Hypothetisch denkstuk: ICa

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
melle

Hypothetisch denkstuk: ICa

Bericht door melle »

Hallo,

Ik heb idee. Zou het mogelijk zijn om de ICa van Luik naar Aken te laten rijden over de HSL3? Dit zou dan een echte 'IC' zijn, ipv dat lange stuk over lijn 37 tot in Welkenraedt. Natuurlijk zou een andere IR-dienst van Luik tot Eupen rijden en terug. De ICa legt de afstand van luik tot Eupen af in een kleine 50 minuten. De ICE en thalys die over de HSL3 rijden doen er slechts een kleine 20 minuten over. Rekening houdend met het feit dat de ICa slechts 200km/u mag, zou dit toch nog steeds korter zijn in tijd, en hebben we er ineens een (snelle!) internationale trein naar Aken bij.

(Ik zie dit idee als een win-win situatie. De ICa is over de ganse lijn dan een échte IC. Brussel heeft een 'goedkopere' en snellere verbinding met Duitsland erbij, en het stuk tussen Luik en Eupen lijdt er niet onder want in principe blijven dezelfde stops behouden, maar dan enkel in een IR-vorm.)

Wie suggesties en of opmerkingen op dit idee heeft, mag ze hier altijd neertypen!
overweg13

Re: Hypothetisch denkstuk: ICa

Bericht door overweg13 »

Ze zullen het in Verviers niet prettig vinden dat ze hun rechtstreekse verbinding met Brussel (en de kust!) verliezen. Een mogelijke oplossing is het doortrekken van de IC uit Quiévrain (op N67) en die uit Knokke/Blankenberge (op R67), maar dan nog zullen de Verviétois meer tijd verliezen dan hun lief is.
Met vriendelijke groet

overweg13
260689

Bericht door 260689 »

overweg13 schreef:Knokke/Blankenberge (op R67), maar dan nog zullen de Verviétois meer tijd verliezen dan hun lief is.
Je zit met de M6en die niet verder mogen tot Luik ;-).

Verder vind ik het echt nog geen zo slecht gedacht.
overweg13

Bericht door overweg13 »

260689 schreef:
overweg13 schreef:Knokke/Blankenberge (op R67), maar dan nog zullen de Verviétois meer tijd verliezen dan hun lief is.
Je zit met de M6en die niet verder mogen tot Luik ;-).

Verder vind ik het echt nog geen zo slecht gedacht.
Toch blijft het een kwestie van prioriteiten: wat is het belangrijkst? Een IC die parallel rijdt met Thalys en ICE en niet zo veel reizigers zal aantrekken, of een IC die Eupen, Welkenraedt en vooral Verviers bedient, met een veelvoud van het aantal reizigers dat interesse zou hebben voor een verbinding met Aachen en Köln.
Het is me eerlijk gezegd niet duidelijk waarom we naast Thalys en ICE (of welke HST dan ook) per se een soort doorgetrokken binnenlandse verbinding willen invoeren. Het argument dat het vaakst gehoord wordt is dat van de tarieven, maar dat probleem kun je ook oplossen zonder daar een overtollige klassieke trein te laten voor rijden.
Met vriendelijke groet

overweg13
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Misschien is het een idee voor in de toekomst met 18 + I10'n naar Aken te rijden, daar ze toch van plan waren de I10'n te voorzien voor een snelheid van 200 km/h ?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Shrek

Bericht door Shrek »

Het grootste technische probleem zijn de stuurstanden. De I11bx is immers niet toegelaten in Duitsland. Met omlopen zou een combinatie I11/I10 + 18 eventueel kunnen.
Maar dan blijft dezelfde bedenking als hierboven, zulke IC is helemaal niet nodig.
Wat de prijzen betreft zeg je wel dat ze zouden verlagen, maar dat zal toch maar een klein beetje zijn hoor. De ICE en de Thalys rijden aan zeer competitieve tarieven, met de huidige prijzen voor internationale trajecten graakt de nmbs daar moeilijk onder denk ik :wink:
Voorts zou zo'n trein zeer veel geld kosten (HSL's zijn duur) en weinig volk trekken. Alleen die 2 man+ paardenkop die nu op de ir-q zitten krijg je er misschien in. Je gaat niemand uit zijn comfortabele HST krijgen en nieuwe reizigers trekt zoiets ook niet aan.
De enige reden waarom zoiets misschien nuttig zou zijn is bij capaciteitsproblemen, maar dan nog lijkt een extra Thalys of ICE mij een veel betere oplossing :)

