Pagina 1 van 1
1stam M6 ipv 2
Geplaatst: 11 jan 2011, 14:17
door bobke
De IC naar Knokke/Blankenberge is normaal met twee stammen M6 (van elk vijf rijtuigen). Zowel gisteren als vandaag merk ik dat er vaak (zag ik op railtime, dat bestemming Heist-Knokke was afgeschaft) maar één stam is met als gevolg dat ik in Brugge moest overstappen op een klassiekje om naar Heist te gaan. Weet iemand de reden waarom er maar één stam per trein rijdt?
Re: 1stam M6 ipv 2
Geplaatst: 11 jan 2011, 15:01
door Annielover
Inderdaad, ik heb het ook al gemerkt... maar dat is zeker niet altijd zo, de IC van 15u van vandaag rijdt niet verder dan Brugge, terwijl die van 16u wél gesplitst wordt in Brugge en dus wel met 2 stammen M6 gereden wordt.
Ik denk omdat er misschien te weinig HLE 27's / M6 beschikbaar waren op dat moment van de dag... maar het is wel raar dat dit zich recentelijk nog maar voordoet. Er zullen misschien een aantal loc's in onderhoud zijn.

Re: 1stam M6 ipv 2
Geplaatst: 11 jan 2011, 16:53
door Molenbruch Y.
Dag,
Als je railtime.be regelmatig volgt, zal je jammer genoeg snel merken dat dit dagelijkse kost is. Ofwel lukt het ontkoppelen niet, ofwel rijdt de trein in gehalveerde samenstelling... De kans dat je tegenwoordig in Knokke geraakt zonder overstap op een vervangtrein is gering. Dat is ook niet verwonderlijk: er zijn negentien HLE's 27 die over een GF-koppeling beschikken, terwijl er (als ik juist reken) veertien machines inzetbaar moeten zijn om alle diensten te kunnen verzekeren, nl. de IC E- en IC M-treinen die met M6 voorzien zijn. In de winter is dat naar NMBS-normen veel. (Op de IR i-spitsritten rijden stammen met gewone HLE 27's die tegengesteld geöriënteerd zijn en dus met de stuurstanden aan elkaar gekoppeld worden. Waarom kan dat op andere relaties niet?)
Groeten,
Re: 1stam M6 ipv 2
Geplaatst: 11 jan 2011, 21:46
door Lukas
Hoi,
Afgelopen zaterdag(08/01/11) werd trein 1521( Vertrek in Gent Sint Pieters om 22u03) ook verzekerd door 1 stam M6 rijtuigen terwijl deze trein normaal met 2 M6 stammen verzekerd word.
Lukas
Re: 1stam M6 ipv 2
Geplaatst: 11 jan 2011, 21:57
door Reuel
Ze lijken er niettegenstaande wel op voorzien. Er wordt erg vaak een EXT richting Knokke ingelegd (in Brugge dan) volgens Railtime en mijn eigen bevindingen.
Re: 1stam M6 ipv 2
Geplaatst: 11 jan 2011, 22:52
door IR3607
Zowel gisteren als vandaag was de IR van 7u15 in Gent Sint Pieters naar Luchthaven-Landen gehalveerd (5x M6 ipv 10x)
Het loopt gewoon de spuigaten uit met die koppelingen... zoals altijd was het weer rechtstaan en drummen.
Re: 1stam M6 ipv 2
Geplaatst: 12 jan 2011, 13:03
door HLE 2302
Soms ook een ram die defect is, dat gebeurt wel vaker. Was van de zomer ook wel vaker eens het geval.
Re: 1stam M6 ipv 2
Geplaatst: 12 jan 2011, 17:15
door Molenbruch Y.
Op de IR i-spitsritten rijden stammen met gewone HLE 27's die tegengesteld geöriënteerd zijn en dus met de stuurstanden aan elkaar gekoppeld worden. Waarom kan dat op andere relaties niet?
Even een aanvulling op mezelf. Ik heb intussen eens de vertragingsstatistieken van de voorbije week doorgenomen van de IR i-treinen 3638 en 3639, die dus uit twee tegengesteld georiënteerde M6-stammen bestaan en dan in Gent-Sint-Pieters een treindeel naar Kortrijk (resp. P 8015 en 8016) afsplitsen. Zoals wel vaker gesignaleerd, klopt het dat deze treinen met vertragingen kampen, maar ik stel vast dat - althans de voorbije week - de vertraging niet aangroeit of ontstaat tijdens het ontkoppelen in Gent. Anders gezegd: het feit dat met gekoppelde stammen gereden wordt lijkt niet de rechtstreekse aanleiding van de problemen, evenmin als het feit dat men op deze relatie (in tegenstelling tot elders) de stuurstanden tegen elkaar koppelt. Veelal ontstaat de vertraging in Brussel of rijdt de trein tot Veurne met slechts een kleine vertraging, waar men hem dan toch tegenhoudt om de tegentrein niet te hinderen op het enkelsporige baanvak, met als gevolg dan telkens minstens 10 minuten vertraging bij aankomst in De Panne (die uiteraard de statistieken ingaan en zo een beeld schetsen dat globaal gezien te negatief is!).
Het zou me alleszins geen vergezochte gedachte lijken om eens te overwegen om ook de IC E- en IC M-treinen te koppelen met de stuurstandrijtuigen in het midden. Voordeel is dat men alle locs uit de volledige reeks 27 zou kunnen inzetten voor eender welke dienst met M6'en (meer flexibiliteit) en dat die GF-koppeling op de locs gewoon kan verdwijnen. Nadeel is uiteraard wel dat de flexibiliteit qua rijtuigen afneemt, omdat je twee groepen rijtuigstammen (met de stuurstanden tegengesteld georiënteerd) krijgt. Het lijkt me echter dat er op dit moment een groter tekort aan locs dan aan rijtuigen is...
Groeten,