Pagina 1 van 2

een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Geplaatst: 21 jan 2011, 22:30
door COCOKEN007
Hoi iedereen,

laatst zat ik youtube te zien naar die hele lange treinen in Amerika.
4 locos trekken 100 wagons en meer vooruit.
Wat ik niet goed versta is dat de koppeling tussen de laatste loco van de 4 en de eerste wagon die daar op volgt niet breekt , want daar achter hangen nog 99 wagons aan.
De automatische koppeling moet toch enorm sterk zijn om al die wagons vooruit te trekken.
Ik denk toch dat ze af en toe toch koppelingsbreuk hebben of vergis ik me soms.
Alvast bedankt en tot later :wink:

Re: een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Geplaatst: 21 jan 2011, 23:06
door dentheo
Klopt allemaal, koppeling is veel sterker dan hier en ze breken toch nog geregeld.

Re: een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Geplaatst: 21 jan 2011, 23:21
door Shrek
Zijn dat wel echte koppelingsbreuken? Ik dacht dat die koppelingen (semi-autmatische) gewoon opengaan als er teveel kracht op staat.
De trein is dan wel uit elkaar maar er is geen grote schade :)

Re: een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Geplaatst: 21 jan 2011, 23:48
door dentheo
Fotootje van koppeling tuintje in een depot (BNSF denk ik)
knuckle-garden3b.jpg

Re: een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Geplaatst: 23 jan 2011, 11:11
door Steve
Een lekenvraag: kun je de krachten op de koppelingen niet sterk verminderen door ook een loc te laten duwen?

Re: een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Geplaatst: 23 jan 2011, 11:49
door b-loc
MIVB-reiziger schreef:Een lekenvraag: kun je de krachten op de koppelingen niet sterk verminderen door ook een loc te laten duwen?
Ja dat wordt in sommige landen soms gedaan.

Re: een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Geplaatst: 23 jan 2011, 12:12
door dentheo
MIVB-reiziger schreef:Een lekenvraag: kun je de krachten op de koppelingen niet sterk verminderen door ook een loc te laten duwen?
Inderdaad, maar de meeste koppelingsbreuken blijken te gebeuren bij het remmen en/of het lossen van de remmen.
Dan reageren niet alle wagens op exact hetzelfde moment en dat geeft door de bewegende massa's stevige klappen in de trein.
Soort "rimpels" die door de trein trekken, net als bij een "harmonica" file op de weg.

Re: een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Geplaatst: 23 jan 2011, 13:33
door 2012
Sommige treinen in USA hebben extra lok's in het midden of achteraan de trein. Maar zoals geschreven is da geen 100% oplossing om koppelingsbreuken te vermijden, reacties tijdens het remmen zijn meestal de oorzaak van koppelingsbreuken.

Re: een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Geplaatst: 23 jan 2011, 14:48
door Asterix
Hoe weet je als TB dat je een deel van je HKM kwijt bent?

Re: een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Geplaatst: 23 jan 2011, 14:59
door trainfreak
Jeroen schreef:Hoe weet je als TB dat je een deel van je HKM kwijt bent?
Als de koppeling breekt, dan gaan de luchtleidingen normaal afbreken en loopt de remleiding dus leeg, waardoor je afremt en drukverlies hebt.
Maar er zijn wel al gevallen geweest waar de koppeling de remkraan dichtsloeg, zodat de lucht niet verder werd gespreid, dan heb je natuurlijk wel een probleem..

Re: een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Geplaatst: 23 jan 2011, 15:04
door Bibke
Jeroen schreef:Hoe weet je als TB dat je een deel van je HKM kwijt bent?
Er ontstaat een noodremming door de de voedingsleiding van de remmen open/los komt.
De druk ontsnapt uit de leiding omdat de kranen openstaan en dus krijgt elk voertuig een remming.
De drukdaling (in dit geval zelfs tot 0) zorgt ervoor dat de remklep de druk van het reservoir per voertuig naar de remmen gaat.

Re: een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Geplaatst: 23 jan 2011, 18:22
door Dieselfreak
COCOKEN007 schreef:laatst zat ik youtube te zien naar die hele lange treinen in Amerika.
4 locos trekken 100 wagons en meer vooruit.
Wat ik niet goed versta is dat de koppeling tussen de laatste loco van de 4 en de eerste wagon die daar op volgt niet breekt , want daar achter hangen nog 99 wagons aan.
De automatische koppeling moet toch enorm sterk zijn om al die wagons vooruit te trekken.
Hoeveel trekkracht komt er eigenlijk op die koppeling te staan?

Re: een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Geplaatst: 23 jan 2011, 18:57
door Shrek
Dieselfreak schreef:
COCOKEN007 schreef:laatst zat ik youtube te zien naar die hele lange treinen in Amerika.
4 locos trekken 100 wagons en meer vooruit.
Wat ik niet goed versta is dat de koppeling tussen de laatste loco van de 4 en de eerste wagon die daar op volgt niet breekt , want daar achter hangen nog 99 wagons aan.
De automatische koppeling moet toch enorm sterk zijn om al die wagons vooruit te trekken.
Hoeveel trekkracht komt er eigenlijk op die koppeling te staan?
4 locs van pakweg 300kN per loc = 1200 kN :wink:

(ofwel het gewicht van 1 van die locs)

Re: een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Geplaatst: 23 jan 2011, 20:19
door Dieselfreak
Shrek schreef:4 locs van pakweg 300kN per loc = 1200 kN :wink:

(ofwel het gewicht van 1 van die locs)
1 kg komt, als ik het juist heb, overeen met ca. 9,8 N, dus ruim 120 ton?

Re: een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Geplaatst: 23 jan 2011, 20:35
door pietje
Dieselfreak schreef:
Shrek schreef:4 locs van pakweg 300kN per loc = 1200 kN :wink:

(ofwel het gewicht van 1 van die locs)
1 kg komt, als ik het juist heb, overeen met ca. 9,8 N, dus ruim 120 ton?
Goed gerekend.
Om het eenvoudig te houden doe je er gewoon 1 nul van af om van kN naar Ton over te gaan (of van N naar kg)