I6 naar I10
I6 naar I10
Hey,
iets wat ik me altijd afgevraagd heb:
Hoe komt het dat de rijtuigtypes I7, 8 en 9 niet bestaan?
Groetjes!
iets wat ik me altijd afgevraagd heb:
Hoe komt het dat de rijtuigtypes I7, 8 en 9 niet bestaan?
Groetjes!
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: I6 naar I10
En waarom bestaat of bestond er ook geen rijtuig M3?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
- trainfreak
- Berichten: 2657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: I6 naar I10
M3-rijtuigen hebben wel bestaan hoor.Dieselfreak schreef:En waarom bestaat of bestond er ook geen rijtuig M3?
Ze lijken wat op de M2-rijtuigen, maar ze hebben geen doorloopmogelijkheid.
Re: I6 naar I10
Ik denk het wel, hoor.trainfreak schreef:Ze lijken wat op de M2-rijtuigen, maar ze hebben geen doorloopmogelijkheid.
Het waren de R-rijtuigen die geen doorloopmogelijheid hadden.
- trainfreak
- Berichten: 2657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: I6 naar I10
Ik ga af op deze tekening, waar er geen vouwbalgen zijn getekend:Jérôme schreef:Ik denk het wel, hoor.trainfreak schreef:Ze lijken wat op de M2-rijtuigen, maar ze hebben geen doorloopmogelijkheid.
Het waren de R-rijtuigen die geen doorloopmogelijheid hadden.

(Rechtsonder, nr 11, zijn de M3-rijtuigen)
De afbeelding komt van deze site: http://rixke.tassignon.be/spip.php?article297
Als ik sommige foto's bekijk dan zie ik wel vouwbalgen, maar dat deze verstopt zitten achter de kast.
Re: I6 naar I10
De vouwbalgen zijn idd achter de kast verstopt.
Hier een link naar een foto (afkomstig van de zelfde site): "http://rixke.tassignon.be/local/cache-v ... -740b1.jpg"
Hier een link naar een foto (afkomstig van de zelfde site): "http://rixke.tassignon.be/local/cache-v ... -740b1.jpg"
Re: I6 naar I10
Inderdaad, heel precies weet ik het ook niet meer, maar voor zover ik me nog herinner ging het om speciale rijtuigen zoals restauratie, bar-dancing e.d.Steven schreef:zover ik weet zijn daar plannen voor geweest maar hebben ze die van tafel geveegd.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: I6 naar I10
M3's hadden wel degelijk doorloopmogelijkheden. Ze hebben in hun hele carrière maar 1 onderhoudspost gekend: FLS (Aalst). Er waren maar 2 types: ABD en B. Kenmerkend waren de afbuigingen aan de uiteinde: daardoor kon het geoefend oog vanop afstand een M3 van een M2 herkennen. Ook de ramen waren, hoewel van hetzelfde concept als bij de M2, enigszins anders. Ze waren een stuk lichter dan de M2 en hadden alleen stoomverwarming.Jérôme schreef:Ik denk het wel, hoor.trainfreak schreef:Ze lijken wat op de M2-rijtuigen, maar ze hebben geen doorloopmogelijkheid.
Het waren de R-rijtuigen die geen doorloopmogelijheid hadden.
Ze eindigden hun carrière op de IR-treinen Geraardsbergen - De Panne. Voor mij blijft een semi-direct Gent - Zottegem - Geraardsbergen - Edingen - Schaarbeek tot de verbeelding spreken. Die vertrok in Halle om 8:18, en reed op die manier vlak voor de overvolle semi-direct Tournai - Schaarbeek van 8:23, die op die manier niet zo veel reizigers moest opnemen in Halle. De slimste waren al weg met een trein waar wel nog wat plaats op was.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13