Je zegt ook dat de IC-A dan over de hele lijn een echte IC wordt, maar dat is nu net niet nodig. Op de eindpunten van een belangrijke lijn zijn meer stops juist nuttig en stoort een iets lagere snelheid niet.
Een win-win situatie is het zeker niet volgens mij. Financiëel gezien is het sowieso verlies (een trein meer laten rijden voor evenveel reizigers) en die reizigers winnen er ook niet echt veel mee :roll:
groentje

Bericht door groentje »

Het overslaan van Verviers zou inderdaad een stommiteit zijn. Verviers is een belangrijke centrumstad, dé poort naar de Luikse Ardennen én het Land van Herve, en een dikke 50.000 inwoners in de stad zelf. Het is zelfs vooral die stad die verantwoordt waarom de IC-A verder dan Luik rijdt, meer dan Eupen en Welkenraedt, in ieder geval.
De IC-A doortrekken naar Aken zou volgens mij wel een goed idee zijn (mits aan alle technische voorwaarden is voldaan), via lijn 37 dan, want van daar zal je de meeste reizigers moeten en kunnen halen naar Aken. Voor de reizigers uit Luik, Brussel, en verder, die snel in Aken of Keulen willen staan, is de Thalys of ICE dan een goed alternatief.
Shrek

Bericht door Shrek »

groentje schreef:De IC-A doortrekken naar Aken zou volgens mij wel een goed idee zijn (mits aan alle technische voorwaarden is voldaan), via lijn 37 dan, want van daar zal je de meeste reizigers moeten en kunnen halen naar Aken.
Ben je dan niet beter af met een betere frequentie (en materieel) voor de ir-q "euraixspress"? Voor dat handjevol reizigers volstaat een uurdienst met één 085 (desiro) ruimschoots volgens mij.
Op dat traject haalt die bovendien een betere reistijd dan een gesleepte trein van 250 meter :wink:
groentje

Bericht door groentje »

Een stelletje is niet genoeg, stel ik elke keer vast als ik in Luik die trein wil nemen. En dat ondanks de 2-urendienst (weliswaar iets meer in de spits). Misschien is 12 I11 inderdaad overdreven, maar dat is het naar Eupen zeker. Idealiter rijden hier ooit stellen van pakweg 4 of 6 rijtuigen, die in Verviers of Welkenraedt ontkoppelen, het ene deel naar Eupen en het andere naar Aken.
Vanuit Verviers (en in mindere mate Eupen) bestaat trouwens voldoende vraag om een rechtstreekse trein te rechtvaardigen, het zou te gek zijn om die twee dan niet te combineren.
Steven

Bericht door Steven »

Ik heb liever een hogere frequentie van de IR q dan van een gekoppelde relaties. Alle relaties dien nu gekoppeld zijn in dit land geven te pas en onpas problemen. Automatische koppelingen zijn leuk en praktisch maar aan de frequentie waarmee dit in ons land gebeurt moet dit wel problemen geven.
groentje

Bericht door groentje »

Er waren geen of amper koppelingsproblemen met de Knokke-Blankenberges toen er nog met MS96 werd gereden. De problemen met koppelingen zijn een specifiek M6-probleem. Bovendien is de IC-A zowat de langste relatie in het land, wat het aantal koppelingen en ontkoppelingen automatisch zou beperken.
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

melle schreef:Natuurlijk zou een andere IR-dienst van Luik tot Eupen rijden en terug. De ICa legt de afstand van luik tot Eupen af in een kleine 50 minuten. De ICE en thalys die over de HSL3 rijden doen er slechts een kleine 20 minuten over. Rekening houdend met het feit dat de ICa slechts 200km/u mag, zou dit toch nog steeds korter zijn in tijd, en hebben we er ineens een (snelle!) internationale trein naar Aken bij.

(Ik zie dit idee als een win-win situatie. De ICa is over de ganse lijn dan een échte IC. Brussel heeft een 'goedkopere' en snellere verbinding met Duitsland erbij, en het stuk tussen Luik en Eupen lijdt er niet onder want in principe blijven dezelfde stops behouden, maar dan enkel in een IR-vorm.)
Dan verliest Eupen wel zijn rechtstreekse, snelle verbinding met Brussel en de kust. De Eupenaars zullen daar wellicht niet blij mee zijn. Tenzij je het doet volgens het plan van groentje, een IC die in Welkenraedt of Verviers splitst en waarvan het ene deel dan naar Aken rijdt en het andere naar Eupen.
Shrek schreef:De I11bx is immers niet toegelaten in Duitsland.
Waarom niet?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Steven

