Pagina 1 van 2
Met de hand een trein in beweging brengen
Geplaatst: 28 okt 2010, 20:34
door Dieselfreak
John Massis slaagde erin met zijn tanden treinen voort te trekken. Nu komt wel eens bij me op: aangezien het kennelijk mogelijk is met de tanden spoorwegmaterieel in beweging te brengen, moet dit met de hand zéker kunnen. Hoeveel kracht is er nodig om één wagon in beweging te brengen? Kan een gemiddelde mens dat met zijn handen? Zouden een stuk of 30 of 50 sterke mensen door aan touwen bevestigd aan een wagon te trekken dat rijtuig kunnen versnellen tot ca. 20 km/u?
Re: Met de hand een trein in beweging brengen
Geplaatst: 28 okt 2010, 20:36
door Sander14
Een 82 ton zware loc type DE6400 krijg je met 3 mensen gemakkelijk van zijn plek. Met een loc/wagon is het meestal zo: als het eenmaal rolt, is het goed.
Re: Met de hand een trein in beweging brengen
Geplaatst: 28 okt 2010, 20:41
door Shrek
Op een vlak spoor met goed gesmeerde lagers en perfect ronde wielen heb je zoveel volk niet eens nodig denk ik

Op je eentje hem in beweging krijgen moet wel lukken dan denk ik. 20 km/h met alleen mankracht lijkt mij onmogelijk, dat is veel te snel om nog deftig kracht te kunnen zetten

Re: Met de hand een trein in beweging brengen
Geplaatst: 28 okt 2010, 20:54
door trainfreak
Bij onze treinclub (AMSAC) hebben ze eens met de hand een K-rijtuig verduwd met een drietal personen.
Het in gang duwen is het minste, het terug laten stoppen is wat anders (zonder remschoenen en dergelijke toch)
Re: Met de hand een trein in beweging brengen
Geplaatst: 28 okt 2010, 21:00
door Dieselfreak
Shrek schreef:20 km/h met alleen mankracht lijkt mij onmogelijk, dat is veel te snel om nog deftig kracht te kunnen zetten

Nu ja, laten we het dan houden op 10 km/h.
trainfreak schreef:Het in gang duwen is het minste, het terug laten stoppen is wat anders (zonder remschoenen en dergelijke toch)
Op een vlak stuk stopt dat toch vanzelf na enige tijd?
Re: Met de hand een trein in beweging brengen
Geplaatst: 28 okt 2010, 21:08
door trainfreak
Dieselfreak schreef:
trainfreak schreef:Het in gang duwen is het minste, het terug laten stoppen is wat anders (zonder remschoenen en dergelijke toch)
Op een vlak stuk stopt dat toch vanzelf na enige tijd?
Na een tijd wel ja, maar als je een rijtuig maar enkele meters moet verplaatsen dan is het toch heel wat anders.
Re: Met de hand een trein in beweging brengen
Geplaatst: 28 okt 2010, 21:10
door b-loc
Even klein rekenvoorbeeldje
Fw=µ*Fn
µ ligt tussen 0,0002 en 0,0010 dit is de rollende wrijvingscoefficient
Fn is de massa van de loc
Fw de kracht die je moet uitoefenen om de loc voort te duwen
voor µ nemen we vb 0,0004 (redelijk goed gesmeerde lagers,...)
Fn nemen we vb 85ton=85000kg
4*0,0004*85000=136kg
(die 4 slaat op 4 assen)
Re: Met de hand een trein in beweging brengen
Geplaatst: 29 okt 2010, 01:06
door Bordensteker
Met een goed ingesmeerde en nog niet strak aangedraaide schroefkoppeling lukt het me om wagens millimeter voor millimeter naar de geremd staande loc toe te trekken.
Dat gaat natuurlijk makkelijker als er meer koppelingen in het stel wagens nog niet aangedraaid waren, of als het lege wagens betreft.
Re: Met de hand een trein in beweging brengen
Geplaatst: 17 nov 2010, 11:02
door spicyalan
In de tractiewerkplaats Antwerpen-Noord heb ik 1 persoon een Type 28 (traxx) zien verplaatsen door te duwen.
De begeleider zei wel dat dit enkel lukt met traxxen (vanwege de preciezere onderdelen).
Re: Met de hand een trein in beweging brengen
Geplaatst: 18 nov 2010, 23:38
door Steve
Verplaatst naar Spoorwegtechniek.
Re: Met de hand een trein in beweging brengen
Geplaatst: 19 nov 2010, 22:45
door dentheo
b-loc schreef:Even klein rekenvoorbeeldje
Fw=µ*Fn
µ ligt tussen 0,0002 en 0,0010 dit is de rollende wrijvingscoefficient
Fn is de massa van de loc
Fw de kracht die je moet uitoefenen om de loc voort te duwen
voor µ nemen we vb 0,0004 (redelijk goed gesmeerde lagers,...)
Fn nemen we vb 85ton=85000kg
4*0,0004*85000=136kg
(die 4 slaat op 4 assen)
Wanneer je het aantal assen neemt, moet je dan niet het gewicht per as nemen ipv het lokgewicht ?
Re: Met de hand een trein in beweging brengen
Geplaatst: 21 nov 2010, 19:19
door tomdg
Dus als er nu nog eens een trein in panne staat -> iedereen uitstappen en duwen

Re: Met de hand een trein in beweging brengen
Geplaatst: 22 nov 2010, 11:17
door fitnessboy
ik weet dat dit ook bij db in hun regelmentering zit als je een wagen duwt moet je ook zeker zijn dat je deze wagen kunt stoppen

Re: Met de hand een trein in beweging brengen
Geplaatst: 23 jan 2011, 20:32
door Dieselfreak
b-loc schreef:Even klein rekenvoorbeeldje
Fw=µ*Fn
µ ligt tussen 0,0002 en 0,0010 dit is de rollende wrijvingscoefficient
Fn is de massa van de loc
Fw de kracht die je moet uitoefenen om de loc voort te duwen
voor µ nemen we vb 0,0004 (redelijk goed gesmeerde lagers,...)
Fn nemen we vb 85ton=85000kg
4*0,0004*85000=136kg(die 4 slaat op 4 assen)
Dus 136 kg trekkracht nodig om zo'n loc van 85 ton in beweging te krijgen? Een enigszinds gespierd mens kan zo'n kracht wel leveren, neem ik aan?
Re: Met de hand een trein in beweging brengen
Geplaatst: 23 jan 2011, 21:14
door Shrek
Dieselfreak schreef:Dus 136 kg trekkracht nodig om zo'n loc van 85 ton in beweging te krijgen? Een enigszinds gespierd mens kan zo'n kracht wel leveren, neem ik aan?
Natuurlijk, treinen zijn dan ook met de hand te verplaatsen (indien ze vlak staan).
Ik denk zelfs dat bovenstaande schatting nog wat aan de zware kant is
