Pagina 1 van 1

Maximumsnelheid treinen

Geplaatst: 31 okt 2010, 16:10
door Dieselfreak
Elk materieel heeft een bepaalde maximumsnelheid, voor een MW41 en een Duikbril bijvoorbeeld is dat 120 km/u, voor een Deense Neus en een Break 160, en voor een HLE 13 en I11-rijtuigen 200 km/u. Nu is mijn vraag: is dat de hoogste snelheid die het materieel KAN halen, of is het de hoogste snelheid die het MAG rijden en kan het sneller? Wat bepaalt eigenlijk zoal de maximumsnelheid van materieel?

Re: Maximumsnelheid treinen

Geplaatst: 01 nov 2010, 16:00
door Shrek
Het is in ieder geval niet de hoogste snelheid die het materiaal technisch gezien kan rijden, want bij de homologatie moeten ze allemaal 10% sneller dan de max snelheid rijden. Dus ik vermoed dat het de snelheid is waarbij de constructeur garandeert dat er geen al te grote slijtage voorkomt én waarop het materiaal tijdig kan remmen :)

Re: Maximumsnelheid treinen

Geplaatst: 01 nov 2010, 16:50
door nighttrain
Dieselfreak schreef:Elk materieel heeft een bepaalde maximumsnelheid, voor een MW41 en een Duikbril bijvoorbeeld is dat 120 km/u, voor een Deense Neus en een Break 160, en voor een HLE 13 en I11-rijtuigen 200 km/u. Nu is mijn vraag: is dat de hoogste snelheid die het materieel KAN halen, of is het de hoogste snelheid die het MAG rijden en kan het sneller? Wat bepaalt eigenlijk zoal de maximumsnelheid van materieel?
De snelheid is enkel beperkt door de mechanische elementen van het spoorvoertuig in kwestie.
T.t.z.U zet een kast op bogies, goede rollagers en wielen die kan 500km/h en meer rollen.
Moeilijker wordt het als je je die kast zelf moet voortbewegen , in het ene geval zal die kast "locomotief" heten en in het andere "motorwagen " of "motrice". Dan ga je rekening moeten houden met het type van voorstuwing en type overbrenging.
electrische traktie via neusophanging en tandwielen=> dus de elctrische motor moet bestand zijn voor de interne middelvliedende krachten
dieseltraktie => is bv de hydrostatische koppeling bestand tegen die middelpuntvliedende krachten enz

As je dit alles ordentelijk wilt stoppen heb je remmen nodig die dit alles binnen een redelijke afstand kan klaarspelen in funktie van het gewicht en de snelheid. Dus het remgewicht,en dit kan theoretisch of praktisch berekend worden.
Dus voor een commercieel voertuig is dit een concensus tussen de 2voorgaande beperkingen.En laten we zeggen dat het eerste(mechanisch) eenvoudiger is dan het tweede(rem)

Re: Maximumsnelheid treinen

Geplaatst: 01 nov 2010, 19:46
door Dieselfreak
nighttrain schreef:De snelheid is enkel beperkt door de mechanische elementen van het spoorvoertuig in kwestie.
T.t.z.U zet een kast op bogies, goede rollagers en wielen die kan 500km/h en meer rollen.
Moeilijker wordt het als je je die kast zelf moet voortbewegen , in het ene geval zal die kast "locomotief" heten en in het andere "motorwagen " of "motrice". Dan ga je rekening moeten houden met het type van voorstuwing en type overbrenging.
electrische traktie via neusophanging en tandwielen=> dus de elctrische motor moet bestand zijn voor de interne middelvliedende krachten
dieseltraktie => is bv de hydrostatische koppeling bestand tegen die middelpuntvliedende krachten enz
Vergeet ook niet dat je de energie ergens vandaan moet halen. Het benodigde vermogen stijgt exponentieel met de snelheid. Met 3000 volt ga je geloof ik nooit voldoende vermogen halen voor 300 km/u, je zou veel te veel ampère moeten trekken. Een HLE 13 heeft een topsnelheid van 200 km/u, maar die kan zowel onder 3000 als onder 25000 volt rijden. Haalt die ook zijn topsnelheid met 3000 volt? Zo nee, wat is zijn maximumsnelheid dan onder die spanning?

Re: Maximumsnelheid treinen

Geplaatst: 01 nov 2010, 20:28
door Shrek
Dieselfreak schreef:Vergeet ook niet dat je de energie ergens vandaan moet halen. Het benodigde vermogen stijgt exponentieel met de snelheid. Met 3000 volt ga je geloof ik nooit voldoende vermogen halen voor 300 km/u, je zou veel te veel ampère moeten trekken. Een HLE 13 heeft een topsnelheid van 200 km/u, maar die kan zowel onder 3000 als onder 25000 volt rijden. Haalt die ook zijn topsnelheid met 3000 volt? Zo nee, wat is zijn maximumsnelheid dan onder die spanning?
Het vermogen van een 13 onder 3000v is normaal gezien hetzelfde als onder 25kV, geen probleem dus om 200 km/h te halen.
De maximumsnelheid bij een 13 wordt dus geenszins bepaald door de gebruikte spanning. Wat er wel mee te maken heeft is het remgewicht: met een sleep I11 mag hij 200 km/h, los is het maar 120 km/h. Met nog beter geremde rijtuigen zou hij misschien nog iets sneller kunnen ... :wink:

Re: Maximumsnelheid treinen

Geplaatst: 01 nov 2010, 20:46
door Jethro
Shrek schreef: Het vermogen van een 13 onder 3000v is normaal gezien hetzelfde als onder 25kV, geen probleem dus om 200 km/h te halen.
De maximumsnelheid bij een 13 wordt dus geenszins bepaald door de gebruikte spanning. Wat er wel mee te maken heeft is het remgewicht: met een sleep I11 mag hij 200 km/h, los is het maar 120 km/h. Met nog beter geremde rijtuigen zou hij misschien nog iets sneller kunnen ... :wink:
dat is niet gezegd hé, onder 25KV bleef hij(typ 13) trekken tot 200km/h maar onder 3KV voelde je toch dat zijn trekkracht aan het minderen was als hij de 160km/h naderde....
plus het is niet abnormaal dat je onder hogere (wissel)spanningen hogere vermogens kan opwekken ....
dat is ook zo bij de 28 en mommenteel bij de 18 blijkbaar...... ,loks die in Nederland mogen rijden hebben bijna ook nooit hetzelfde vermogen als hier(B) of in
Frankrijk(25Kv) en Duitsland (15KV)

Re: Maximumsnelheid treinen

Geplaatst: 01 nov 2010, 22:48
door Steven
onder 3kV heeft die 13 op de meeste lijnen gewoon last van verminderd vermogen omdat er nog vele andere spelers zijn daar waar er op 24kV lijnen veel minder last is door spanningsval.

zoals nighttrain al schreef heeft het dus te maken met verschillende delen
de motor
de ophanging van motor en de overbrenging
de ophanging tussen draaistel en kast.