Kersttrip naar Keulen
Geplaatst: 30 dec 2010, 12:58
Op 23 december planden we een tripje naar de Keulense kerstmarkt (laatste dag). Het was eerst niet de bedoeling een verslagje te maken, maar aangezien het een reis met hindernissen was, pen ik het voor de liefhebbers graag even digitaal neer.
In Mechelen starten we met de IC 2029 (voorzien vertrek 8u40) richting Brussel. De trein vertrekt met een vertraging van 6 minuten, en komt met een minuutje minder in Brussel-Zuid aan. De samenstellig is zoals voorzien een reeks M6'en, geduwd door een type 27.
Bij onze aankomst in Brussel-Zuid staat THA 9413 (voorzien vertrek 9u28) nog steeds zonder vertraging aangekondigd op het bord. Dat zou een klein wonder zijn, aangezien de trein de voorgaande dagen met soms meer dan twee uur vertraging reed. Wanneer we ons naar het perron begeven, verschijnt er plots "+15". Dat wordt daarna nog achtereenvolgens + 16, + 17, + 20 en +19. Kortom: men voorstelt een vertraging van 15 à 20 minuten. Het is uiteindelijk met 20 minuten vertraging dat stel 4346 Brussel-Zuid binnen rijdt. Vertrekken doen we met 23 minuten vertraging, vermoedelijk grotendeels veroorzaakt door reizigersbeweging aangezien de trein achterstevoren hangt (eerste klasse-rijtuigen kant Keulen), wat niet omgeroepen werd.
We rijden vrij traag de regio Brussel uit, maar de reis verloopt vlot en voor we het weten zijn we in Aken station. Tijdens de halte in Aken spreekt een reizigster iemand van het treinpersoneel aan omdat "sinds enkele minuten koude lucht uit de verwarming komt". En net op dat moment valt het licht uit in de trein. Met enkele minuten daarna een aankondiging: technisch probleem en de treinbestuurder probeert te herstellen. Reizigers die gehaast zijn, wordt aangeraden om de Regional Express te nemen naar Keulen.
Gehaast zijn we niet, en we blijven zitten, hopend dat de treinbestuurder kan herstellen. Een kwartiertje later klinkt de boodschap dat de bestuurder het defect niet kan herstellen en we gezamenlijk (:-)) gaan overstappen op de ICE van 12u04. Voor alle duidelijkheid: het gaat om de ICE van 11u39 met 25 minuten vertraging, maar om de reizigers niet teveel op de kast te jagen (?) wordt daar meteen de ICE van 12u04 van gemaakt. Het is ICE-stel 4607 dat de dienst verzekert. Door het feit dat heel wat Thalys-reizigers reeds met de Regionale trein vertrokken zijn, zitten we in een goed bezette, maar geen overvolle, Duitse HST richting Keulen. We komen aan om 12u35 i.p.v. 11u15. De goede communicatie in zowel Thalys als ICE zorg(d)en ervoor dat de frustratie bij de reizigers tot een minimum beperkt bleef. Als het goed is, mag het ook gezegd worden!
Voor de terugrit brengen we nog een bezoekje aan de DB Lounge. We beschikken over ticketjes voor Comfort 1 en dan mogen we ons nog even gratis gaan opwarmen aan een warme drank in deze lounge. Omstreeks 18u15 (de Thalys vertrekt om 18u42) is een DB-medewerksters op zoek naar Thalys-reizigers. Behalve ons heeft niemand de Thalys blijkbaar nodig en wij zijn dan ook zeer nieuwsgierig naar haar boodschap. THA 9460 blijkt afgeschaft te zijn tussen Koln en Aachen Hbf en we worden gevraagd de RE-trein van 18u47 tot Aken te nemen, waar de Thalys op ons zal wachten.
Omdat die RE-trein wel eens zeer druk bevolkt zou kunnen zijn, besluiten we onmiddellijk naar het perron te gaan en hopen we zo nog met een vroegere trein mee te kunnen. En inderdaad: de vorige trein naar Aken (voorzien vertrek: 18u15) heeft vertraging… van 35 minuten. En zal dus normaal na de trein van 18u47 vertrekken.
