Spoor telt zeven zwarte punten volgens rapport consultant
Geplaatst: 28 okt 2010, 20:01
De consultant Arthur D. Little heeft zeven zwakke plekken geïdentificeerd op het spoornetwerk. De NMBS krijgt ook 38 adviezen.
In een tussentijds rapport van de externe audit over de stiptheidsproblemen bij het spoor is er sprake van zeven zwarte punten op het spoornet. De auditeurs doen ook 38 aanbevelingen, zo staat vandaag in Le Soir. Het tussentijds rapport werd woensdag voorgesteld aan de raden van bestuur van spoorwegmaatschappij NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel.
De audit, uitgevoerd door het consultancykantoor Arthur D. Little, werd eind 2009 aangevraagd door de twee bedrijven. De zwarte punten zijn de lijnen 36 (Brussel-Luik), 50/53 (kust-Brugge-Gent-Brussel), 59 (Antwerpen-Gent), 94 (Moeskroen-Doornik-Brussel), 96 (Brussel-Quévy), 124 (Brussel-Charleroi) en de zogenoemde dorsale wallonne. Die punten vertegenwoordigen 41 procent van de vertragingen in Brussel en 22,8 procent van de geaccumuleerde vertragingen op het hele net.
In de buurlanden hebben de experts ook 38 "goede praktijken" geïdentificeerd waarvan men de haalbaarheid in België zou moeten nagaan. Ook beter onderhoud en snellere detectie van problemen worden aanbevolen. Het personeel zou ook meer discipline, waakzaamheid en proactiviteit aan de dag moeten leggen, aldus Le Soir.
De stiptheid zou ook kunnen verbeteren als NMBS en Infrabel een gezamenlijk actieplan zouden opstellen en als er een stiptheidsverantwoordelijke aangeduid zou worden.
De stiptheid op het Belgische spoor bedroeg van januari tot en met september 87,5 procent. Dat is onder de doelstellingen uit het beheerscontract.
Bron: 'De Standaard Online'
In een tussentijds rapport van de externe audit over de stiptheidsproblemen bij het spoor is er sprake van zeven zwarte punten op het spoornet. De auditeurs doen ook 38 aanbevelingen, zo staat vandaag in Le Soir. Het tussentijds rapport werd woensdag voorgesteld aan de raden van bestuur van spoorwegmaatschappij NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel.
De audit, uitgevoerd door het consultancykantoor Arthur D. Little, werd eind 2009 aangevraagd door de twee bedrijven. De zwarte punten zijn de lijnen 36 (Brussel-Luik), 50/53 (kust-Brugge-Gent-Brussel), 59 (Antwerpen-Gent), 94 (Moeskroen-Doornik-Brussel), 96 (Brussel-Quévy), 124 (Brussel-Charleroi) en de zogenoemde dorsale wallonne. Die punten vertegenwoordigen 41 procent van de vertragingen in Brussel en 22,8 procent van de geaccumuleerde vertragingen op het hele net.
In de buurlanden hebben de experts ook 38 "goede praktijken" geïdentificeerd waarvan men de haalbaarheid in België zou moeten nagaan. Ook beter onderhoud en snellere detectie van problemen worden aanbevolen. Het personeel zou ook meer discipline, waakzaamheid en proactiviteit aan de dag moeten leggen, aldus Le Soir.
De stiptheid zou ook kunnen verbeteren als NMBS en Infrabel een gezamenlijk actieplan zouden opstellen en als er een stiptheidsverantwoordelijke aangeduid zou worden.
De stiptheid op het Belgische spoor bedroeg van januari tot en met september 87,5 procent. Dat is onder de doelstellingen uit het beheerscontract.
Bron: 'De Standaard Online'