Pagina 1 van 2

Wat is dit? (foto)

Geplaatst: 29 okt 2010, 12:16
door kika
Soms zie ik iets op of naast het spoor waarvan ik me afvraag voor wat het dient. Soms is het eenvoudig te omschrijven of op te zoeken, soms ken ik de juiste termen helemaal niet. Als ik dan een fototoestel bij heb, kan ik hier de vraag stellen. Kwestie van de aanwezige sporenkennis goed te benutten. Misschien kan dit een algemeen topic worden.

Bij Auxerre Saint-Gervais (Frankrijk) zag ik het volgende:
Garage Reduit
Garage Reduit
Vraag is dus wat een 'Garage Reduit' is, zag in de verste verte geen werkplaats of iets dergelijks (maar misschien was die er wel, nog verder..?)

Re: Wat is dit? (foto)

Geplaatst: 29 okt 2010, 23:40
door Steve
"Garage" kan ook gebruikt worden voor een zij- of opstelspoor (meestal in "voie de garage"). Volgens mij wordt er gewoon bedoeld dat dit zijspoor (in de veronderstelling dat het er een is?) een beperkte lengte heeft en niet elk soort materieel er gestald kan worden.

Re: Wat is dit? (foto)

Geplaatst: 30 okt 2010, 09:26
door nighttrain
kika schreef:Soms zie ik iets op of naast het spoor waarvan ik me afvraag voor wat het dient. Soms is het eenvoudig te omschrijven of op te zoeken, soms ken ik de juiste termen helemaal niet. Als ik dan een fototoestel bij heb, kan ik hier de vraag stellen. Kwestie van de aanwezige sporenkennis goed te benutten. Misschien kan dit een algemeen topic worden.

Bij Auxerre Saint-Gervais (Frankrijk) zag ik het volgende:
Garage_Reduit.png
Vraag is dus wat een 'Garage Reduit' is, zag in de verste verte geen werkplaats of iets dergelijks (maar misschien was die er wel, nog verder..?)
Dit is geen spoorsignalisatie,dus die hem richt tot spoorwegpersonneel (besuurders of rangeerders). Enkel bedoeld om de gewone weggebruiker te verwittigen dat ze daar niet mogen langs het spoor gaan (als voetgangers en fietsers) gezien de "garage reduit". En hier wil die "garage reduit" zeggen dat er geen plaats genoeg is tussen de omheining en een eventuelle verkeer of stalling van spoorvoertuigen op die plaats.

Re: Wat is dit? (foto)

Geplaatst: 30 okt 2010, 10:38
door Steve
nighttrain schreef: Dit is geen spoorsignalisatie,dus die hem richt tot spoorwegpersonneel (besuurders of rangeerders). Enkel bedoeld om de gewone weggebruiker te verwittigen dat ze daar niet mogen langs het spoor gaan (als voetgangers en fietsers) gezien de "garage reduit". En hier wil die "garage reduit" zeggen dat er geen plaats genoeg is tussen de omheining en een eventuelle verkeer of stalling van spoorvoertuigen op die plaats.
Daar had ik ook aan gedacht, maar ik heb "garage" eigenlijk nog nooit in deze betekenis gehoord. Als je even googlet op "garage réduit", dan verwijzen de weinige hits die je vindt allemaal naar een echte garage. Een lokale betekenis misschien?

Re: Wat is dit? (foto)

Geplaatst: 30 okt 2010, 10:47
door nighttrain
MIVB-reiziger schreef:
nighttrain schreef: Dit is geen spoorsignalisatie,dus die hem richt tot spoorwegpersonneel (besuurders of rangeerders). Enkel bedoeld om de gewone weggebruiker te verwittigen dat ze daar niet mogen langs het spoor gaan (als voetgangers en fietsers) gezien de "garage reduit". En hier wil die "garage reduit" zeggen dat er geen plaats genoeg is tussen de omheining en een eventuelle verkeer of stalling van spoorvoertuigen op die plaats.
Daar had ik ook aan gedacht, maar ik heb "garage" eigenlijk nog nooit in deze betekenis gehoord. Als je even googlet op "garage réduit", dan verwijzen de weinige hits die je vindt allemaal naar een echte garage. Een lokale betekenis misschien?
dit is geen plaatselijk gebruik maar een gewone dagelijkse expresie in het frans.Zoals "garage franc","haut -le-pied" "sans issue" etc etc