De trein van 18u47 komt wel goed op tijd in Keulen aan. Er vindt een ware volksverhuizing plaats, maar uiteindelijk kunnen we nog twee plaatsjes bemachtigen op de overvolle trein. Ondertussen komt op het volgende perronspoor de trein van 18u15 aan… en vertrekt uiteraard voor ons. Daarom waarschijnlijk ook dat we de eerste kilometers vrij traag afleggen. Wanneer het dan eindelijk wat sneller gaat, worden we nog getracteerd op een concert van een drietal veel te luide iPods. Het probleem van geluid- of stiltepollutie bestaat dus ook in Duitsland.
Omstreeks 20u komen we in Aachen Hbf aan. Daar zien we aan het volgende perron een Thalys staan…. zonder verlichting. Het blijkt stel 4346 te zijn dat sinds deze voormiddag nog niet weggeraakt is uit Aken. Op het laatste perronspoor staat gelukkig ook nog de 4302 vertrekkensklaar. Met 44 minuten vertraging vertrekken we uit Aachen (20u07 i.p.v. 19u23). In Luik hebben we een vrij lange stop en in het Brusselse gaat het al helemaal traag, zodat we uiteindelijk exact een uur te laat (21u32 i.p.v. 20u32) in Brussel-Zuid afstappen. Er is ook nog een andere (dubbele) Thalys aangekomen aan hetzelfde perron. Vermoedelijk ook met grote vertraging. Er wordt ter compensatie (?) op het perron een kleine snack aangeboden aan sommige reiziger. Wij kunnen er in ieder geval geen meer bemachtigen.
De laatste trein van de dag wordt een IC Charleroi-Essen die aangekondigd staat met een vertraging van 20 minuten. Wat wil zeggen dat de trein Brussel-Zuid zou moeten verlaten om 21u47, wat ook het geval is. De samenstelling is weinig verrassend: een M6-stam met loc 27. Er wordt omgeroepen dat de trein uitzonderlijk niet zal stoppen in Antwerpen-Centraal. Dat zal waarschijnlijk iets te maken hebben met een probleem aan de locomotief (wat misschien ook de vertraging verklaart?). Uiteindelijk sluiten we deze dag vol vertraging (op uitzondering van de eerste trein) in stijl af: onze IC 4520 komt met 24 minuten vertraging in Mechelen aan.
Twee foto's volgen nog later vandaag.
In Mechelen starten we met de IC 2029 (voorzien vertrek 8u40) richting Brussel. De trein vertrekt met een vertraging van 6 minuten, en komt met een minuutje minder in Brussel-Zuid aan. De samenstellig is zoals voorzien een reeks M6'en, geduwd door een type 27.
Bij onze aankomst in Brussel-Zuid staat THA 9413 (voorzien vertrek 9u28) nog steeds zonder vertraging aangekondigd op het bord. Dat zou een klein wonder zijn, aangezien de trein de voorgaande dagen met soms meer dan twee uur vertraging reed. Wanneer we ons naar het perron begeven, verschijnt er plots "+15". Dat wordt daarna nog achtereenvolgens + 16, + 17, + 20 en +19. Kortom: men voorstelt een vertraging van 15 à 20 minuten. Het is uiteindelijk met 20 minuten vertraging dat stel 4346 Brussel-Zuid binnen rijdt. Vertrekken doen we met 23 minuten vertraging, vermoedelijk grotendeels veroorzaakt door reizigersbeweging aangezien de trein achterstevoren hangt (eerste klasse-rijtuigen kant Keulen), wat niet omgeroepen werd.
We rijden vrij traag de regio Brussel uit, maar de reis verloopt vlot en voor we het weten zijn we in Aken station. Tijdens de halte in Aken spreekt een reizigster iemand van het treinpersoneel aan omdat "sinds enkele minuten koude lucht uit de verwarming komt". En net op dat moment valt het licht uit in de trein. Met enkele minuten daarna een aankondiging: technisch probleem en de treinbestuurder probeert te herstellen. Reizigers die gehaast zijn, wordt aangeraden om de Regional Express te nemen naar Keulen.