Bericht door Steven »

Het rijtuig mag Aachen binnen maar enkel als gewoon rijtuig, dus met de stuurpost buiten dienst, er zijn nooit homologatieproeven gedaan voor dat rijtuig, zelfs de reeks 13 mag Aachen niet binnen.
melle

Bericht door melle »

Shrek schreef:Het grootste technische probleem zijn de stuurstanden. De I11bx is immers niet toegelaten in Duitsland. Met omlopen zou een combinatie I11/I10 + 18 eventueel kunnen.
Maar dan blijft dezelfde bedenking als hierboven, zulke IC is helemaal niet nodig.
Wat de prijzen betreft zeg je wel dat ze zouden verlagen, maar dat zal toch maar een klein beetje zijn hoor. De ICE en de Thalys rijden aan zeer competitieve tarieven, met de huidige prijzen voor internationale trajecten graakt de nmbs daar moeilijk onder denk ik :wink:
Voorts zou zo'n trein zeer veel geld kosten (HSL's zijn duur) en weinig volk trekken. Alleen die 2 man+ paardenkop die nu op de ir-q zitten krijg je er misschien in. Je gaat niemand uit zijn comfortabele HST krijgen en nieuwe reizigers trekt zoiets ook niet aan.
De enige reden waarom zoiets misschien nuttig zou zijn is bij capaciteitsproblemen, maar dan nog lijkt een extra Thalys of ICE mij een veel betere oplossing :)

Je zegt ook dat de IC-A dan over de hele lijn een echte IC wordt, maar dat is nu net niet nodig. Op de eindpunten van een belangrijke lijn zijn meer stops juist nuttig en stoort een iets lagere snelheid niet.
Een win-win situatie is het zeker niet volgens mij. Financiëel gezien is het sowieso verlies (een trein meer laten rijden voor evenveel reizigers) en die reizigers winnen er ook niet echt veel mee :roll:

Ja, je moet er natuurlijk geen HST van maken, met eigen aangepaste prijzen. Gewoon het standaard Belgische tarief. En nu denk ik aan Maastricht bijvoorbeeld.

En Verviers behoudt toch gewoon zijn verbinding? Als men een dienstregeling maakt waar dan in Luik genoeg overstap mogelijkheden zouden zijn, dan moet dit toch werken?

Dat is nu juist waar er in de Panorama uitzending op werd gehamerd. Elke streek moest zijn eigen trein tot in Brussel hebben. Als je fatsoenlijke aansluitingen kan garanderen die stipt kunnen worden uitgevoerd dan is dit toch oke?
De I11bx is immers niet toegelaten in Duitsland.
Daar kan men toch voor zorgen?
Shrek

Bericht door Shrek »

melle schreef: Ja, je moet er natuurlijk geen HST van maken, met eigen aangepaste prijzen. Gewoon het standaard Belgische tarief. En nu denk ik aan Maastricht bijvoorbeeld.

En Verviers behoudt toch gewoon zijn verbinding? Als men een dienstregeling maakt waar dan in Luik genoeg overstap mogelijkheden zouden zijn, dan moet dit toch werken?

Dat is nu juist waar er in de Panorama uitzending op werd gehamerd. Elke streek moest zijn eigen trein tot in Brussel hebben. Als je fatsoenlijke aansluitingen kan garanderen die stipt kunnen worden uitgevoerd dan is dit toch oke?
Als je momenteel via de ir-q van brussel naar aken reist betaal je het standaard tarief van 27€. Als je deze trein dan goedkoper wilt maken dan de thalys moet je dus met speciale voordelen werken (zoals naar Maastricht). Maar de enige reden dat daar korting bestaat is om de stad aan te sluiten op het HST-net. Aken is al lang aangesloten op dat net dus gaan ze daar nooit zo'n grote kortingen geven. het lijkt mij dus een utopie om -buiten het euregioticket- een goedkopere verbinding naar aken te kunnen creeëren. Maar dat euregioticket is net bedoeld voor de mensen die tussen Luik en Aken wonen, en dus niets hebben aan een ritje over L3.
melle schreef:
De I11bx is immers niet toegelaten in Duitsland.
Daar kan men toch voor zorgen?
Inderdaad, technisch is zo'n doortrekking mogelijk. Het zal alleen een hoop geld kosten, en dat is het in mijn ogen absoluut niet waard :)
Op welk doelpubliek zou jij trouwens rekenen voor deze trein? Ik zie niet meteen in wie die trein zou nemen, maar misschien kijk ik wel wat over het hoofd :P
Plaats reactie