Pagina 1 van 2

Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal aan de 6003 ?

Geplaatst: 16 jan 2011, 18:35
door dentheo
Is dat het prototype dat in de reeks identiek werd nagebouwd of één van de prototypes die niet werden nagebouwd ?
Of nog een andere reden ?

Re: Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal an de 600

Geplaatst: 16 jan 2011, 18:41
door trainfreak
dentheo schreef:Is dat het prototype dat in de reeks identiek werd nagebouwd of één van de prototypes die niet werden nagebouwd ?
Of nog een andere reden ?
De 6001-6006 waren inderdaad prototypes.
Het is een 60 met de neus van een 51.
De latere gebouwde locs kregen van af de fabriek allemaal een andere neus.

De 6003 was de enige van de proto 60's die nog overbleef.

Re: Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal an de 600

Geplaatst: 16 jan 2011, 18:43
door Shrek
dentheo schreef:Is dat het prototype dat in de reeks identiek werd nagebouwd of één van de prototypes die niet werden nagebouwd ?
Of nog een andere reden ?
De 6003 was grofweg gezegd een mislukt experiment :wink:

Re: Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal an de 600

Geplaatst: 16 jan 2011, 19:01
door nighttrain
Shrek schreef:
dentheo schreef:Is dat het prototype dat in de reeks identiek werd nagebouwd of één van de prototypes die niet werden nagebouwd ?
Of nog een andere reden ?
De 6003 was grofweg gezegd een mislukt experiment :wink:
Maar kun je in het kort even uitleggen "onafhanelijk" wat kwaad bloed zet bij 6003?

Re: Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal aan de 60

Geplaatst: 16 jan 2011, 19:03
door V100
De proto's zijn wel nagebouwd: de reeks 60, alleen die kreeg een andere neus. Die waren niet zo succesvol als de GM's (reeks 62 enzo), maar dat had zijn redenen.

Re: Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal an de 600

Geplaatst: 16 jan 2011, 19:04
door Shrek
nighttrain schreef:
Shrek schreef:
dentheo schreef:Is dat het prototype dat in de reeks identiek werd nagebouwd of één van de prototypes die niet werden nagebouwd ?
Of nog een andere reden ?
De 6003 was grofweg gezegd een mislukt experiment :wink:
Maar kun je in het kort even uitleggen "onafhanelijk" wat kwaad bloed zet bij 6003?
Er is een grote discussie aan de gang of de 6003 al dan niet gered moest worden en hoe het komt dat hij uiteindelijk niet gered is.
In deze discussie wordt er met modder gegooid en dat willen we vermijden op HGBTF. Daarom laten we deze discussie hier niet doorgaan (zonder daarbij partij te kiezen voor 1 van beide kampen). :wink:

Re: Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal aan de 60

Geplaatst: 16 jan 2011, 19:25
door Steven
Zolang het in dit onderwerp over de loc zelf kan gaan en niet over heel discussie er rond kan men hier rustig verder vragen stellen.

Re: Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal an de 600

Geplaatst: 16 jan 2011, 19:36
door dentheo
trainfreak schreef:
dentheo schreef:Is dat het prototype dat in de reeks identiek werd nagebouwd of één van de prototypes die niet werden nagebouwd ?
Of nog een andere reden ?
De 6001-6006 waren inderdaad prototypes.
Het is een 60 met de neus van een 51.
De latere gebouwde locs kregen van af de fabriek allemaal een andere neus.
.
Was het verschil tussen die prototypes enkel de "neus" ?

Re: Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal aan de 60

Geplaatst: 16 jan 2011, 19:38
door Steven
naast de neus was er daar ook geen blauwe versie (met dus bijhorende elektrische verwarming) bij of vergis ik me nog met een andere diesel?