Re: Wat is dit? (foto)

Geplaatst: 30 okt 2010, 11:40
door kika
Bedankt voor de antwoorden. MIVB-reiziger: gezien dat het geen uitwijkspoor is, lijkt nighttrains' antwoord me correct. Waarvoor dank.
Een Garage franc is dan de ruimte tussen 2 sporen of tussen 1 spoor en een ander obstakel (hek, rivier...)? "haut -le-pied" het rijden van treinen zonder direct commercieel doel (richting wasstraat, werkplaats...)? sans issue is een cul de sac bij de spoorwegen?

Om in het kader van 'geen idee hoe te omschrijven, maar wel nieuwsgierig naar wat het is' te blijven hier een volgende.
Het loopt niet over de ganse perronlengte, dit spoor wordt meestal gebruikt voor het kopmaken met een Talent (diesel dus). Vaak zijn ze gekoppeld, maar dit 'ding' loopt niet over de ganse lengte. Voor de volledigheid: in een Duits stationnetje.
Meestal staat hier een dieselstel boven.
Meestal staat hier een dieselstel boven.

Re: Wat is dit? (foto)

Geplaatst: 30 okt 2010, 13:41
door nighttrain
kika schreef:Bedankt voor de antwoorden. MIVB-reiziger: gezien dat het geen uitwijkspoor is, lijkt nighttrains' antwoord me correct. Waarvoor dank.
Een Garage franc is dan de ruimte tussen 2 sporen of tussen 1 spoor en een ander obstakel (hek, rivier...)? "haut -le-pied" het rijden van treinen zonder direct commercieel doel (richting wasstraat, werkplaats...)? sans issue is een cul de sac bij de spoorwegen?

Om in het kader van 'geen idee hoe te omschrijven, maar wel nieuwsgierig naar wat het is' te blijven hier een volgende.
Het loopt niet over de ganse perronlengte, dit spoor wordt meestal gebruikt voor het kopmaken met een Talent (diesel dus). Vaak zijn ze gekoppeld, maar dit 'ding' loopt niet over de ganse lengte. Voor de volledigheid: in een Duits stationnetje.
mat.png
die "sans issue " had niets te maken met treintjes.
In Frankrijk heb je voor deie "cul de sac" een andere benaming nl "voie en impassé met een indicatie "IMP" met als bijkomende info "heurtoir 150m" dus eerst krijgt hij de info dat hij naar een doodlopend spoor gaat , vervolgen ziet hij dat de stootblok van dit doodlopend spoor zich situeert op 150m.
GARAGE FRANC is te vergelijken met de vrijeruimte balk tussen 2 sporen voor een wissel (wit geschilderd)=een stoppunt die niet mag overschreden worden zonder toestemming , zoniet is dit het zelfde als een seinoverschrijding.
HLP in België ie een bestuurder die zich als passagier naar ergens moet begeven , in Frankrijk is dit een losse rit (in België (LE/EL/ZL/LZ enz)..
Over de foto : is dit een draineerput in dit gedeelte van het spoor? om toiletten automatisch te draineren?

Re: Wat is dit? (foto)

Geplaatst: 31 okt 2010, 00:35
door groentje
Of net om plaatselijke olievervuiling tegen te gaan, je moet maar eens naar pakweg Mol gaan kijken om te zien dat die dieseltreinen altijd wel vloeistoffen verliezen.

Re: Wat is dit? (foto)

Geplaatst: 31 okt 2010, 09:21
door nighttrain
groentje schreef:Of net om plaatselijke olievervuiling tegen te gaan, je moet maar eens naar pakweg Mol gaan kijken om te zien dat die dieseltreinen altijd wel vloeistoffen verliezen.
had ik ook even aan gedacht , je zou wel eens gelijk kunnen hebben.

