:
Paris Gare du Nord
Aankomst en vertrekpunt van de dag.
De Gare du Nord is de poort naar het Noorden, met alle treinen van en naar Noord-Frankrijk, België, Nederland, Engeland (Eurostar) en de Parijse noordrand.
Het is aangesloten op het wisselstroomnetwerk (spanning 25 kV). Qua locomotieven zien we dan ook vooral eenspanninge wisselstroomlocs:
- BB 16000 ("Jacquemin"), gebouwd van 1958 tot 1963, en bijna verdwenen (nog minder dan 20 in gebruik)
- BB 17000 ("Danseuse"), gebouwd van 1965 tot 1968
- BB 15000 ("Nez Cassé"), gebouwd van 1971 tot 1978
Als eerste de 16039 in En Voyage kleuren (eerste doelstelling gehaald), vooraan en achteraan:
De 16029 En Voyage met een Corail trein:
De 16054 in Multiservice kleuren aan kop van een Corail:
De BB 17000 is eerder zeldzaam in Paris Nord. Hier de 17089 in IDF (Ile de France) kleuren met een sleep V2BN dubbeldekkers:
De meest voorkomende lok in Paris Nord is de BB 15000.
Dit is de 15012 in TEE kleuren:
Hier duwt de 15029 R in Multiservice kleuren een sleep V2BN. De R staat voor Reversibilité, en duidt aan dat deze lok aangepast is voor trek-duw werk:
Deze 15028 R kampt met een identiteitscrisis: vooraan 115028, aan de zijkant 215028 (?):
De 15055 in En Voyage outfit (getrokken door de 16039)
en de 15056 R, ook En Voyage:
Tenslotte nog wat dieselwerk, met de ook in België niet onbekende BB 67400.
De 67586 in Fret kleuren samen met de 67606 aan het hoofd van een Corail:
En een persoonlijke favoriet: de 67450 in En Voyage kleuren:
Delen 2 en 3 volgen.
Paul
In dit topic met locomotieven uit Lille staat deze reactie:
Nu vind ik zelf Franse locs niet mis, maar blijkbaar geldt dat dus niet voor iedereen (de gustibus et coloribus...).eagleheart schreef:mooie foto's van minder mooie locs
Die klassieke locomotieven hebben volgens mij iets exotisch, en de verschillende kleurenvariaties spreken mij ook wel aan.
Maar in alle eerlijkheid: ik ken eigenlijk zelf niet zo veel van Franse treinen, en dus besloot ik hier iets aan te doen.
Op vrijdag 23 juli nam ik de Thalys naar Paris Nord.
De missie
Zo veel mogelijk verschillende Franse locomotieven fotograferen, met bijzondere aandacht voor:
- locomotieven in "En Voyage" kleuren. Het contract tussen de ontwerpers van dit kleurenschema en de SNCF is verlopen, dus deze kleuren staan op het punt te verdwijnen
- de zesassige diesel CC 72100
- de Prima BB 27300 in passagiersdienst (Transilien). Ondertussen de Prima al vaker gezien in Fret uitvoering, maar nog nooit in personenvervoer
Het plan
Vooraf stonden Paris Nord en Paris Est al zeker op het programma. Beide stations liggen letterlijk op wandelafstand van elkaar. Voorts nog een uitstap via metro naar één of meer andere stations.
Uiteindelijk werd het Paris Montparnasse, met een heel kleine excursie per Transilien naar Vanves-Malakoff.
Het resultaat
Een pak foto's (niet allemaal even geslaagd), waarvan hier een selectie:
Paris Gare du Nord
Aankomst en vertrekpunt van de dag.
De Gare du Nord is de poort naar het Noorden, met alle treinen van en naar Noord-Frankrijk, België, Nederland, Engeland (Eurostar) en de Parijse noordrand.
Het is aangesloten op het wisselstroomnetwerk (spanning 25 kV). Qua locomotieven zien we dan ook vooral eenspanninge wisselstroomlocs:
- BB 16000 ("Jacquemin"), gebouwd van 1958 tot 1963, en bijna verdwenen (nog minder dan 20 in gebruik)
- BB 17000 ("Danseuse"), gebouwd van 1965 tot 1968
- BB 15000 ("Nez Cassé"), gebouwd van 1971 tot 1978
Als eerste de 16039 in En Voyage kleuren (eerste doelstelling gehaald), vooraan en achteraan:





Dit is de 15012 in TEE kleuren:





De 67586 in Fret kleuren samen met de 67606 aan het hoofd van een Corail:


Paul