Re: Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal an de 600

Geplaatst: 16 jan 2011, 19:49
door nighttrain
dentheo schreef:
trainfreak schreef:
dentheo schreef:Is dat het prototype dat in de reeks identiek werd nagebouwd of één van de prototypes die niet werden nagebouwd ?
Of nog een andere reden ?
De 6001-6006 waren inderdaad prototypes.
Het is een 60 met de neus van een 51.
De latere gebouwde locs kregen van af de fabriek allemaal een andere neus.
.
Was het verschil tussen die prototypes enkel de "neus" ?
Gans de kast,bogie en ook de stuurpost was verschillend,heb er nog met gereden op beide,alsook de 6005 ,toen hij uitkwam in Merelbeke. ze waren 2 meter langer,door de grotere kast natuurlijk.
Deze laatste was uitgerust met en ABC motor uit Gent en een electrische verwarming,die seinen "tillt" deed slaan.Als hij reed was het een wonder, alsook tot 90 geraken.

Re: Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal aan de 60

Geplaatst: 16 jan 2011, 19:51
door trainfreak
Steven schreef:naast de neus was er daar ook geen blauwe versie (met dus bijhorende elektrische verwarming) bij of vergis ik me nog met een andere diesel?
Inderdaad, de 6005 was uitgerust voor elektrische treinverwarming. Tevens was dit de enige van de hele reeks.

@ dentheo:
Na de proeven met de 60 proto werd besloten om nog 100 exemplaren te bouwen, maar dan met een andere vorm van de kast (de neus dus)
Bij een 60 werd bij manier van test nog een elektronische vermogensregeling ingebouwd. De testen kenden een goed resultaat.
85 machines van de 100 bestelde vormden reeks 60 (6001-6006 proto en 6007-6091), de overige 15 exemplaren vormden reeks 61 (6101-6115).

Zowel de beide reeksen 60 als 61 hadden Cockerill motoren.

Ik heb wel even in enkele boeken moeten kijken om alles nog eens op te zoeken

Re: Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal aan de 60

Geplaatst: 16 jan 2011, 19:58
door dentheo
Heeft men na de bouw van de reeks de prototypes identiek gemaakt aan de reeks ?
Voor eenvoud onderhoud, handboeken, opleiding etc. etc .

Re: Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal aan de 60

Geplaatst: 16 jan 2011, 20:05
door trainfreak
dentheo schreef:Heeft men na de bouw van de reeks de prototypes identiek gemaakt aan de reeks ?
Voor eenvoud onderhoud, handboeken, opleiding etc. etc .
Normaal zouden beide reeksen apart moeten zijn.
De besturing zal wel heel anders geweest zijn (andere stuurpost zoals nighttrain al schreef).

Het zou me zelfs niet verbazen mochten er aparte omlopen voor beide reeksen zijn!

Re: Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal aan de 60

Geplaatst: 16 jan 2011, 21:19
door b-loc
Deze locs zijn wel niet lang in dienst geweest+-25 jaar

Re: Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal aan de 60

Geplaatst: 16 jan 2011, 21:38
door nighttrain
trainfreak schreef:
dentheo schreef:Heeft men na de bouw van de reeks de prototypes identiek gemaakt aan de reeks ?
Voor eenvoud onderhoud, handboeken, opleiding etc. etc .
Normaal zouden beide reeksen apart moeten zijn.
De besturing zal wel heel anders geweest zijn (andere stuurpost zoals nighttrain al schreef).

Het zou me zelfs niet verbazen mochten er aparte omlopen voor beide reeksen zijn!
De eigenlijke besturing was de zelfde, Cockeril motoren dus pneumatische traktietrommel. In tegenstelling tot GM welke een elektrische traktietrommel hadden.
de 51 had je meer het gevoel van te zweven tijdens de rit , type 60 was harder in de wissels.
De dubbele trekkracht was bediend door een pneumatische leiding tussen de 2 locs.
Btreffende de opleiding: Ongeveer elke loc die terug kwam van Salzinnes had wel iets anders dan de andere,dus moest je met enige overdrijving een dépannageboek hebben per loc.