Gehaast zijn we niet, en we blijven zitten, hopend dat de treinbestuurder kan herstellen. Een kwartiertje later klinkt de boodschap dat de bestuurder het defect niet kan herstellen en we gezamenlijk (:-)) gaan overstappen op de ICE van 12u04. Voor alle duidelijkheid: het gaat om de ICE van 11u39 met 25 minuten vertraging, maar om de reizigers niet teveel op de kast te jagen (?) wordt daar meteen de ICE van 12u04 van gemaakt. Het is ICE-stel 4607 dat de dienst verzekert. Door het feit dat heel wat Thalys-reizigers reeds met de Regionale trein vertrokken zijn, zitten we in een goed bezette, maar geen overvolle, Duitse HST richting Keulen. We komen aan om 12u35 i.p.v. 11u15. De goede communicatie in zowel Thalys als ICE zorg(d)en ervoor dat de frustratie bij de reizigers tot een minimum beperkt bleef. Als het goed is, mag het ook gezegd worden!
Voor de terugrit brengen we nog een bezoekje aan de DB Lounge. We beschikken over ticketjes voor Comfort 1 en dan mogen we ons nog even gratis gaan opwarmen aan een warme drank in deze lounge. Omstreeks 18u15 (de Thalys vertrekt om 18u42) is een DB-medewerksters op zoek naar Thalys-reizigers. Behalve ons heeft niemand de Thalys blijkbaar nodig en wij zijn dan ook zeer nieuwsgierig naar haar boodschap. THA 9460 blijkt afgeschaft te zijn tussen Koln en Aachen Hbf en we worden gevraagd de RE-trein van 18u47 tot Aken te nemen, waar de Thalys op ons zal wachten.
Omdat die RE-trein wel eens zeer druk bevolkt zou kunnen zijn, besluiten we onmiddellijk naar het perron te gaan en hopen we zo nog met een vroegere trein mee te kunnen. En inderdaad: de vorige trein naar Aken (voorzien vertrek: 18u15) heeft vertraging… van 35 minuten. En zal dus normaal na de trein van 18u47 vertrekken.
De trein van 18u47 komt wel goed op tijd in Keulen aan. Er vindt een ware volksverhuizing plaats, maar uiteindelijk kunnen we nog twee plaatsjes bemachtigen op de overvolle trein. Ondertussen komt op het volgende perronspoor de trein van 18u15 aan… en vertrekt uiteraard voor ons. Daarom waarschijnlijk ook dat we de eerste kilometers vrij traag afleggen. Wanneer het dan eindelijk wat sneller gaat, worden we nog getracteerd op een concert van een drietal veel te luide iPods. Het probleem van geluid- of stiltepollutie bestaat dus ook in Duitsland.
Omstreeks 20u komen we in Aachen Hbf aan. Daar zien we aan het volgende perron een Thalys staan…. zonder verlichting. Het blijkt stel 4346 te zijn dat sinds deze voormiddag nog niet weggeraakt is uit Aken. Op het laatste perronspoor staat gelukkig ook nog de 4302 vertrekkensklaar. Met 44 minuten vertraging vertrekken we uit Aachen (20u07 i.p.v. 19u23). In Luik hebben we een vrij lange stop en in het Brusselse gaat het al helemaal traag, zodat we uiteindelijk exact een uur te laat (21u32 i.p.v. 20u32) in Brussel-Zuid afstappen. Er is ook nog een andere (dubbele) Thalys aangekomen aan hetzelfde perron. Vermoedelijk ook met grote vertraging. Er wordt ter compensatie (?) op het perron een kleine snack aangeboden aan sommige reiziger. Wij kunnen er in ieder geval geen meer bemachtigen.
De laatste trein van de dag wordt een IC Charleroi-Essen die aangekondigd staat met een vertraging van 20 minuten. Wat wil zeggen dat de trein Brussel-Zuid zou moeten verlaten om 21u47, wat ook het geval is. De samenstelling is weinig verrassend: een M6-stam met loc 27. Er wordt omgeroepen dat de trein uitzonderlijk niet zal stoppen in Antwerpen-Centraal. Dat zal waarschijnlijk iets te maken hebben met een probleem aan de locomotief (wat misschien ook de vertraging verklaart?). Uiteindelijk sluiten we deze dag vol vertraging (op uitzondering van de eerste trein) in stijl af: onze IC 4520 komt met 24 minuten vertraging in Mechelen aan.
Twee foto's volgen nog later vandaag.