Pagina 1 van 2

2 panto's omhoog

Geplaatst: 23 dec 2010, 12:29
door ostbahnhof
Vanmorgen zag ik een reeks 11 in duw met wat M5-en ervoor.
De 2 panto's waren naar omhoog.
Wat is de rede ervan: meer stroom, meer kracht om te vertrekken?

Van harte bedankt voor de info.

grts,
o

Re: 2 panto's omhoog

Geplaatst: 23 dec 2010, 12:38
door HLE 2302
ostbahnhof schreef:Vanmorgen zag ik een reeks 11 in duw met wat M5-en ervoor.
De 2 panto's waren naar omhoog.
Wat is de rede ervan: meer stroom, meer kracht om te vertrekken?

Van harte bedankt voor de info.

grts,
o
Is dat niet om de stroomafname te verdelen zodat men minder grote vonken krijgt, en zo het sleepstuk van de panto minder beschadigt raakt ?

Re: 2 panto's omhoog

Geplaatst: 23 dec 2010, 12:45
door trainfreak
HLE 2302 schreef:
ostbahnhof schreef:Vanmorgen zag ik een reeks 11 in duw met wat M5-en ervoor.
De 2 panto's waren naar omhoog.
Wat is de rede ervan: meer stroom, meer kracht om te vertrekken?

Van harte bedankt voor de info.

grts,
o
Is dat niet om de stroomafname te verdelen zodat men minder grote vonken krijgt, en zo het sleepstuk van de panto minder beschadigt raakt ?
Dat is ook een reden dacht ik.
Bij ijzel zie je het wel vaker. Dan schraapt de eerste panto de ijzel van de bovenleiding, zodat de tweede panto beter/meer stroom krijgt, zo is de kans op uitvallen van de loc ook een pak kleiner.
De stroom wordt ook beter verdeeld, zodat de kans op een bovenleidingsbreuk kleiner is.

Re: 2 panto's omhoog

Geplaatst: 23 dec 2010, 13:14
door 2012
zuust, da ist :D

Re: 2 panto's omhoog

Geplaatst: 23 dec 2010, 13:43
door bobke
Als dat de kans op breuken zoveel verkleint, waarom doet men dat dan niet altijd in winterweer?

Re: 2 panto's omhoog

Geplaatst: 23 dec 2010, 13:47
door trainfreak
bobke schreef:Als dat de kans op breuken zoveel verkleint, waarom doet men dat dan niet altijd in winterweer?
Het zijn vooral de eerste treinen van de dag die meer problemen kunnen hebben.
Ook niet alle reeksen kunnen met beide panto's omhoog. En er is natuurlijk dubbel zoveel sleet van de panto's.

Re: 2 panto's omhoog

Geplaatst: 23 dec 2010, 17:35
door Steven
Gebruik van beide panto's is dan weer nefast voor de bovenleiding. Dit in de zin van dat twee stroomafnemers op korte afstand van elkaar bij hogere snelheden de bovenleiding te zwaar doen "wiegen/schommelen".

Re: 2 panto's omhoog

Geplaatst: 24 dec 2010, 12:33
door ostbahnhof
van harte bedankt voor de uitleg en info!

wil dit nog effe melden: toch knap om te zien en te horen:
de reeksen M6 gelijktijdig getrokken en geduwd door een 26 reeks.
Heb zo 2 reeksen gezien, misschien zijn er meer?

grts en goei feesten,
o

Re: 2 panto's omhoog

Geplaatst: 21 mei 2011, 12:53
door deadlock
HLE 2302 schreef:Is dat niet om de stroomafname te verdelen zodat men minder grote vonken krijgt, en zo het sleepstuk van de panto minder beschadigt raakt ?
Bijna ;)

Bij zwaardere treinen kan de bovenleiding gaan gloeien wegens het afgenomen vermogen, om dat te verminderen gebruiken ze twee pantografen zodat het opgenomen vermogen verdeeld wordt en dus de draad minder warm wordt waardoor er minder snel kans op een breuk en andere beschadigingen is.

Re: 2 panto's omhoog

Geplaatst: 21 mei 2011, 13:10
door Steven
Twee stroomafnemers gebruikt men bij:
Het opdrukken in Luik
Het samendrukken van de buffers bij het koppelen.
Bij het aanzetten van een goederentrein tot 20km/u.

Re: 2 panto's omhoog

Geplaatst: 21 mei 2011, 15:42
door melle
Steven schreef:Twee stroomafnemers gebruikt men bij:
Het opdrukken in Luik
Het samendrukken van de buffers bij het koppelen.
Bij het aanzetten van een goederentrein tot 20km/u.
Geldt dit enkel voor de opdruklocs? Want ik meen al enkele malen in Luik een 27 te hebben gezien met beide panto's tegen de draad.

Re: 2 panto's omhoog

Geplaatst: 21 mei 2011, 15:50
door Accelerat
Tevens zie ik in Nederland ook menig 1700 met ICRm aan de haak met twee panto's naar boven vertrekken... (Zoveel verschil zal dat toch niet maken met Belgische net, aangezien hier 2x minder stroom aan de kabels hangt)

Re: 2 panto's omhoog

Geplaatst: 21 mei 2011, 16:24
door HLE 2302
melle schreef:
Steven schreef:Twee stroomafnemers gebruikt men bij:
Het opdrukken in Luik
Het samendrukken van de buffers bij het koppelen.
Bij het aanzetten van een goederentrein tot 20km/u.
Geldt dit enkel voor de opdruklocs? Want ik meen al enkele malen in Luik een 27 te hebben gezien met beide panto's tegen de draad.
Dit zal zijn om de stroomafname te verdelen gezien de sterke helling in Ans.

Re: 2 panto's omhoog

Geplaatst: 21 mei 2011, 16:43
door Shrek
sncf-sncb schreef:Tevens zie ik in Nederland ook menig 1700 met ICRm aan de haak met twee panto's naar boven vertrekken... (Zoveel verschil zal dat toch niet maken met Belgische net, aangezien hier 2x minder stroom aan de kabels hangt)
Ahum?
In Nederland gaat er net 2x zoveel stroom door de panto en bovenleiding. Dat verschil maakt het in Nederland net wel nodig om 2 panto's te gebruiken...

Re: 2 panto's omhoog

Geplaatst: 21 mei 2011, 17:26
door Steven
melle schreef:
Steven schreef:Twee stroomafnemers gebruikt men bij:
Het opdrukken in Luik
Het samendrukken van de buffers bij het koppelen.
Bij het aanzetten van een goederentrein tot 20km/u.
Geldt dit enkel voor de opdruklocs? Want ik meen al enkele malen in Luik een 27 te hebben gezien met beide panto's tegen de draad.

Het is geldig voor beide locs, de loc op kop moet zelfs tot 20 km/u de voeding van de rijtuigen onderbreken. Boven aan de berg staat er een bord dat u attent maakt om de tweede stroomafnemer neer te laten.