Re: Wat is dit? (foto)

Geplaatst: 31 okt 2010, 11:02
door kika
Het lijkt me niet voor water- of toiletdrainage te zijn, er zijn namelijk 3 dergelijke matten, elks ongeveer 10meter lang, met een behoorlijk gat tussen ieder van die matten, ongeveer zo breed als een dwarsligger.

Als het voor dieselvervuiling is: waarom dan niet over de gehele lengte, als het merendeel van de treinen die er komt (kopmaakt) 2 stellen lang is? Misschien is het een artefact, en was het vroeger wel over de gehele lengte, dat kan. Ik zal kijken of ik vanavond een foto van het geheel kan maken.

Re: Wat is dit? (foto)

Geplaatst: 31 okt 2010, 13:54
door dentheo
Liggen al in vele landen voor absorptie van olielekken van dieseltreinstellen....

Re: Wat is dit? (foto)

Geplaatst: 31 okt 2010, 14:17
door Steven
nighttrain schreef: In Frankrijk heb je voor deie "cul de sac" een andere benaming nl "voie en impassé met een indicatie "IMP" met als bijkomende info "heurtoir 150m" dus eerst krijgt hij de info dat hij naar een doodlopend spoor gaat , vervolgen ziet hij dat de stootblok van dit doodlopend spoor zich situeert op 150m.
GARAGE FRANC is te vergelijken met de vrijeruimte balk tussen 2 sporen voor een wissel (wit geschilderd)=een stoppunt die niet mag overschreden worden zonder toestemming , zoniet is dit het zelfde als een seinoverschrijding.
De vrijruimtebalk is geschrapt uit onze boeken. Dit sinds de invoering van de laatste hoofdstukken ivm de seinen en de bijhorende incidenten (gestoord sein, seinincident, onrechtmatig overschrijden van seinen, ...). Volgens infrabel moeten we er van uitgaan dan al hun sporen beveiligd zijn.

Re: Wat is dit? (foto)

Geplaatst: 31 okt 2010, 15:05
door nighttrain
Steven schreef:
nighttrain schreef: In Frankrijk heb je voor deie "cul de sac" een andere benaming nl "voie en impassé met een indicatie "IMP" met als bijkomende info "heurtoir 150m" dus eerst krijgt hij de info dat hij naar een doodlopend spoor gaat , vervolgen ziet hij dat de stootblok van dit doodlopend spoor zich situeert op 150m.
GARAGE FRANC is te vergelijken met de vrijeruimte balk tussen 2 sporen voor een wissel (wit geschilderd)=een stoppunt die niet mag overschreden worden zonder toestemming , zoniet is dit het zelfde als een seinoverschrijding.
De vrijruimtebalk is geschrapt uit onze boeken. Dit sinds de invoering van de laatste hoofdstukken ivm de seinen en de bijhorende incidenten (gestoord sein, seinincident, onrechtmatig overschrijden van seinen, ...). Volgens infrabel moeten we er van uitgaan dan al hun sporen beveiligd zijn.
Maar bestaat nog in Frankrijk,en daar had ik het over.En dit zoawel bij de SNCF,RATP en ander metro's zoals Lyon.En de beschreven regelgeving hoort daar ook nog altijd bij.

Re: Wat is dit? (foto)

Geplaatst: 31 okt 2010, 15:05
door Steven
ah sorry ik dacht dat je naar Belgische toestanden verwees :-)

Re: Wat is dit? (foto)

Geplaatst: 31 okt 2010, 20:20
door dentheo
Steven schreef: De vrijruimtebalk is geschrapt uit onze boeken. Dit sinds de invoering van de laatste hoofdstukken ivm de seinen en de bijhorende incidenten (gestoord sein, seinincident, onrechtmatig overschrijden van seinen, ...). Volgens infrabel moeten we er van uitgaan dan al hun sporen beveiligd zijn.
Dus de spoorkringen bepalen nu of een trein uit het vrij profiel staat ?